Ny bilradio og støj :(

Jeg har sat ny bilradio i min Range Rover P38.

Det har desværre medført en træls brummen/støj når jeg tænder radioen.

Bilen er udstyret med 5 forstærkere, front, rear og sub.

Bilradioen har kun højtalerudgang, så jeg har fulgt denne vejledning

Men støjen kommer når man tænder radioen, uanset om højtalerudgangen er tilsluttet forstærkeren eller ej.

Nogen hints til hvordan jeg kommer brummen til livs ?

/Henrik - nu med tinitus....

Reply to
Henrik Andresen

Vil lige sige at det er det samme om bilen er startet eller ej, og med tænding på eller ej...

Støj støj støj.

Reply to
Henrik Andresen

Problemet er "Ground loop" og kan løses med et par "Ground Loop Isolation" dimser fra THansen, ca 100 kr pr styk. Da de er i stereo skal du bruge 3 styk.

Om det er denne

er jeg dog i tvivl om, THansen er ofte ikke særligt gode til at beskrive deres egne vare, men det står på selve dimsen "Ground Loop Isolation", ca. 6-7 cm lang og ca 4 cm i diameter.

Det er ret beset blot en LF transformator.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Hej Hans,

Jeg er ikke helt sikker på hvordan vil afhjælpe mig, da problemet også er til stede når jeg tænder radioen uden højtaler-udgangen er koblet til forstærkeren :S ?

Reply to
Henrik Andresen

Ja det kan du have ret i.

Men står indgangene til forstærkeren helt åbne, eller sidder der ledninger i (hvor du blot har frakoblet ved radioen)?

Hvad med selve højtalerne, du er sikker på at de ikke får falsk stel nogle steder i ledningsføringen ?

"Ny" bil, eller har du blot skiftet radio ? Hvis du kobler den gamle radio til, kan den så spille fint uden brum og støj ? Hvis den gamle radio spiller fint, så tror jeg stadig på "Ground loop", hvis der derimod er støj har du enten fået ødelagt forstærkeren eller du har fået ændret i ledningsføringen til højtalerne og fået en eller flere af disse ledninger kortsluttet til stel.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Det er ny radio i gammel bil. Gammel radio giver ikke støj.

Jeg kan trække stikkene fra hinanden mellem radio og ledningen til forstærkeren, og forstærkeren er altid tændt.

Reply to
Henrik Andresen

Så gå en tur til THansen og find 3*Ground loop dimsen, spørg om du kan retunerer dem og få pengene tilbage hvis de ikke virker som du forventer. Alt at vinde og det er forholdsvist enkelt at teste.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

"Henrik Andresen" skrev

Nu er det jo ikke meget du oplyser, men hvis din autoradio har "highpower" udgang, er den måde at forbinde tingene på et "no go"

Jeg formoder at brummen ophører, hvis du afmonterer højtalerkablet helt oppe ved radioen.

I så fald er løsningen de omtalte transformatorer.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

highpower ?

Nope - det er det der er det underlige, der kommer brum, bare der er power til radioen og ikke andet forbundet.

Reply to
Henrik Andresen

"Henrik Andresen" skrev

Du skriver stadig ikke hvilke autoradio.

En highpower udgang er brokoblet, og har en udgangseffekt på 15-45W

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Hejsa Uffe,