Hjælp til køb af antennekabel

Hej NG

Jeg har installeret et TV-kort i min PC, og har forbundet det til antennestikket (kabelTV) med et billigt antennestik, jeg har liggende.

Det giver mildest talt et dårligt billede. Jeg prøvede for testens skyld et at de medfølgende antennekabler (med stik) fra TV'en i stuen, og billedet blev nu noget bedre men stadig ikke optimalt.

Nu har jeg bestemt mig for at købe et nyt antennekabel (5 meter), men hvad skal jeg købe, for at få et kabel af (meget) god kvalitet? Hvis jeg kan købe det i Århus eller på nettet vil det være fint ....

Jeg har søgt lidt på nettet og set typer som RG-213, RG-214 og lignende anbefalet, men er det sådan et, jeg bør købe? Hvad med han- og hunstik - kan jeg fint bruge et "standard-stik" (købt i f.eks. Bilka) til formålet og hvordan monterer man det korrekt på kablet?

På forhånd tak!

AJ

Reply to
Alex Jensen

Alex Jensen skriver:

Når du nu fører et antennesignal ind mellem de andre med et andet signalniveau bliver det ringere.

Har du ikke mulighed for at overføre på composite eller s-video niveau i stedet? Det vil du få et endnu bedere billed ud af.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

kan

De billige på faste metre prepakket i poser set i supermarkeder og div. GDS-shops skal du IMHO ikke købe, da de åbenbart ikke kan håndtere frekvenserne på de højeste kanaler. Antennekabler kommer i flere typer, som du selv har fundet ud af. Jeg synes, du skal prøve at købe det tykkeste med fast midterleder, du kan få i forretningen. Kablet hænger forhåbentlig på en rulle, så man kan afklippe de antal meter, man skal bruge. Og så et par gode stik selvfølgelig. En han og en hun. Nu kender jeg ikke lige de stik, du nævner, så det tør jeg ikke lige udtale mig om, før jeg har set dem. Men indtil videre kan du kigge her:

penDocument

MVH Bo Holmqvist

At kontakte mig: Besvar denne - ret i adressen efter devisen: "Fjern lyden, men lad billedet stå" Alt dette bare for at undgå spam

Reply to
Bo Holmqvist

Hej Alex,

Er det ganske almindelige antennestik du tænker på ?

Drop mig evt. en mail med adresse, så skal jeg se om ikke jeg kan grave sådan en stump frem - i en kvalitet du ikke finder i alm. forretninger. (Tykkelsen betyder ikke det store - 5mmØ er rigeligt, de tynde er også OK, men selvfølgelig ikke så stærke overfor fysiske påvirkninger).

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Søren

Jeg har sendt dig en mail. Hvorfor har tykkelsen i grunden i det store at sige, jeg synes at have læst det modsatte rundt omkring, når jeg har søgt lidt efter info?

AJ

"Søren" skrev i en meddelelse news:Xns94207A097BEBoo8ooLooK4iToo8oo@62.243.74.163...

Reply to
Alex Jensen

Hej Bo

Hvordan ved man hvad "gode stik" er og er det tykkeste kabel lige med bedste kvalitet?

AJ

"Bo Holmqvist" skrev i en meddelelse news:BMMmb.12929$ snipped-for-privacy@news000.worldonline.dk...

som

med

en

gode

lyden,

Reply to
Alex Jensen

Hej Alex

Alt andet lige så er jo tykkere, jo bedre. Det man mener med kvaliteten af et coaxkabel er dæmpningen gennem det. Når man sender et højfrekvent signal gennem et kabel, ja så kommer der altid mindre ud end der kom ind, jo højere frekvens, jo større dæmpning. Denne dæmpning kan man på mange måder begrænse, impedansen på kablet har stor betydning og i dit tilfælde skal du bruge 75 Ohm coax kabel. Ligeledes har de isolationsmaterialer man anvender til kablet stor betydning og så er der tykkelsen også. Hvis man laver et standard kabel på 6 mm. og et på 10 mm. ja så bliver det tykke det bedste, men hvis man så optimere det tynde, ja så kan man lave det lige så godt som det tykke. Så dit kabelvalg afhænger meget af mange faktore. Desværre er det også sådan at stive ubøjelige kabler er bedre end bøjelige, så som du kan se er der tale om en masse kompromier under valget.

Hej Max,

Nu var der tale om 5m, så det var ikke dæmpningen jeg mente (det er nok ikke til at måle forskel ved de frekvenser det skal bruges til).

Det jeg her kaldte kvalitet var en ordentlig skærm, der på konsumkabler oftest er hullet som en si :(

--
Venlig hilsen,
Søren

Max har givet et godt svar. Jeg vil bare supplere og sige, at hvis du kan finde ud af, hvilke kanaler og dermed frekvenser, du skal have gennem kablet, vil det være lettere at råde dig. Men til TeleDanmarks kabeltv og andet med mange kanaler, hvor der der så er en meget stor chance for, at nogle kanaler ligger i det høje område(700 - 800 MHz), vil jeg anbefale det tykkere kabel. Men da det kun er 5 m., er der vel råd til at eksperimentere med det tyndere og billigere (der findes kun hvjv to størrelser i handlen). Jeg vil dog stadig anbefale det tykkere.

[...]

et

Havde de samme problemer og løste dem ved montering af hf tætte antennestik.

-- Hilsen Michael.

Reply to
Michael Olsen

Hej

Problemer af den type skyldes ofte direkte indstråling fra TV sendere i nærheden.

Korrekt, men en sender kan være mange ting, i mit tilfælde var det indstråling fra komputeren tv kortet sad i.

-- Hilsen Michael.

Reply to
Michael Olsen