Mobiltelefon oplader

Jeg har 12v autolader (en af de billige) til min mobiltelefon. Det er en telefon jeg regner med at have fast ude i bilen, så det er ok at den bare lader når jeg kører.

Den skal i cigarstikket og fungerer da også fint. Når tændingen er afbrudt slukker opladeren, fint nok.

Men uden tænding på bilen kan laderen hutig aflade mobil batteriet : (

Nu er spørsmålet om man kan lodde en diode eller lignende på, så den stopper med at tage strømmen?

-- Henrik

Reply to
Henrik Villadsen

stopper med

Hej

Tjae du har vel en +12 IGN i dit stik til autoradioen, der kan du jo sætte et relæ eller en transistor på... eller måske bruge den direkte (kommer an på strømmen)

Kasper

Reply to
Repzak

Jeg vil gerne have at kablet fra laderen sidder i telefonen hele tiden så den lader når jeg kører. Det gør den også fint nu, da laderen kun får strøm når der er tænding på. MEN når jeg forlader bilen kan laderen aflade mobil batteriet på få timer.

Det jeg vil undgå er at strømmen løber tilbage til laderen, når der ikke er tænding på. Jeg havde håbet på at en "ensretterdiode" kunne gøre det, men da jeg ikke ved så meget om elektronik, tør jeg ikke lodde noget på før jeg ved om det virker :-D

-- Henrik

Reply to
Henrik Villadsen

den

når der

batteriet på

ok den fangede jeg så ikke...

er det laderen der aflader eller er det fordi strømmen løber bagud af ladderen til evt autoradio (hvis du har koblet den på IGN ledningen ? )

er

ved så

:-D

Tjae.. det er jo nok ikke en strømgenerator der sidder i den ladder, så en diode vil du miste spænding over og ikke kunne lade batteriet op nok...

man kunne putte noget immellem lader og tlf der afbryder når bilen slukkes....

Kasper

Reply to
Repzak

Hej Henrik

den

når der

batteriet på

At den skulle aflade akkumulatoren på få timer lyder meget usandsynlig, den skal så nærmest være rødglødene. Tag telefonen af laderen og smid den i hanskerummet når du ikke køre i bilen, så aflades akkumulatoren ikke og du slipper for nogle smadre dine ruder for at få telefonen.

Telefonen er skam gemt godt væk og skal ikke bruges ret tit, derfor vil det være træls at skulle rode med det l*rt hver gang jeg skal ud og køre...

Og som der står øverst er det MOBIL batteriet som bliver afladt...

-- Henrik

Reply to
Henrik Villadsen

Henrik Villadsen skriver:

med

Du klipper ledningen over fra mobilladeren til telefonen. Så indsætter du et relæ der kun er tændt, når bilen er tændt. Simpelt !

Ja den køber jeg.. :-D

Vil et bilrelæ være ok eller er der andre som er bedre?

Kan du give mig et "crash" kursus i hvordan ledningerne skal side?

-- Henrik

Reply to
Henrik Villadsen

Hej Henrik

Undskyld, det havde jeg overset.

Men så vil jeg tilslutte mig den løsning Klaus foreslår, en nem og effektiv løsning.

Henrik Villadsen skriver:

Det vil være okay. Det samme vil enhvert andet 12 volts relæ.

På relæet er der 2 ben til spolen, det ene skal til chassis på bilen, det andet til tændingen. Hvor du finder den er forskelligt afhængigt af, hvilken bil du har, men på de flere nyere europæiske biler er den ført op til bilradioen, så den kan tænde og slukke sammen med bilen.

Ledningen op til mobilen klippes over og mindst en af lederne kobles på kontaktsættet i relæet.

Jeg tager strømmen fra cigarettænderen (to ledninger) som i forvejen er koblet til tændingen. Er minus på den ene ledning, det samme som stel fra chassis?

-- Henrik

Reply to
Henrik Villadsen

Henrik Villadsen skriver:

Det gør det hele langt lettere, Jeg har en Golf, her er der strøm på cigarettenderen hele tiden.

Den ene ledning, du mener fra laderen ?

Ikke nødvendigvis. Mål dig frem.

Hej Henrik,

Hvis det er en Nokia kan du. De fleste andre telefoner har også indbygget ladekreds, men uden at vide hvilken det drejer sig om, vil jeg ikke sige noget skråsikkert.

Åben evt. cigartænderstikket (hanstikket) og se om der sidder andet i det end en modstand (ikke ret sandsynligt på en billigmodel) og gør der ikke det, kan du bare lodde en diode på (en 1N400x er passende) uanset telefonens mærke.
--
Venlig hilsen,
Søren

"Søren" skriver:

Hvis der sidder en ladekreds, hvordan kan den så aflade mobiltelefonen ?

Jeg har lagt et "diagram" op i dk.binaer: Subject: "dk.teknik.elektronik - Relæ diagram" eller: news: snipped-for-privacy@4ax.com

Venter nu på den hårde dom... ;-D

I øvrigt er telefonen en Ericsson T65, og laderen kostede 20,- kr....

-- Henrik

Reply to
Henrik Villadsen

Henrik Villadsen skriver:

Duer ikke Se her: lader cigarettender .---| -------------| |------------------------- -------------| | _/ '---|----------o/ | o---------- cigarettender | ----------------------- _|_ | |_/_|- - - - - - Relæ | ----------------------- created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta

Hej Klaus,

Defekt kreds eller knap så gennemtænkt design. Det er ikke sikkert man har tænkt sig situationer hvor folk lader en telefon hænge på en slukket lader (og den originale lader kan sagtens have en diode i kredsløbet).

Uanset det, i en cigartænderlader til 20 dask er der med garanti ikke andet end en faldmodstand og med et spændingsfald på ~10V vil en diode max. betyde en ~7% reduktion i ladestrømmen (og det kun hvis der ingen form for regulering er i telefonen), hvilket må ses som en fordel ved den type anvendelse (hvis der ikke skulle være ladekreds). Jeg kan dog slet ikke forestille mig at en GPRS-telefon skulle være lavet uden en eller anden form for ladekredsløb (godt eller dårligt).

Et relæ er IMO at skyde vildt over målet.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej igen

Nu har jeg været nede ved "huggeren" og fået et alm. arbejdsrelæ.

Det har samme klemmenumre som på denne side nederst:

Så langt så godt. Der er et fint diagram på toppen som for mig :-D viser at relæ'et skal klikke når klemme 85 og 86 får + og -

Men jeg kan kun få det til at klikke når jeg giver klemme 30 og 85 + og - (fra en lille strømfosyning jeg i sin tid lavede i "elektronik"....)

Hmm hvad er rigtig?

Diagrammet på mit relæ ser ca. sådan ud:

-- Henrik

Reply to
Henrik Villadsen