LED der blinker, ideer til problemløsning søges.

Hej.....hvis der sidder nogle elektronik folk derude, ville jeg h=F8rer om i kunne finde en l=F8sning p=E5 f=F8lgende:

I min bil har jeg et stykke elektronik der indikerer drift p=E5 en styreboks v.h.a en 5 mm lysdiode(led), denne diode blinker/flimrer, kald det hvad du vil. Det m=E5 skyldes noget af det elektronik inde i boksen. Hvordan kan denne flimren bortskaffes. Har pr=F8vet med en lille kondensator parralelt over, men det funker ikke. er der nogen som har en ide, jeg kan afpr=F8ve

Reply to
strandbech

snipped-for-privacy@gmail.com skriver:

Hvad sker der, når du putter kondensatoren hen over ?

Skift lysdioden ud med en højeffektiv type, sæt så en seriemodstand og en stor kondensator på.

Hej.

n=E5r jeg smider kondensatoren hen over, og problemet det samme og u=E6ndret.

Hvad mener du med en diode af h=F8jeffektiv type? den der sad p=E5 til at starte med var en gr=F8n "gammeldags" diode. den er smidt v=E6k nu. Og jeg har erstattet den med en hight bright gr=F8n diode af samme st=F8rrelse(fysisk), Hvad vil seriemodstanden hj=E6lpe udover at d=E6mpe styrken?

Tak for jeres svar...

Reply to
strandbech

og hvor stor skal kondensatoren v=E6re mener du? s=E5 kan jeg lige sammenligne med den jeg har pr=F8vet med...

Reply to
strandbech

snipped-for-privacy@gmail.com skriver:

10uF

snipped-for-privacy@gmail.com skriver:

"Blinkede" den også ?

Jep, det gjorde den. Har ogs=E5 pr=F8vet med en bl=E5, bare for lige at se, hvilken resulterede i det samme..

Reply to
strandbech

Hej

Meningen er at få tilstrækkelig lys med en lav strøm, derfor en højeffektiv type. Så skal der en kondensator på, måske en 10uF eller mere og så en seriemodstand der begrænser strømmen til lysdioden så den ikke kan nå at tømme kondensatoren.

ok...det pr=F8ver jeg lige imorgen....

Reply to
strandbech

"Max" skrev styrken?

her går du så ud fra, at udgangen i boksen er en open colector eller en open emitter. MEN hvis det nu er et "push pul" udgangs trin, så kan du putte alt det kondensator på du vil, der sker ikke andet end at udgangen brænder af :-(

for at komme med den rette løsning var det jo rart at vide hvor hurtig den blinker, er det sådanne noget flimmer man kund lige kan se, altså 40-60 Hz eller er en disideret blinken på 2-3 Hz ?

det gør jo en forskæld, men under alle omstændigheder ville jeg sætte en diode i serie med den LED, så er problemet med "push pull" trinnet løst, og så kan du begynde at sætte condensator over LED'en og måske en modstand i serie.

mvh Morten

Reply to
Morten Dall Darmer

Hej folkens.

Det sidste jeg pr=F8vede var med en 500 ohm's modstand i serie med, og en kondensator, som jeg tror er p=E5 4,7uF(der st=E5r 4,7, s=E5 en streg og

50 nedenunder p=E5 den)

Dette virkede ikke!

Morten: Jeg vil tro den blinker/flimre 30-40 hz, alts=E5 30-40 gange i sekundet...ca...

Pft

Reply to
strandbech

snipped-for-privacy@gmail.com skrev:

og

=EF=BF=BD en streg og

e i

Det giver ikke nok virkning hvis du s=C3=A6tter kondensatoren direkte parallelt med lysdioden.

Det bedste du kan g=C3=B8re er at lave et arrangement med to modstande i serie foran dioden, og s=C3=A5 have kondensatoren siddende med det ene ben mellem de to modstande og det andet til lysdiodens minusben. Modstanden mellem kondensator og lysidode skal give kondensatoren mulighed for at lade mere op, og tilalde et st=C3=B8rre sp=C3=A6ndingssving= end det dioden tillader, det vil formentlig blot v=C3=A6re under 0.1V. Den anden modstand er for at beskytte elektronikken som muligvsis/ sandsynligvis ikke vil bryde sig om en kapacitet direkte p=C3=A5 udgangen. To modstande som tilsammen giver ca 500 ohm, og en kondensator p=C3=A5 47 eller 100uF vil g=C3=B8re det.

Hilsen Kim

Reply to
Kim Christensen

Tak.

