Ladelampe går ud, men lader først når den ha r været over 3200 rpm?

Hej NG,

Jeg har erhvervet mig en Lupo 3L, der téer sig lidt mystisk.

I tomgang lyser ladelampen - nogle gange - så snart man hæver omdrejningerne lidt går ladelampen ud. Kan ikke tvinges til at tænde ved at lægge max. forbrug på.

Til gengæld afslører VCDS (og et multimeter) at den ikke lader, selvom ladelampen går ud. Spændingen forbliver den samme som i tomgang, ca. 12.2 volt.

MEN! hvis man gasser op over 3200 rpm ca, stiger spændingen til 14.4 volt, og forbliver høj (ca. 13.9 volt) i tomgang, selv med forbrug. Så lader den fint indtil man stopper motoren og starter den igen, og den lader ikke før omdrejningerne har været over 3200 rpm.

Generatoren er ikke umiddelbart af typen med friløbsnav (den kører med ganske alm. ribremskive uden den ekstra bredde som f.eks. en 120A VAG generator med friløb kører med) - skal jeg mistænke laderelæet/kulholderen?

Bilen fik ny ombyttergenerator (pris 2400 + momme) november sidste år, men sælgeren af denne vil ikke røre ved sagen, da det er over ½ år siden.

// Troels

Reply to
Troels [around 9000]

Den 23-06-2011 19:25, Troels [around 9000] skrev:

Bredden af remskiven har intet at gøre med om der er friløb eller ej. Hvis du kigger ind på generatoren fra enden af, kan du se om der er friløb eller ej.

--
Uffe Bærentsen
Reply to

Jeg har nu ved visuel kontrol konstateret at den er uden friløb. :)

--
Uffe Bærentsen
Reply to

"Troels [around 9000]" skrev i en meddelelse news:4e03775e$0$307$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Jeg mener at der også her er tale om 2 års reklamationsret ?

Mvh Ebbe

Reply to
Ebbe (7000)

"Ebbe (7000)" skrev i meddelelsen news:4e0389fc$0$314$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Ja - men formodningsreglen gælder kun de første 6 måneder. Herefter er det op til køber at bevise, at fejlen var tilstede ved købet.....

Reply to
KASO

"KASO" skrev i en meddelelse news:4e038bf2$0$56790$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Uden at være helt skråsikker, så mener jeg tværtimod, at sælger skal bevise at varen har været "mishandlet". Så længe køber holder sig til, at den er brugt efter forskrifterne, og der ikke er f.eks. kortslutninger eller andet fælt, så skulle der ikke være noget at komme efter fra sælgers side. (dette er hvad jeg har forstået ud fra tidligere, lignende forespørgsler)

Korriger mig gerne, men helst med dokumentation.

Mvh Ebbe

Reply to
Ebbe (7000)

Hej Ebbe

Det er når det drejer sig om reservedele til biler komplet ligegyldigt hvad der står hvor, men har alligevel intet sted og gå hen med sin klage.

--
Mvh

"Ebbe (7000)" skrev i meddelelsen news:4e038e16$0$309$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Det er korrekt!

Før tiden med 2 års reklamation var der ikke noget, der hed formodningsregel. Den blev indført som en absolut garanti de første 6 mdr. Resten af den toårige reklamationsret er nøjagtig som den gamle etårige reklamationsret, der gjaldte tidligere. Det er blot lyssky forretningsfolk der prøver at hælde den over på forbrugeren.

Mvh

--
Jesper Nielsen
aka

"Frodo Nifinger" skrev i meddelelsen news:4e039034$0$308$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Nej - det har du helt og aldeles misforstået!

Vi har aldrig haft en 1-årig reklamationsret - det var en 1-årig _garanti_ - som er noget ganske andet end _reklamationsret_. Det har vi så ikke mere - nu har vi 2 års _reklamationsret_, hvor formodningsreglen gælder i de første

6 måneder. Herefter er det op til køber at dokumentere, at fejlen var tilstede ved købet. Det er så mere diffust, hvordan køberen skal dokumentere....

Bemærk specielt: "Reklamationsretten indeholder en såkaldt formodningsregel, der er gældende for de første 6 måneder af reklamationsperioden. Hvis en fejl eller mangel viser sig indenfor disse 6 måneder, formodes fejlen at have været til stede på købstidspunktet. Det er således sælgeren, der skal sandsynliggøre/bevise, at fejlen ikke var til stede på købstidspunktet, hvis han vil afvise reklamationen. I de resterende 18 måneder af reklamationsperioden vender bevisbyrden, således at du skal godtgøre, at fejlen var til stede på købstidspunktet, hvis sælgeren afviser reklamationen."

