Kvajpande søger hjælp,udstyr tilslttet med forkert poliraritet

Ja se nu er jeg normalt velbevandret udi elektronik, men jeg er kommet til at tilslutte min ombyggede siemens C5 med omvendt polaritet gennen akkustikket.

Diagrammer kan se her under schaltplane:

Den tænder ok efterfølgende.digital del virker, støj i højttaler osv, men sender ikke.

Nogen der kan pinpointe hvor jeg(udfra diagrammer) skal begynde at lede efter fejlen?

mvh Erik/oz1bqx

Reply to
Erik

Hej Erik

Man er ikke (nødvendigvis) en kvajpande fordi man kommer til at tilslutte noget udstyr med forkert polaritet.

Man har "blot" høstet noget mere dyrekøbt praktisk elektronik erfaring. Det vigtige er at man opdager det og lærer af det (i en kortere eller længere periode...).

Glenn/oz1hft

PS: Jeg har også lavet mine elektronik erfaringer ;-)

Reply to
Glenn

Hej Erik

Et forslag er at checke alle strømforsyningsgrænseflader til de interne kredsløb:

Strømforsyning:

Og følg 13.2V_PWR til alle delkredsløb.

Check R611, R612, BTS432D (N600), N601, N602...check først spændinger "tæt" på 13.2V_PWR. Følge de steder hvor høj strøm kan gå - og især ved omvendt polaritet.

BTS432D (N600) er sikkert OK da du siger der er støj i højttaleren og derfor typer det på at TDA1517 for spænding - men får den nok?

Check måske elektrolytter for kortslutninger.

Mangler spændingen visse steder, så check også for om nogle kobberbaner er futtet af.

-

Senderdel:

Her checkes: V403 (tror det er en 18V zenerdiode) den vil lede som en diode ved omvendt polaritet. Og zenerdiode plejer at kortslutte ved overbelastning (har endnu ikke set nogen være åben ved overlast).

/Glenn

Reply to
Glenn

V403 og C410 er ski nok et godt bud på manglende PA.

Checker det i morgen.

takker for foreløbig input.

mvh Erik

Reply to
Erik

kort tilbagemelding: har den på operationsbordet pt, vender tilbage.

tak for gode input

mvh Erik

Reply to
Erik