Hvordan måler man mange ampere ,ed en CPU

Hej

Jeg har brug for at måle mange ampere med en PIC chip. En 12 bil akku strømforsyner en DC mortor via en hastigheds regulator.

Der kan trækkes op mod 100-200 ampere fra motoren.

Jeg forestiller mig f.eks en PIC16F876 med analog indgamge

Fra akku'en til motorstyringen går der tykke kabler ala startkabler.

Jeg havede tænkt mig at monterer 2 måleledninger på plus ledningen med 1 meter's mellem rum.

lad os sige der ved 100A belastning er 12 volt på den enen lednig og 11.5 på den anden.

Det jeg nu har brug for er en op-amp opstilling der omsætte disse 2 spændinger til f.eks 1 volt ud.

en tabel med de 2 måle punkter vile kunne se således ud.

in1 in2 out

12,0v 12,00v 0,0v = 0 amp 12,0v 11,75v 0,5v = 50 Amp 12,0v 11,50v 1,0v = 100 Amp 12,0v 11,25v 1,5 v = 150 Amp 12,0v 11,00v 2,0v = 200 Amp

in1 in2 | | | | R1 R3 | | |-----\ | |---------| + \____________ out |---------|------|--| - / | | | | |------/ | | | |-----R5-------| R2 R4 | | | | gnd gnd

Hvis nu R!,R2,R3.R4 = 10Kohm så vil der ligge 6 volt på op-amp + og - og afhængig af R5 vil forskellen på in1 og in2 vises på udgangen. Hvordan ofsettes dette signal så 0 amp= 0v olt out ? Jeg forestille mig at op-ampen får gnd samt +12 volt forsynig?

Forslag er meget velkomne.

Hilsen Jan

Reply to
Wiljan

:)

Kasper

Reply to
Repzak

Så store (induktive) belastninger vil uvilkårligt generere en del støj også som vil "forvirre" A/D-converter/CPU. Dette kan man selvfølgelig softwaremæssigt kompensere for ved at lave flere efterfølgende målinger og matematisk udregne et gennemsnit af disse. Men har du overvejet at måle strømmen via det magnetfelt den genererer i ledningen ? Princippet kendes fra Tangamperemetre og indvolverer vel bare en transducer/Hall element og en målebro/forstærker ?! :)

Jan Pedersen "Wiljan" skrev i en meddelelse news:412b5c0e$0$220$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

og

Reply to
Jan Pedersen

Din opstilling med en Wheatstone bro med efterfølgende opamp giver en udgangsspænding der er forskellen mellem de to spændinger x R5/R2. Opampen vil have et nulpunkt der ligger på 6 volt : (12-0) / 2. Dermed får du hvis spændingen over R4 er Ux volt højere end spændingen over R2 en udgangsspænding der er (Ur4 - Ur2)*R5/R2+6V da 6Volt jo er "nulpunktet" (I virkeligheden er det dog lidt mere kompliceret: Av (-) = -R5/(R2 // (R1 + Rgenerator)) og Av(+) = 1 + |Av(-)|, Av = Av(+) + Av(-), der opstår nulpunktsfejl (nul=6V) og offset fejl (forskellig impedans på + og -). Så hvis du insisterer på at anvende opamps ville jeg generere en negativ spænding også (f.eks. med en Maxim kreds eller bare en oscillator hvor du ensretter og udglatter den negative halvperiode (Oscillatoren kan laves diskret, med en inverter/schmitt trigger NAND gate eller med en 555). Derefter ville jeg erstatte din opstilling med en Wheatstone bro efterfulgt af en instrumentationsforstærker ( 3 x opamps). Vil du ha et diagram må du lige henvende dig privat via mail :)

Med venlig hilsen Jan Pedersen

"Jan Pedersen" skrev i en meddelelse news:412b5e20$0$311$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

også

flere

har

?
11.5
Reply to
Jan Pedersen

Vil du ha et diagram må du

eller kig i den her :

Kasper

Reply to
Repzak

"> Jeg har brug for at måle mange ampere med en PIC chip.

"ELECTOR June 1997, side 14" har en konstruktion, hvor man måler på magnetfeltet fra ledningen. Hvis du ikke kan finde artiklen på biblioteket, sender jeg gerne en kopi.

mvh Aage

Reply to
Aage Andersen

Min første tanke var:

Men den er jo lidt for lille!

Men ellers er du jo allerede hjulpet på rette vej....

/Anders

Reply to
Anders F

"Wiljan" skrev i en meddelelse news:412b5c0e$0$220$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Har lige lavet en sådan målesystem op til 600 Amp. Anvendte en LEM transducer. Den gav +/- 4 volt ud afh. hvilken vej strømmen løb.

Benny

Reply to
Benny Højvælde

Hej igen

I er alle kommet med nogle gode ideer, tak Jeg vil nu lave nogle forskellige forsøg...

Jeg kom dog på en ny tanke her til morgen.

Da jeg har flere A/D indgange til rådighed på min cpu kunne man vel "bare" måle på de 2 målepunkter (selvfølgelig men en spændingsdeler foran) og derefter lave 2 A/D konverteringer (svarende til 2 volt målinger ) og så trække dem fra hinanden i software = spændingsfaldet over 1 meter ledning og så beregne med ohms lov amperene.

Det vil måske give en grov opløsning ved lave ampere, men det burde virke eller hvad? og så skal der kun 4 miodstande til :-)

Hilsen Jan

Reply to
Wiljan

Hej

Hvad med følgende:

Her måler cpu'en direkte over tabet i ledningen men så skal der jo en dc\dc converter til de +17v Hvis man laver tilsvarende på minus siden kan jeg ikke være sikker på at der ikke går strøm gennem chassis.

| ---------------- | DC/DC conv------- 5 volt over

12--| + CPU |

| |

| |

| |

| |

| |

|--------------------------------------------- | A/D in | | | |

+12v----------------|-------1 Meter-----------------------|-------| GND |

| | ---------------- |

| ------------------------------------------------- Load

0 volt -----------------------------------------------------------------------

---------------------------------Load

Hilsen Jan

Reply to
Wiljan

Tak... jeg har selv bladet i arkivet :-)

biblioteket,

Reply to
Wiljan

Den mangler lidt krydderi (lad mig gætte: du har ikke anvendt en monospaced font da du tegnede dit kredsløb) :-)

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen
Reply to
Jesper G. Poulsen

Sejt! Jeg havde godt nok overvejet hvordan folk havde tålmodighed til ASCII-diagrammer ;-) Tak for linket!

/Anders

Reply to
Anders F

For os der ikke har programmet..... The force is with us ... !

/madsen

Reply to
Lasse Madsen

*LOL* Respekt herfra =) /Anders
Reply to
Anders F

At hente og installere... Det smadrer ikke din Windows-installation eller din nattesøvn - men det er en megafordel at ligge inde med...

Hvorfor lave noget i hånden, som der findes fremragende software til - eller, du lægger også print ud i hånden? :-)

--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Naturligvis! Letraset og tape styrer for vildt =)

/Anders

Reply to
Anders F