Reply to
KASO

"Max" skrev i meddelelsen news:4e038fc3$0$56779$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Man kan altid klage, hvor man har købt reservedelen.

Reply to
KASO

Hej KASO

Og hvad gør du så hvis han ikke gider høre på dig ?

--
Mvh

Jeg s=E6tter pris p=E5 jeres opbakning omkring reklamationsretten, men jeg kan nu engang skifte laderel=E6et hurtigere end jeg kan k=F8re til Viborg for at stille bilen (og undv=E6re den et par dage), s=E5 egentlig vil jeg helst fors=F8ge at komme hen til hvor problemet mon ligger? :-)

// Troels

Reply to
Trolden

Den 23-06-2011 21:52, Trolden skrev:

Jeg ville først se efter tilstanden på kullene, derefter slæberingene på rotoren.

Når den lader, hyler den så?

Sidder der forresten et dæksel på remskiven?

--
Uffe Bærentsen
Reply to

ne p=E5

Problemet er lidt at kullene er MEGET utilg=E6ngelige i s=E5dan en Lupobastard. Faktisk kan jeg slet ikke gennemskue hvordan man skal komme til kullene mens generatoren sidder p=E5, og ikke se hvordan man skulle f=E5 generatoren af, uden at tage front inkl. k=F8ler af bilen.

Den hyler ikke, nej - der er ingen mislyde i motorrummet. Jeg synes faktisk ikke engang lysstyrke i instrumenter / n=E6rlys stiger?!

Der sidder ikke et d=E6ksel p=E5 remskiven, og jeg kan stikke en finger ned i remskiven og m=E6rke en god gammeldags m=F8trik der sp=E6nder remskiven p=E5 akslen.

Troels

Reply to
Trolden

... lige at tilføje, naturligvis taler jeg om når spændingen stiger når motoren lige får "en spand kul" i frigear. Styrken forbliver den samme.

Troels

Reply to
Troels [around 9000]

"KASO" skrev i meddelelsen news:4e039453$0$56774$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Nej du har helt og aldeles uret. Den gamle købelov gav et års reklamationsret - ikke garanti.

Det har vi så ikke mere -

Nej, det er ikke spor diffust. Når du klager, erklærer du blot, at apparatet er brugt som tiltænkt og i overensstemmelse med brugsmanualen. Dermed har du løftet din bevisførelse. Den er ikke længere.

Hele miseren ligger i, at man har indført en forstærket perode i 6 mdrs reglen - i realiteten en garanti. Problemet ligger i, at forhandleren fortolker restperioden negativt istedet for at fortolke 6 mdrs perioden som positivt. Men det har han ikke ret til!

Den gamle købelov omtalte intet om en formodningsregel. De gav køber ret til at klage over fejl og mangler i 12 måneder efter købet.

Bemærk ordet godtgøre! Der står intet om "at bevise" Du skal altså blot erklære, at apparatet er brugt i overensstemmelse med den tiltænkte brug. Det er nok.

Sælgeren af en ombytningsdel i en bil kan ikke afvise en reklamation med begrundelsen, at den er ældre end 6 mdr. En generator kan ikke bruges på forkert måde i en bil. Den kan måske ødelægges af en defekt installation, emn hvis det ikke er tilfældet, kan sælgeren ikke undgå at håndtere reklamationen.

Hvis han ikke er bedre end det, bør han slet ikke ha lov til at drive virksomhed i mine øjne.

Mvh

--
Jesper Nielsen
aka

Reply to
Frodo Nifinger

Har du prøvet noget så simpelt som et nyt batteri? Det er trods alt det der bliver ladet - er der fejl på det, kan det give alle mulige fejl. Et batteri er sliddel og dækkes ikke af reklamationsret.

Reply to
Henning

bliver ladet - er der

ikke af reklamationsret.

Den fik nyt batteri sammen med generatoren (samme værksted, samme ordre), et 72ah Hankook til 1000+ moms, indikatoren er stadig flot grøn. :-)

Man kan måske ikke stole på indikatoren? Har ingen idé om hvor pålidelige de er.

Troels

Reply to
Troels [around 9000]

Den 23-06-2011 21:52, Trolden skrev:

Giv generatoren et gok med et hammerskaft/lign. når den ikke lader og se om dét kan få den til at slukke ladelampen! Ifald, er der et problem med kullene (slidt ned eller hænger), hvorefter at du har noget at skrue for!

--
Armand.
Reply to

Den 23-06-2011 22:34, Trolden skrev: