Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Hvordan kan det kredsløb iflg. forfatteren kun kræver 0.2V når bare dioderne har en forward voltage på ca. 700mV? Og transistorerne bruger vel også noget?

--
Venlig Hilsen
Michal

Der bliver jeg dig svar skyldig.. Måske en anden kan komme med en god forklaring?

Mvh, Lars

Reply to
Lars Olsen

Michal skriver:

Er det ikke germanium dioder ?

Jo, lige så meget som der bliver åbnet for.

Så er der kun spændingsfaldet over R4 tilbage.

Det tror jeg nu ikke, databladet skriver en forward voltage på max 1 volt.

Og som jeg læser det, så skriver han ikke at kredsløbet kun kræver 0.2 V, men blot at der skal være ca. 0.2 V spændingsfald over R4 ved max strøm. Men jeg kan jo tage fejl ;o)

Mvh, Lars

Reply to
Lars Olsen

Netop.

Citat: The circuit requires only 0.2V headroom above the parallel LED Array voltage to provide regulation at maximum current.

Som det står der, forstår jeg at hele reguleringskredsen kun har et spændingsfald på 0,2V. Til trods for dioder som bruger op til 1V, og en MOSFET transistor.

Det følgende har jeg garanteret tænkt forkert:

Aktivkomponenter er dioder, transistorer, og IC'er

Passivkomponenter er modstande, kondensatorer, spoler...

Er jeg helt galt på den? Og hvis jeg ikke er, er det så ikke kun aktivkomponenter som har spændingsfald over sig?

I må lige rette mig hvis jeg har misforstået det :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Michal skriver:

Læg mærke til at en stor del af komponenterne forsynes fra de positive spænding. Det vil sigar at spændingen over dioderne også er til rådighed for styrekredsløbet.

Kan man forsyne noget som helst med negativ spænding? ;)

Hmm, men du har ret i at der ikke er så meget i serie, andet end LED-array'en og MOSFET'en så vidt jeg kan se.

Men jeg kan ikke lige finde hvormeget spændingsfald der er over den.

Hvad er egentligt forskellen på en normal transistor, en FET, og en MOSFET?

Jeg kokser vist ret meget rundt i alt det her... jeg må ha' fat i en bog om grundlæggende elektronik :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Michal skriver:

Ja.

En FET virker nærmest som en variabel modstand, så det har noget med gatespændingen at gøre.

Hej Michal,

Klap lige hesten ;) Grunden til at man "skal" drive Luxeons kraftige LED's med en konstantstrømsgenerator, er for at kunne køre med max. strøm (det er, trods alt, lysudbyttets størrelse der er hele ideen med at give en mindre formue for en LED), men uden at krydse dødskurven. Temperatur- og belastningsændringer er ubetydelige op imod ændringerne i fx. en bils "12V"-system eller ved batteridrift i det hele taget og der er jo nok en overvejende del af dem der bliver brugt på den måde.

Nej, den kan også være mindre, det afhænger af komponenten.

Den driver jeg selv bruger til 1W'erne ser således ud: ________ | | V+ O---| LM317T |--[2R2]--[1R5]--+----+ |________| | _|_ | | _\_/_ 1W LED +--------------------+ | _|_ _\_/_ 1W LED | _|_ _\_/_ 1W LED | Gnd O---------------------------------+

Forsyningsspændingen afgør hvor mange LED's du kan have i serie - med 3 stk. skal du op på 14..15V.

Det er uden dimming, men hvis man vil dimme kan man vel også lige så godt købe nogle svagere/billigere LED's ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Michal,

Nej, ikke til Luxeon 1W, de skal have højere spænding.

_Slet_ ikke nok !

Ja.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Michal,

For balancetilstand skal spændingsfaldet over R4 udligne spændingsfaldet over den nedre del af potentiometret R2. (Q1_be og D2 udligner hinanden)

Øges spændingsfaldet over R4 pga. stigende strøm vil Q1_b stige tilsvarende og åbne mere for Q1, hvilket trækker FET'ens gate længere mod stel, hvilket øger dens drain-source-modstand og dermed sænker strømmen.

Sænkes spændingsfaldet over R4 pga. faldende strøm vil Q1_b falde tilsvarende og lukke mere for Q1, hvorved FET'ens gate bliver mere positiv (og leder en højere strøm).

