Kredsløb til KTY81-110

Hej. Jeg har en del KTY81-110 liggende som jeg gerne vil bruge til overvågning af temperatur flere steder. Men jeg søger en opstilling til hvor det skal laves. Jeg kan ikke se ud fra data hvordan jeg kan få det til virke sammen med en opamp. Det jeg gerne vil have at 0 gr = 0v, 10 gr 0,1v, 20 gr = 0,2v, 30 gr = 0,3v og så fremdeles. jeg har forsøgt at søge på nettet, men jeg kan ikke finde noget om emnet. mvh Lars

Reply to
Lars A

"Lars A" skrev i en meddelelse news:4850c450$0$15899$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Hej Lars Den er ikke særlig velegnet til måling over et større temperaturområde da temperaturkoefficienten variere meget f.eks 0,85 ved 0 grader og 0,63 ved

100 grader. Hvis du kun skal måle i et lille område f.eks. mellem 20 og 30 grader vil fejlen nok være til at leve med +/- 1,5 grad. Du kan sætte en konstant strøm på 1 mA i gennem den og så med en op-amp måle spændingen over den. Den vil i området omkring 25 grader have en ændring i spændingen over sig på 79 mv/10 grader så forstærkningen i din op-amp skal være 1,27 gange.

Jeg ville i stedet foreslå at bruge en LM35 eller lignende, den giver 0,01 V/grad fra 0-100 grader og koster omkring 10 kr/stk. Ud over den behøver du kun en modstand til forsyningen. Hilsen Niels

Reply to
niels

Hej Niels. Jeg kender godt LM35, problemet er at jeg arbejder en del med solvarmestyringer og der er det enten pt100, PT100 eller eller Kty ??? der bliver brugt. Derfor er jeg interesseret i og hvordan de kredsløb er opbygget. Mvh Lars

Reply to
Lars A

Hej Lars Til solvarmestyring ser man ofte på om solvfangere er varmere eller koldere end din lagertank og kan her bruge to ens følere.

Hvis du vil lave det analogt kommer du ud i noget med lineariseringer som ikke er så rart. Ellers skal du digitalisere signalerne og så bruge en opslagstabel som den der er i databladet. mvh Niels

Reply to
niels

Hej Niels. Jeg vil prøve at se på det. Jeg bruger normalt ds1820 1W til "store systemer". Det var for at lave noget simpelt, jeg tænkte på om det andet ikke var nemmere, men som sagt ser jeg på. Tak for info Mvh Lars

Reply to
Lars A