Kontaktlim

Hey

Nogle der ved om kontaktlim er ledene ?

i så fald, hvad med alm fedt til smøring ?

Mvh

Kasper

Reply to
Repzak

Nu spørger du faktisk på en måde, der svarer til: Hvad er højet, et tordenskrald eller Rundetårn?

Kontaktlim er ikke ledende, og kan naturligvis _ikke_ anvendes til smøring - tvært imod.

Fedt er udmærket til smøring, og kan naturligvis ikke anvendes til "bindende" formål - altså _ikke_ til smøring. Der skal vælges den rigtige type fedt til den pågældende smøring, hvilken afhænger fuldstændig af, til hvilket formål. Læs evt. brugsanvisningen, der nok skal besvare spørgsmålet, hvis der overhovedet skal smøres. I elektromekanik er mange smøringer vedligeholdelsesfri.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

tjae eller du ikke ved hvad planen er....

Hvad ved HF 40Mhz etc ?

rigtige

spørgsmålet,

nu skal det i praksis ikke smørre men holde vand ude...

Kasper

Reply to
Repzak

Hej Kasper

Det er jo et spørgsmål om at formulere sine spørgsmål så andre kan give et ordentlig svar, ikke ?

Intet problem, bruges langt op i UHF området til at sikre spoler f.eks.

En nyttig oplysning, fedt er ikke ledene, men visse typer optager gerne vand, andre typer angriber plastmaterialer, så man skal være lidt forsigtig med hvilken type man bruger. Men f.eks. silikonefedt er særdeles velegnet til formålet.

så limer jeg sku printet til i den model speedbåd...

det er også silikone fedt der er brugt, men har bare ikk det ved hånden :(

Kasper

Reply to
Repzak

Hej Kasper

Vaseline burde også kunne bruges, dog ikke hvis der er gummi i nærheden. Jeg har med held bl.a. brugt stævnrørsfedt når andet ikke var lige ved hånden.

Hej Kasper

Forøvrigt er varmlim en rigtig god løsning til den slags opgaver.

Repzak skrev i meddelelsen ...

Tjae, Sony fæstnede komponenter, og aflastede ledninger med kontaktlim. Desværre "æder" limen kobber, og jeg har i grunden ikke tal på, hvor mange gange jeg har haft den forstærker åbnet for at finde endnu et komponentben som er tæret væk inde i limen :-( Jeg har fjernet det lim jeg nu kunne, men tæringen er jo startet.

At jeg så bruger tid på det gamle apparat er vist mere en principsag ;-)

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

har tænkt på det.. men kræver vel man kan varme en del op på engang og så dyppe printet ?

med limpistolen er man jo ikke sikker på at der ikke bliver en flænge et sted...

Reply to
Repzak

"Orla Pedersen" skrev i en meddelelse news:41289d85$0$257$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

men

Den fejl har jeg set i masser af japanergrej fra 70-80 erne, hvor man ukritisk brugte kontaktlim til at fæstne visse komponenter med Ind i mellem har det også været nødvendig helt at fjerne lidt af printet, da det tilsyneladende er blevet ledende !!! . Det er muligvis de salte som også medfører tæring, som giver lækstrøm.

mvh JBH

Reply to
JBH

Har du ikke en gammel gryde et eller andet sted du kunne dedikere til formålet og så på komfuret. Eller måske en af de der "engangs" foliebakker.

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Ja, hvad med det?

Hvorfor i alverden skulle den oplysning holdes hemlig.

Som råber i skoven, så får man svar!

Og så må du da undskylde, at jeg gav et ufuldstændigt svar på kvajet stillede spørgsmål, men jeg er altså ikke tankelæser, så hvad din plan end måtte være (yderst informativt), må du nok søge forsøg på hjælp andet steds.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Hej

Jeg er nu ikke sikker på at det er kontaktlim som vi kender det, det er nok nærmere det der kaldes Elefant Snot, meget udbredt i f.eks. USA og fjern østen.

Elefantsnot er da slang for Sticky Tack.

--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Hej

Meget muligt, men det er altså også sådan noget

Nej, det er det næppe. Det, der brugtes til at fastholde større komponenter på printplader, baserer sig på phenolharz og chlorede opløsningsmidler. Når de flygtige stoffer er fordampet er limen tørret ind til en næst hård masse, noget i retning af godt lufttørret kontaktlim, men elastisk er den ikke. Nogle lime er brune og andre svovlgule. De svovlgule kom fortrinsvis fra Østen helt tilbage fra 60'erne.

Det kan i øvrigt kun opløses med methylethylketon - lige noget til at "affedte hjerneceller med". Acetone er ikke effektivt nok og er fordampet længe inden, der er "kommet hul på bylden".

Herhjemme fremstilles et lignende produkt, der hedder Pliobond, der er et Good Year produkt. Imidlertid fremstilled Pliobond i dag af en limfabrik i Ll. Skensved. Limen leveres med forskellige %-dele tørstof afhængig af limopgaverne.

Til fastholdelse af større komponenter på printplader anvendes nu om dage mest silikone, der i alle henseender er et bedre materiale - også at fjerne ved reparationer.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

"Lars >

foliebakker.

dyret er limet i kontakt lim... det må holde det det kan.. til den tid den har ædt printbaner eller whatever er motorene nok rustet sammen :)

Kasper

Reply to
Repzak