Gør-det-selv VGA/UBS/Antenne/AV

Hej

Jeg har et fjernsyn hængende i køkkenet og et ganske langt og snævert (12 mm) hul igennem en væg indtil rummet ved siden af, hvor elektronikken skal stå.

Jeg har ledt efter tynde færdige kabler, men der er ikke rigtigt noget, så nu vil jeg lave et kabel selv.

Jeg har brug for: VGA (1280*1024) Strøm Antenne USB Composite

6 Lydkanaler

Kablet skal være omkring 2-3 meter langt, men kan også være kortere hvis det hjælper.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad behovene er fra de enkelte signaltyper? Herunder hvor mange ledere/par til VGA og USB, og hvorvidt de enkelte typer skal være coax eller parsnoede.

Mit håb er at jeg kan finde et eller to multikabler der kan bruges til alt pånær strøm (og måske antenne). Altså fx et kabel med 10 coax og et med 10 snoede par, eller fx 2 cat5/cat6-kabler og 4 tynde coax-kabler.

Et alternativ er selvf. at bore et større/ekstra hul, men af flere årsager foretrækker jeg at forsøge med et mindre kabel først.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

"Martin Højriis Kristensen" skrev i en meddelelse news:4522620f$0$2088$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Tjo, jeg betragter nu den anden løsning som alternativet, da det vil være meget nemmere lige at bore hullet op. Idet der allerede er boet 12 mm, så følger det større bor jo bare efter. Hvor langt er det?

Nicolai

Reply to
Nicolai

"Nicolai" skrev i en meddelelse news:452273cc$0$146$ snipped-for-privacy@dreader2.cybercity.dk...

Evt. boring kan jeg tage op i relevant gruppe, hvis det ikke kan lade sig gøre at fremstille et kabel der passer i det eksisterende hul.

Der er omkring 40-50 cm, da geometrien er lidt mærkelig netop der. Af hensyn til andre installationer kan hullet ikke udvides ret meget, så jeg skal bore et hul ved siden af og være ret præcis i begge ender. Alt i alt en ret vanskelig bore-opgave.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist
Reply to
Martin Højriis Kristensen

Det kommer aldrig til at lade sig gøre gennem 12mm! ;) Med strøm går jeg ud fra du mener 230V, og det fylder så allerede halvdelen af dit hul, VGA fylder den anden halvdel (eller måske endda det hele) og så er der ikke plads til resten.

Brian

Reply to
Brian Lund

"Brian Lund" skrev i en meddelelse news:a9d49$45229319$55da9c2a$ snipped-for-privacy@news.galnet.dk...

Nu ikke så pessimistisk Brian... :-) man kan faktisk få noget meget meget tyndt coax... som bl.a. B&O bruger ved jeg...

VGA: Du skal bruge 5 x coax (R,G,B + Horz. og Vert.) Strøm: træk f.eks. to "løse" bløde ledninger - du kan godt gå ned til ½ kvadrat når det kun er en skræm der skal forsynes... Antenne: endnu en tynd coax USB: To gange to ledere - twisted pair - det ene par med +5V og GND og det andet med Data+ og Data- Composite: endnu en tynd coax

6 lydkanaler: et 6 ledet kabel med fælles skærm burde kunne gøre det

Hvis du vil gøre noget frækt vil jeg tro at du muligvis kan benytte et kabel med 9 ledere og fælles skærm (6 ledere til hver lydkanal, 1 leder til +5V og

2 til data på USB'en)... men hvis du stripper et CAT5 kabel og snupper to af parene fylder de heller ikke meget...

Coax kan du få i f.eks. 3,6 mm i diameter (DKT mini coax), men som sagt ved jeg at B&O har noget der er tyndere endnu... og det er en blød type... det må kunne skaffes... :-)

Til VGA kunne du f.eks. strippe alle 5 coax'er for deres yder-plastic kappe og derefter samle dem med krypeflex -altså sådan at alle skærmene rører hinanden... det er alligevel fælles stel så det vil sikkert gå fint... og plastic kapperne fylder altså en del...

mvh Rasmus, Aalborg

Reply to
Rasmus M. Jensen

På en gruppe der er forsikert med mindst 10 A ?

Reply to
Benny Nissen

Se det fra den lyse side: Forsikringsselskabet slipper for at betale en klink hvis lortet futter af på grund af en bundulovlig installation.

Der skal vel mindst et PVIK kabel hvis man skal føre strøm gennem en væg... og det skal adskilles fra lavvolts-installationer.

/Preben Friis

Reply to
Preben Friis

"Rasmus M. Jensen" skrev i en meddelelse news:4522a48b$0$4160$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

Dette er så ulovligt, så det er vel dumt at råde om.

Nicolai

Reply to
Nicolai

"Rasmus M. Jensen" skrev i en meddelelse news:4522a48b$0$4160$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

RS Components har noget der såvidt jeg kan se er omkring 1.2 mm i diameter.

50 ohm eller 75 ohm?

Jeg holder mig nok til standarden :-)

Det er så 75 ohm..