Q1_b skal højst op på spændingsfaldet over R4 + 665mV og ved 350mA bliver det under 1V. FET'ens gate kan gå op til LED-spændingsfaldet over drain, hvilket er nok til at åbne en logic-level-FET.

Det kan sagtens virke, men det er IMO et temmelig dårligt design.

Ja ;)

Nej, sæt spænding over en komponent der ikke er en ideel kortslutning og du har et spændingsfald.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Søren

tilsvarende

hvilket

Først, tak for en god forklaring af hvordan kredsløbet virker :o)

Hvorfor syntes du det er et dårligt design? Dårlig udnyttelse af batteri kapaciteten? Med en LM317 skal man jo ha' en højere forsyningsspænding for at reguleringen virker, så alt andet lige må det vel betyde flere batterier i lampen = dyrere i drift, eller hvad?

Har du et bud på et bedre design til en enkelt 1 W LED med dimmer (for spare på batteri, hvis fuldt blus på lampen ikke er nødvendigt altid)? :o)

Mvh, Lars

Reply to
Lars

Hvor meget kan sådan en Luxeon da trække?

Hmm, kan den trække så meget? Hvordan er det nu dødskurven ser ud?

Det er godt nok ikke meget der skal til iflg.

Nej, det er jo rigtigt nok. Det er trodsalt også halogener som typpisk sidder i motoriserede befordringsmidler.

Ah ja, hvis komponenten bruger mindre strøm. Men hvis det bruger mere kommer det ikke til at bruge mere end hvad det får "lov til" af konstantstrømskredsen.

Ville det så ikke være smartere at smide dem i parrallel, så du kunne "nøjes" med 5V?

--
Venlig Hilsen
Michal

[snip resten af uddybende forklaring]

Jeg tror jeg læser resten når jeg er lidt mere vågen =)

--
Venlig Hilsen
Michal

Michal skriver:

Nej, for så får du 3 gange så højt strømtræk og dermed 3 gange så meget spildeffekt der skal brændes af i lm317

Hej Michal,

For de små 1W-typer er det 350mA max de må få.

Alt over 350mA (ved mindre overskridelser forkorter du blot levetiden proportionalt med overstrømmen).

Rolig nu, det var døde LED's jeg talte om, ikke døde LED-brugere ;) Og det der med lavspænding skal du tage med et stort gran salt - jeg ved ikke hvad de kalder lavspænding, men den må være en del højere end det jeg forstår ved lavspænding.

Nemlig.

Nej, for selv små ændringer i spændingsfaldet vil føre til at en af dem hugger mere strøm (og det er en selvforværrende tilstand) - LED's skal have konstantstrøm, ikke konstantspænding.

Men hvis det er for at kunne nøjes med en lav driftsspænding er der andre metoder, der dog involverer flere komponenter. Fx, kan der bruges 2 TO-92 transistorer (og et par modstande) for hver LED, eller en lavere spænding kan switches op.

--
Venlig hilsen,
Søren

Iflg. dem under ca. 500V.

Citat: Spænding lavere eller højere end 5-600 volt kaldes henholdsvis lav- og høj spænding.

Og 15mA er vist også en del mere ved 400V end det er ved 5V ;)

--
Venlig Hilsen
Michal

For mig at høre betyder det at hvis der er et ens spændigsfald over to parallele komponenter, så udligner de hinanden.

Trækkes længere mod stel fordi der åbnes for strøm igennem FET'ens gate

-> Q1_c -> Q1_e -> nedre del af R2?

Hvad er drain-source-modstand? Nogle af de ben som sidder på FET'en?

Hvis jeg har forstået rigtigt ovenover, så tror jeg også jeg kan følge denne her.

Da 350mA er hvad LED'sne trækker?

Åbne? Har det noget at gøre med at man slutter en af dens egne ben til sig selv?

Jeg gætter på du ville foreslå et LM317 design? :)

D'oh :)

Så aktiv/passiv-komponenter er en helt anden snak.

--
Venlig Hilsen
Michal

Hej Michal,

Ja OK, jeg skelner nu ved 48V.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Lars,

Til en begyndelse de parallelkoblede LED's

Korrekt, men der er stadig for meget tab i en lineær regulator. Ved batteridrift bør der bruges en switcher for at få max. ud af batterierne.

Ikke lige et færdigt diagram til det her og nu, men det ville være let at lave med en PWM-generator - se fx. - hvis blot man laver den til max. at give de 350mA.

--
Venlig hilsen,
Søren