Det vil jeg pr=F8ve i l=F8bet af ugen....;)

Mvh Casper

Reply to
strandbech

Hej.

nyt info:

Fik k=F8bt stumperne, og samlede det som anvist. 2 x 250 ohm's modstande og en kondensator p=E5 nogle af 60 uF. Da jeg satte sp=E6nding p=E5 skete der ingenting, Alts=E5 LED lyser ikke. Fik sat et multimeter p=E5 f=F8r den kreds, alts=E5 hvis LED'en forsynes direkte fra boksen. sp=E6ndingen kan reguleres fra 0-2 V via det potmeter der kommer fra boksen.

Hvad s=E5 nu? er modstanden for stor, s=E5 at sp=E6ndingen bliver for lille= , eller hvorfor lyser den ikke?

Pft

Reply to
strandbech

...og kondensatoren vender rigtigt ? (jeg gætter på det er en elektrolyt)

snipped-for-privacy@gmail.com skrev:

tande

g p=EF=BF=BD skete

=BF=BD f=EF=BF=BDr den

ndingen kan

gen bliver for lille,

Pr=C3=B8v f=C3=B8rst at undlade kondensatoren. Den kan v=C3=A6re vendt fork= ert eller defekt. Hvis det stadig ikke virker m=C3=A5 du til at tjekke modstandene. Der findes mange sjove m=C3=A5der at m=C3=A6rke modstande p=C3=A5, pas p=C3= =A5 det ikke er

250kohm du har f=C3=A5et monteret. Er du sikker p=C3=A5 at det er 250 ohm? Standardv=C3=A6rdierne er 220 hhv 2= 70 ohm, og det er ogs=C3=A5 fint nok.

Hilsen Kim

Reply to
Kim Christensen

Er sikker paa at kondensatoren vender rigtigt. dog ved jeg ikke om den er defekt? Det store minus tegn, tager man ikke fejl af. Har ikke tjekket farvekoden p=E5 modstandene, men g=E5r ud fra at ham gutten fra brinck godt kan l=E6se modstande. Men dobbelt tjekker lige.....

Reply to
strandbech

Jeg er sikker p=E5 at der var een som sagde...'s=E6t en diode i serie f=F8rst.'.S=E5 l=E6nge du ikke g=F8r det s=E5 kan du, som han ogs=E5 sagde,= m=E5ske putte lytter p=E5,indtil det oser. S=E5 hvis det var mig, og jeg ikke har et scope..s=E5 ville jeg s=E6tte de

500 ohm i f=F8rst og s=E5 en LED antiparallelt over den der er problemet.. als=E5 den skal vende modsat den der blinker ...s=E5 ville jeg se om begge nu lyser.. hvis de lyser begge to...s=E5 har du et signal der svinger pos og neg.ift den stel dioden er forbundet til. og s=E5 kan du kun arbejde med en lyt over LED'en .n=E5r du s=E6tter en diode der vender samme vej som din lysdiode f=F8r lytten.. hvis du vil have noget ud af en lyt. Det er jo s=E5dan at hvis der er pos og neg s=E5 vil lytten aflades gennem den samme seriemodstand i det halve af tiden og oplade i det halve.. Als=E5 en diode f=F8rst ,s=E5 lyt over led. vil s=E5 g=F8re at lyt oplades = og den afgiver s=E5 sin energi til led n=E5r pulsen g=E5r negativ..(dette g=E6lder ogs=E5 hvis pulsen er plus og gnd.. s=E5 dioden er en foruds=E6tni= ng for at det kan virke. s=E6t endelig en modstand efter dioden eks den der var i, hvor led stadig lyste.. Den endelige forbindelse bliver ;ledning ud til diode samme vej som led..til modstand til blink-led og lyt parallel over led . h=E5ber du kunne f=E5 mere held med dette fors=F8g.. alex
Reply to
Alex

Har k=F8bt en diode, som jeg vil smide i kredsen en af dagene. Derefter lyt parralelt over LED. Der skal ikke nogle modstande i kredsen s=E5 vidt jeg kan gennemskue. Der er jo kun 2V til r=E5dighed. Og hvis led skal have ca 20 mA og jeg smider 500 ohm i serie, vil det begr=E6nse str=F8mmen til ca 4 mA, hvilke ikke er nok, og sikkert ogs=E5 derfor den ikke ville lyse ig=E5r! Men som sagt pr=F8ver med: diode, lyt og led. s=E5 ser vi hvad der sker...

Reply to
strandbech