Det kan ikke køre på coax? 1.2 mm i diameter er ganske kompakt...

50 eller 75?

Det er 2 phono-stik og 2 jack-stik bag på skærmen, så det er formentlig samme skærm. Det er stereo/composite til AV, stereo sammen med VGA og stereo væk fra skærmen (til nogle evt. eksterne højttalere).

Kan jeg bruge coax her?

Jeg vil nok holde dem adskilt.. USB er til en anden enhed.

varenumre 521-8363 og 521-8379 Så er det bare lige om jeg kan få det i mindre end 50 meter rulle nogetsteds..

Det er ikke sikkert det er nødvendigt..

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist
Reply to
Martin Højriis Kristensen

"Preben Friis" skrev i en meddelelse news:4522afa7$0$184$ snipped-for-privacy@dreader1.cybercity.dk...

Også selvom det ikke er en fast installation?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist
Reply to
Martin Højriis Kristensen

Når den går gennem en mur er det nok lidt svært at kunne fjerne ledningen uden vold eller værktøj .... Jeg kan ikke huske ordlyden i stærkstrømsreglementet, men så snart man skruer et trestik fast i væggen er det at regne som en fast installation.

/Preben

Reply to
Preben Friis

"Preben Friis" skrev i en meddelelse news:4522b7e5$0$181$ snipped-for-privacy@dreader1.cybercity.dk...

Tja, de ledninger der er klipset fast på væggen kan heller ikke fjernes uden vold eller værktøj.

Der vil jeg tillade mig at udbede mig en henvisning.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist
Reply to
Martin Højriis Kristensen

"Martin Højriis Kristensen" skrev i en meddelelse news:4522bc1b$0$2105$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Man må ikke føre ikke fast installation igennem bygningsdele. Det kan du læse dig til i Stærkstrømsbekendtgørelsen.

Nicolai

Reply to
Nicolai

"Nicolai" skrev i en meddelelse news:4522bd56$0$144$ snipped-for-privacy@dreader2.cybercity.dk...

OK, hvis det står sådan har jeg et problem med strømmen.. Men er diverse stikdåser der er gjort fast på væggen også forbudte?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist
Reply to
Martin Højriis Kristensen

Kan godt være det er meget pernittengryn men:

Definition på fast installation: "De faste installationer er alt det, du ikke må tage med dig, når du flytter."

Bolig-handeler omfatter alt "nagelfast" inventar - alt der ikke kan fjernes uden brug af vold eller værktøj.

.. så enten får man problemer med elektricitetsrodet eller med ejendomsmægleren.... vælg selv :)

/Preben Friis

Reply to
Preben Friis

"Preben Friis" skrev i en meddelelse news:4522d77f$0$180$ snipped-for-privacy@dreader1.cybercity.dk...

Er det den fra stærkstrømsbekendtgørelsen?

Hvornår har du sidst handlet bolig? Det er altså ganske normalt at man tager diverse højttalere, fladskærme, spejle, malerier, netværksudstyr, skabe, lamper etc med uanset at man har måttet bruge en skruetrækker for at tage det med.

Jeg kan umuligt forestille mig at få bøvl med ejendomsmægleren...

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist
Reply to
Martin Højriis Kristensen

Minimum må være 2x0,75 dobbeltisoleret "flad" lampeledning

Reply to
Anders Majland

"Anders Majland" skrev i en meddelelse news:452361bd$0$2088$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Det er også planen..

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist
Reply to
Martin Højriis Kristensen

75 Ohm

oki... :-)

korrekt!

ikke noget jeg har prøvet... du skal tænke på at din USB DATA + og - er et "højfrekvent" signal og det kan altså godt se forskel på alm. ledning (med eller uden skærm) og så et coax kabel... hvorfor ikke bare bruge to gange to ledere fra et netværkskabelen?? det er da det nemmeste og helt sikkert også billigere end coaxen... desuden fylder ledningerne mindre...

75 ohm

det er helt sikkert samme skærm... igen... coax'en er dyrer en alm. skærmet kabel og du kan faktisk få et kabel med 6 ledere og fælles skærm...

som du vil... :-)

prøv Hennings Electronic i Sejs ved Silkeborg.. han har en masse...

ok,,, det var blot et forslag... forresten kan det være du skal bruge de sidste to par i CAT5 kablet til nogle styre-ledninger i VGA stikket... kig evt. her:

for at se pinouts for VGA stikket...

mvh Rasmus

Reply to
Rasmus M. Jensen

Hvis du finder et færdigt kabel, så er der vel ikke den store chance for at du kan få stikkene gennem hullet?

Jeg foreslår en noget anden tilgang: En backend/frontend i stil med MythTV, hvor du i det tilstødende lokale har en server med tvkort stående og i køkkenet har en 'lille' computer tilsluttet skærm, den kan desuden bootes over net så harddisk kan undværes. Hermed er alle dine signalkabler erstattet af et enkelt netværkskabel og derudover behøves kun et til 230V.

Tomas

Reply to
Tomas