Omsætte højttaler niveau til line in

Hej

Mit fjernsyns højttaler kan fungere som center-højttaler. Der er således et phono stik på fjernsynet, som er centerhøjttaler-line in. Min forstærker har ikke sådan et output, men en almindelig 100Wats udgang til en 8 ohms højttaler (variablet niveau!). Der er ikke oplyst nogen specs. på fjernsynets line in. Det er vel standard? (Jeg forestiller mig max. 0,3 volt og 47kohm indgangsimp., men jeg er ikke sikker)

Har I kendskab til om der skulle findes en omformer? Eller er der nogen af jer som kan fortælle hvad der skal til for at bygge sådan en? Jeg har forsøgt med almindelig spændingsdeling med 2 modstande, men det er ikke lykkes så godt. I hvert fald er lyden støjfyldt.

Jeg havde regnet ud at den maximale spænding som kunne optræde på højttalerklemmerne ville være ca 25 volt. Og jeg forsøgte så at neddele denne spænding således at der maximalt ville værer 0,3 volt med en bundmodstand i spændingsdeleren på 10kohm til 47kohm. Der kom lyd ind i fjernsynets højttaler, men den var ret svag og samtidig støjfyldt. Er der nogen som kender en løsning på mit problem

mvh Torben Vikkelsø

Reply to
Anne og Torben Vikkelsø

et

standard?

Jeg har ikke kjenskap til ditt utstyr, men det normale er at du kan ta ditt høytalersignal, gjerne via 100 Ohms motstander å mate direkte inn i ditt stereoanlegg. Om du får støy er det 2 muligheter. Den ene er er jordpotensialforskjeller, og den andre er rett og slett dårlig lyd fra TV\n. Dette finner du selv ut av ved å sjekke selv. Det normale er et problem med potensialforskjell mellom antenne og egen jord. Du må ikke frakoble din egen jord. Dettre kan være meget farlig.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

Hej Torben. Jeg har tidligere købt sådan en omformer i en bilstereo forretning. Den består bla. af en lille tranformator så du dermed undgår brum ved denne neddeling. Der er ledninger på indgangen og phonostik på udgangen..

Mvh Jan

Udviklingsværktøj til elektronik

Reply to
Jan