Lysfølsomhed for fototrans

Hvordan vil en fototransistor med 100% på ca. 850nm påvirkes af en arkitektlampe, som holdes ned over opstillingen medens den slukkes og tændes ?

Mvh KS

Reply to
KS

"KS" skrev i en meddelelse news:4612061a$0$91713$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Jeg glemte at sige, at der er en ganske almindelig glædepære i lampen.

Reply to
KS

"KS" skrev i en meddelelse news:46120a89$0$932$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Hvad er en GLÆDEPÆRE ?

Erling

Reply to
Erling Nansen

Hej!

Erling Nansen wrote: ...

Siger begrebet "red light district" dig noget? ;o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

"Kim Voss Schrader" skrev i en meddelelse news:46120e61$0$90270$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Øh.- - Nu er jeg ikke så god til "Udenbysk"

Erling

Reply to
Erling Nansen

"de røde lygters kvarter" som f.eks. i Amsterdam... :-)

--
mvh
Rasmus

Ja, ok, men den var nu mere ment som en mistanke om tastefejl, (glødepære) - eller tager jeg fejl ?

Erling

Reply to
Erling Nansen

Hej KS

Det burde være helt fint, medmindre der er smalbånds IR-filter i eller foran fototransistoren.

Lamp Emission Spectra:

Se nederst under "Tungsten-Halogen Lamps".

Kig på figur 2:

Citat: "...Figure 2: Energy spectrum in the visible region for the sun, tungsten lamp, and candle flame..."

Eksperimenter med lysdæmper - dæmp f.eks. 10-20% så burde levetiden øges gevaldigt:

Citat: "...Reducing the voltage applied to a light bulb will reduce the filament temperature, resulting in a dramatic increase in life expectancy..."

/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

OK - når man så laver en "lysskranke" med en IR-diode og "tilhørende" fototransistor er det mest for ikke at kunne se lyset - fototransistoren reagerer nærmest på hele spektret og dermed OGSÅ på lyset fra IR-dioden.

Hvad skal jeg have fat i, når jeg vil have en reaktion når LYSBROEN brydes - uanset intensiteten af baggrundslyset ?

Mvh KS

Reply to
KS

prøv at tænk på fototransistorer som modstande i den forstand at ligeså mange forskellige slags modstande der findes - ja sådan er det også med fototransistorer så man kan ikke nødvendigvis snakke om at alle fototransistorer reagerer på alt lys f.eks... Du bliver nød til at være lidt mere specifik - f.eks. at komme med en type eller et navn på den fototransistor du tænker på... nogle er designet så de reagerer på lys i forskellige farver og andre så de "kun" reagerer på f.eks. IR lys... Normalt løser man problemet med baggrundslys / sollys ved at modulere det "lys" man sender fra en IR-diode eksempelvis... baggrundslys / sollys virker som DC for fototransisteren og kan egentlig betragtes som støjgulv for fototransistoren... derfor kan der også være tilfælde hvor baggrundslys er så kraftigt at det "overdøver" det lys du sender - og det er derfor man oftest fokuserer lysstrålen og gør indfaldsvinklen mindre på "modtageren"...

--
mvh
Rasmus

Jamen jeg tænker ikke på nogen speciel, jeg efterlyser er jo den du omtaler, der KUN reagerer på IR-lys. Men det løser vel ikke hele problemet, idet der jo iflg. omtalte fig. 2 OGSÅ er IR-lys (omkring 800-900 nm) i almindelig dagslys og lys fra glødelamper. Så man skal altså igang med fysisk afskærmning af modtageren.

Mvh KS

Reply to
KS

Eller også "kode" lyset.

Reply to
HKJ

Altså On/off i et bestemt mønster - eller hvad mener du ?

Mvh KS

Reply to
KS

Lige præsis, evt. er det nok at bare bruge en fast frekvens, bare den ikke ligger i nærheden af de sædvanlige fjernbetjeningsfrekvenser.

Reply to
HKJ