Fremprovokere højttaler-feed-back

Hej,

Jeg har anskaffet mig et af disse "guitar-keyboards", som jeg bruger til solo-fræs. Nu vil jer gerne kunne fremprovokere et feedback i højttaleren, så et del af showet, som guitarister kan, når de tager guitaren helt hen til forstærkeren.

Er det muligt at lave et lille stykke elektronik, som kan monteres på keyboardet, og som, når det bliver ført hen i nærheden af en højttaler, fremprovokerer et feedback

På forhånd tak.

Reply to
Jack Holmes

tja... kunne være sjovt, hvis der var lidt hjemmebyg over det.

Reply to
Jack Holmes

"Jack Holmes skrev i en meddelelse

til

hej Jack

feedback (i guitar termer) er når en mikrofon kan "høre" højtaleren ! og går i selsving (hyle tone)

du skal så bruge en mikrofon monteret på dit lille keyboard helst med en lille mikrofon forforstærker en du kan skrue op og ned på ,du kan købe det hele som et lille byggesæt ved

eller et andet sted.

men. men. men.

den type feedback som guitar spiller elsker er en varm blød "sustain" af lyden, den opstår lige før at forstærkern begynder at "hyle", en effekt man ikke opnår med en hvilken som helt guitar (kvaliteten af mikrofoner)

Venlig Hilsen Michael Meidahl Jensen

Reply to
Michael Meidahl Jensen

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Men det vil jo bare give et feedback fra mikrofonen = fælt hyl. Hvis du laver nummeret med en guitar er det en vekselvirkning ml. streng og højtaler og selv om det osse lyder hylende, så er det alligevel en anslået tone der kommer ud af det.

Hvis tricket skal lykkedes, vil jeg nærmere tro at man skal lave noget der kan omsætte en tone til midi-signaler og så sende det til keybordet?

Mvh //zigge

Reply to
//zigge

Fantastisk, det vil jeg se. Kan man se dig spille live?

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?
Sune Mika Salminen

af

Du kan næppe lave akustisk feedback med et keyboard da et keyboard er et rent elektronisk instrument. I elguitarer opstår feedback når lyden fra højttaleren rammer guitarens krop og dermed får strengene til at vibrere. Feedback'en filtreres således af guitarens krop og effekten er IMO langt mere musikalsk end det feedback/rundhyl, der opstår ved at holde en mikrofon hen foran en højttaler.

Boss (Roland) lavede for nogle år siden en distortion-pedal, der kunne emulere feedback rent elektronisk således, at man kunne anvende effekten ved lave lydniveauer. Pedalen indeholdt et distortion-kredsløb og ved et ekstra tryk på pedalen indkobledes en phased-locked-loop (PLL) som efterhånden svingede ind på den aktuelle grundtone og dermed emulerede feedback-effekten. Effekten kunne således holdes så længe man ønskede.

Effekten var meget naturtro, men i sagens natur kunne man ikke "arbejde" med lyden foran højttaleren og effekten blev derfor (IMO) hurtigt forudsigelig og uinteressant.

Du kunne overveje at prøve en sådan effekt - den burde virke med keyboardet. Svjh hed den "Boss Distortion Sustainer DF-2". Der findes diagrammer på nettet såfremt du er interesseret i den elektroniske del af effekten.

-- TA

Reply to
TA