FET Spørgsmål

Hey

Sidder og kikker efter en fet til mit projekt, kikkede lidt hvad eagle havde i bibliokeket, og faldt bla over en IRF740 400V / 10A det skulle jeg mene var rigeligt..

her er lige et datablad:

Kunne jeg ikke godt bruge sådan en?

G til arduinoen D til pæren S til GND

//Brian

Reply to
LED

Nu kommer jeg jo til at tænke..

Det duer ikke, jeg skal jo styre på +´en og ikke minus.. kan jeg sætte + til D og pæren på S istedet?? eller springer det hele så i luften?

//Brian

Reply to
LED

Du skal ha ca 10V mere på G end på S, så hvis pæren sidder der, så følger S jo bare med op, eller sagt på anden måde, du skal have 10V mere end du har.

Brug hellere en P-FET, som så trækkes til nul. Dette kan så passende gøres med en ekstra lille 2N7000 N-FET. (2N7000 D trækker den store G lav, husk en pullup modstand)

Har du "kun" 5V ud af Ardino? IRF740 kræver nok lidt mere. 10V skriver de i spec, med 2-3V, så trækker den da lidt strøm (og laver varme). Her vil en p-MOS med en 2N7000 som fortrin være fin. 2N7000 kræver kun ca 3V (og kan trække 100mA).

Christen

Reply to
Christen Fihl

en P kanal transistor shal have sit gatesignal level-forskudt op til de

12V, som jeg formoder Brian bar til forsyning.

blæs på, hvad eagle har i biblioteket. Hvis de er benkompatible, så vælg en anden type. Du skal bruge en, der er sikkert ON ved de 5V du har at styre gaten med. Nogle kalder dem "logic-FET". Og så skal du have een, der kan bære 20-40Amp. Jeg regner med at det er det med at pulse en 12V bilpære. Sådan een har en meget lav modstand, når den er kold. En almindelig 21watt bære har noget, der ligner 0.5Ohm, når den er kold, så en startstrøm omkring 25Amp er forventelig.

En FET til en stor strøm har også en lav on-modstand, hvorfor den ikke udvikler ret meget varme.

Hvis pæren SKAL have den ene ende til 0V, skal du bruge en P-kanal's FET i forsyningsspændingen. Det kunne være en FDB6021P eller lignende.

Ja, og det er der pull-up modstanden kommer ind. Holder G på +12 indtil småsignal inverteren trækker.

Din nævnte FDB6021P skal vel også have nogel level-konverter.

Christen

Reply to
Christen Fihl

Hvis jeg bruger den FDB6021P, hvordan tilslutter jeg den så til arduinoen for at gøre det korrekt?

Kan du eventuel henvise til hvor den kan købes, da el-supply, elfa. electrokit, lavpris-elektronik, eller RS ikke har den...?

Mvh Brian

Reply to
LED

Naturligvis. Source ligger til 12V, så gaten kan lettest drives med en opencollector og en pullup modstand. Max gatespænding er højere end 12V, så det går. Da jeg opfatter at switch frekvensen er lav, er der ingen grund til noget mere avanceret.

Er det bare mig, men har du skrevet hvad du vil lave/opnå?

For så kunne det være lidt nemmete at hjælpe dig :)

Jeg har en del fets liggende du sikkert godt kunne få nogle stykker af hvis du kommer forbi 6300...

Kasper

Reply to
Kasper