Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Det er ellers den letteste måde: klip den over og sæt stik i begge ender. Så kan du adskille den, når du skal tilslutte noget andet. Det gjorde jeg med min Nikon adapter.

Martin Kaltoft skriver:

Boosteren du linker til koster i følge linket 598 kr......

Jeps

Okay.

Med et mindre batteri kan det gøres billigere :-)

Det oprindelige vil virke.

Det store spørgsmål er hvor megen kapacitet der er i batteriet og hvor meget strøm dit kamera bruger når det tager billede.

Du skriver selv 200mah, mender du dermed at det bruger 200 mA (så er h'et i overskud) når det tager billede.

Et batteri i sådan en "håndslæbeting" som den du linker til, vil typisk være 15-20Ah, det vil sige at du nok skal kunne forvente en 75-100 timer på en opladning - incl tab i convertere.

Der er mange løsninger på dit problem.

Personligt ville jeg finde en håndfuld genopladelige NiMh celler. (6 stk) passende holdere til dem og så en helt almindelig batterilader (du mhar sikkert en i forvejen). NiMh celler fås i 3Ah udgaver (3000mAh) og højere. Bruger dit kamera 220mA per time, vil et 3Ah batteri kunne holde det kørende i 13 timer.

Hej Martin

Der findes vidst også en 12V adaptor til dit kamera.

Er det noget du har et link til, for jeg synes ikke jeg har kunnet finde nogen. Men hvis den kommer fra Canon koster den jo sikkert også 700,- eller deromkring...

--
Med venlig hilsen

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)
Reply to
Martin Kaltoft

Hej Martin

Kik efter Canon CR-560, og ja den koster, men du har jo også valgt et kamera af et vidst format og det koster.

Nej, den koster 398,- du kigger det forkerte sted.

Super.

Det skal nok passe, jeg er ikke helt inde i udtrykkene ;-) Men jeg mener jeg læste på nettet at kameraet bruger ca 200mA under eksponering..

10A står der på hjemmesiden, eller op til 50 timer, dvs. det er riiigeligt med kapacitet til mig.

Sikkert også selvom batteriet ikke holder strøm så godt, det er først når det når under 10-15 timer at der ikke er nok kapacitet.

Ok, jeg er bare ikke helt sikker på hvordan det skal gribes an. De celler, hvordan skal de forbindes? Er det bare almindelig ledning? Er det så alle + poler der skal føres sammen og alle - poler sammen, og så loddes til + og - på et dummy batteri?

Jeg har en ganske almindelig AA NiMh oplader, men det er vel ikke AA batterier du taler om?

--
Med venlig hilsen

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)
Reply to
Martin Kaltoft

Martin Kaltoft skriver:

Det gjrode jeg sku da også.....

Det lyder af meget.

10A står der, men til hvad? 50 timer ser jeg også, men hvad driver man i de 50 timer?

Man finder sådan en gammel holder til D størrelse batterier. Tyisk i en gammel transitorradio. Så køber man D størrelse genopladelige batterier (enkelte celler, som dine AA batterier), monterer dem i holderen og kobler holderen til kameraet.

Nej, nogen der er lidt større. Har du en lader der kan tage større batterier skal du være glad. Har du ikek kigger du over i RC verdenen og køber en færdig 7,2 volts pakke og en oplader dertil.

At jeg har valgt et kamera af et vidst format kan jeg ikke se skulle gøre det OK at en batterilader til en cigarettænder skal koste over DKK 1.000,- (ja, det koster den sgu!)

Men nu kom jeg jo lige i tanke om at jeg har en uoriginal lader til cigarettænder liggende, sådan en her:

Som er ret simpelt bygget op, der er en + og en - kontakt på, vil jeg kunne lodde disse direkte på et dummy-batteri, og vil det så virke? Den er jo ikke beregnet til at forsyne kameraet, men til at lade batteriet op...

--
Med venlig hilsen

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)
Reply to
Martin Kaltoft

Jeg har faktisk et 8,4 volts 7700Mah NiMh batteri samt lader som kommer fra et hardball gevær, den originale Canon adapter outputter dette:

8,1V D 1,8A (Camera) 8,4V DC 1.0A (Batt)

Altså 8,1 volt når den leverer til kameraet, og 8,4 når den lader, mon man kan bruge 8,4 til kameraet så?

I så fald, hvordan skal det så "monteres" på kameraet? Det er vel bare at forbinde en ledning fra batteriet til + og en til - på dummy batteriet uden noget andet, det skulle vel så være nok til ca. 33 timers drift af kameraet ikke?

--
Med venlig hilsen

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)
Reply to
Martin Kaltoft

Martin Kaltoft skriver:

Så behøves du slet ikek at smide så mange penge efter en løsning....

Når den lader, er den så sluttet til kameraet?

Alternativt sætter du en diode i serie med batteriet, så har du 7,7 volt.

Havde du ikke sådan et eksternt batterihåndtag, de kan køre på almindelige batterier?

Udform et par træklodser der udgør det for batterier, sæt en metalpalde i hver ende og forbind en ledning dertil. I enden af ledningen monterer du et stik som på hardball geværet og din pakke kan burges begge steder.

Hej Martin

Men du vil som fuldstændig ukyndig gerne give dig til at rode med mærkelige løsninger der risikere at brænde dit kamera af. Hiv dog den sjat penge op af lommen og køb noget du ved virker.

"Klaus D. Mikkelsen"

Sikkerheden bliver ikke mindre med en fast installation. I øjeblikket ligger min inverter løst i handskerummet. Det skal naturligvis være frivilligt om man vil have en bil med 230 volt installeret. Paa samme maade som det er frivilligt at have elektricitet installeret i huset. Det er muligheden jeg efterlyser. Jeg har ingen apparater, der ikke kan køre paa 50 Hz firkant. Computer, boremaskine, ladere, kølebokse ... kører alle fint. En deluxe bil kunne leveres med sinus. Hvis Martins bil som standard var leveret med 230 volt, ville han ikke have tænkt over at have et problem.

Aage

Reply to
Aage Andersen

Og ikke at forglemme alle de biler der skal have starthjælp fordi de lige har tømt batteriet for strøn fordi del lige skulle ..... Det vil kun give dårlig omtale af bilernes evne til at kunne leverer

230Volts strøm. Men Falck, DAH og batteri-sælgerne/fabrikanter ville elske dette.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

"Hans Kjaergaard"

:

Inverterer har indbygget sikring mod total afladning af batteriet. Bruger man 220 volt meget, kan man have et ekstra batteri (det har jeg), der er afkoblet fra startbatteriet. Det er muligheden for en fast installation af

230 volt, jeg efterlyser.

Aage

Reply to
Aage Andersen

Sjat penge? 1000,- for noget som andre producerer til en 50,- det er jo fuldstændig latterligt!

Hvis jeg gjorde som du sagde ville jeg også have smidt 1000 ud af vinduet til min timer remote, som canon også forlanger over 1000 for, men som kan købes i kopi fra kina til under 200.

Ekstra batterier til 6-700 kroner, som uoriginale kan købes for ca. en tiendedel.

Ja flot, hvis jeg købte alt originalt ville jeg have brugt langt mere på tilbehør end jeg har givet for kameraet.

Og ja, jeg er ukyndig, det er derfor jeg forhører mig her først istedet for bare at kaste mig ud i det, og risikere at brænde kameraet af.

--
Med venlig hilsen

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)
Reply to
Martin Kaltoft

Nej, men der er mange forskellige regler der skal overholdes i de forskellige alnde. Det vil sige at bilerns skal bygges forskelligt til hvert eneste land/verdensdel. S=E5 kommer bilen til at koste endnu mere.

Er du interessret i det?

Er resten af bilk=F8berne interesseret i det?

Og s=E5 er det dig selv der v=E6lger sikkerhedsniveauet og ikek en bilfabrikant der ham mange andre brandfarer i sit k=F8ret=F8j.

Fuldst=E6ndigt lige meget, for bilen holder ikke ved siden af kameraet.

Klaus D. Mikkelsen (google gro

"Martin Kaltoft" skrev i en meddelelse news:49e36169$0$90271$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Hej Martin,

- det vil virke fint, og dit kamara vil sandsynligvis kunne køre mere end 10 timer på denne løsning.

Hilsen Sven

Reply to
Sven Lundbech

Det er ikke alle invertere der har dette. Man kan dog få en løs dism der frakobler ved en given minimum spænding, men er det vinter og frost er det bestemt ikke sikkert at der er krut nok tilbage til at man kan starte.

Hvilket er den enest rigtige løsning, og derfor vil bilfabrikanterne ikke lave den, den er for dyr og få få vil benytte den til at det kan betale sig at lave.

Der er som nævnt mange forskellige standarder for 110/220/230/240 Volts installationer, det bliver ikke nemmere af at det er i en bil installationen skal være, bare tænk på et fejlstrømsrelæ, det fordre en jordforbindelse (som man også laver ved generatoranlæg, også de mobile). Igen , det er for dyrt, besværligt (alle de mærkelige varianter) og få få vil benytte den til at det kan betale sig at lave.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

For det første er du jo ikke vidende om hvad det koster at producerer, for det andet bataler du også for at der er en garanti for at produktet passer til dit kamera og ikke ødelægger dette. Du betaler også for at de har produktet på lager, så du kan få det i det hele taget.

Fint nok, det kan jo nok ikke gå helt galt med en remote.

Mon ikke det nærmere er 1/2-2/3 af orginalprisen ? Uorginale batterier med samme kapasitet som orginal har ofte en mindre kapasitet når det kommer til stykket. Så er der også det med sikkerhed, batterier kan være ret farlige, ja de kan både brænde og eksploderer.

Det er vis meget normalt.

Hvis det er dit problem, så køber du orginalt udstyr, så har du producentens ord og garanti for at det vil virke.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Jeg skriver at andre kan producere den til en 50-er, og når jeg har købt en til ca. den pris, så er jeg vel også vidende om hvad andre kan lave den til? Og jeg har også betalt for at kopivaren er på lager, og at jeg kan få den.

Jeg er udmærket godt klar over hvad jeg betaler for, prisen er stadig alt for høj i min mening, og derfor fravælger jeg produktet. Det kan du så have en mening om, men det intereserer mig egentlig ikke.

Nej, det er omkring 1/10 af prisen for et originalt, det er ikke noget jeg bare slynger ud.

De tager nøjagtig samme antal billeder på en opladning som et originalt, også her flere år efter.

Det kan originale også, og jeg tager hellere end gerne risikoen.

Derfor kan man jo godt forsøge at undgå det!

Det er din mening, jeg er ikke enig.