Erstatte lyt med mindre µF..

Hejsa

Jeg har sådan et billigt surroundsæt købt i Netto. Det begyndte at brumme helt vildt og så kom den lille elektronik-smed op i mig. Skilte skidtet ad og fandt en lyt der var på randen af livet. Den blev så udskiftet, dog havde jeg ikke en tilsvarede.

Den gamle: 3300 µF / 16V Den nye: 2200 µF / 35V

Det virker fint nu, men jeg tænkte på om det på længere sigt vil skade at der nu sidder en mindre lyt i?

Mvh Benjamin

--
(\__/)
(='.'=)This is Bunny. Copy and paste Bunny into your

Hej!

Laziter [9440] wrote: ...

Det sker der ikke noget ved. Dog ville jeg ikke underdimensionere en komponent i et - i forvejen - underdimensioneret apparat ;o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

"Kim Voss Schrader" skrev i en meddelelse news:46657049$0$90267$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Som det virker nu er jeg mere sikker på at den gamle lyt var underdimensioneret rent volt-mæssigt. Jeg har prøvet måle lidt mens jeg spillede godt op og spændingen peakede ved ca. 25V. Men tiden vil vise om det har noget på sig, den nye lyt får lov at blive indtil jeg kommer forbi en elektronikpusher igen :o)

Mvh Benjamin

Reply to
Laziter [9440]

Hej!

Laziter [9440] wrote: ...

Kan godt passe. Og det er ikke begyndelsen på et holdbart produkt :-(

:)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

"Kim Voss Schrader" skrev i en meddelelse news:46658032$0$90274$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Så kan jeg jo heldigvis trøste mig med at jeg fik pruttet prisen fra 250,- til 150,- kroner pga. åben og defekt emballage ;o) Sættet har kørt ca. 1½ år, så prisen pr. dag i funktion bliver nok ikke min undergang den dag hvor sættet endelig puster en røgsky efter mig.

Men jeg må jo nok hellere forberede mig på at skulle have nyt, egentligt kunne jeg godt tænke mig at bygge noget selv. Jeg synes bare ikke rigtigt at jeg kan finde nogle spændende projekter der egner sig til en lille stue, det skulle da lige være noget gainclone :o)

Mvh Benjamin

Reply to
Laziter [9440]

Kan du ikke bare finde (fysisk) plads til en 2200 µF / 35V mere parallel monteret?

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:

Tjo det skulle jeg nu nok kunne finde, ellers kan et par ledninger da trækkes til området. Det vil jeg prøve, tak for inputtet :o)

Mvh Benjamin

Reply to
Laziter [9440]

"Laziter [9440]"

Skidtet virker jo. Saa hvorfor gøre mere ved det?. Hvis lytten er staaet af paa grund af overspænding er den nye lyt meget bedre.

Aage

Reply to
Aage Andersen

både ja og nej... den nye lyt er også 1/3 mindre i kapasitans... men som skrevet andet steds kunne man jo med fordel parallelkoble endnu en 2200 µF /

35 V kondensator...
--
mvh
Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
 Click to see the full signature
Reply to
Rasmus M. Jensen

og risikere at inrush strømmen laver ravage.

--
mvh Uffe
Reply to

Hej Rasmus

Det er jo ikke sikkert at det betyder noget som helst, almindelige standard lytter er lavet med tolerancer på fra -10% til +50%, så det er ikke usansynlig at den der sidder der nu har samme værdi som den erstatter.

Og?

Er du klar over hvad standardtolerancen er på sådan en fætter?

Reply to
Ole Geisler

"Max" skrev i en meddelelse news:466720a7$0$15895$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Nu har jeg ikke udstyr til at måle kapaciten med, men jeg har ladet forstærkeren køre på rimelig høj styrke og det foregik uden problemer. Det vil så sige at min underbo ikke var så vild med min musik, men det påvirker næppe lytten hehe. Umiddelbart vil jeg tro at jeg har ramt nogenlunde rigtigt til trods for den lavere angivne kapacitet. Tiden vil vise om det så er rigtigt, men jeg vil foreløbigt gå ind for Max's påstand omkring tolerancen, den virker i mine øjne ret sandsynlig i mit tilfælde.

Men noget helt andet.. Jeg bruger ikke de standard højttalere der fulgte med, jeg har et par Sony SS-E34 (30-60W) som front og et par Infinity (ukendt W men ikke meget) højttalere som bag. Infinity delen stammer fra nogle PC højttalere, lyden er faktisk ret god i dem, men de er en del mindre en front-sættet. Forstærkeren tillader ikke at justere lydstyrke til fronten, kun bag, bas og så en over-all mellem alle udgange. Hvordan kan jeg løse det problem forholdsvist enkelt? Med enkel mener jeg at jeg ikke har lyst til at give mig i kast med noget der indebærer at bygge noget der ligeså godt kunne bruges til at lave et helt nyt system ud fra. Bare noget simpelt hvis det kan lade sig gøre.

Mvh Benjamin

Reply to
Laziter [9440]

ja... og? var den tolerance ikke tilstede på den gamle lyt?

--
mvh
Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
 Click to see the full signature
Reply to
Rasmus M. Jensen

Nej, da den var gået død, så var den under tolerance.

--
mvh Uffe
Reply to

Joda. Men sandsynligheden for at du ligger indenfor et -20/+80% vindue er ganske stor.

Desuden vil du måske forklare mig hvad du mener der risikerer at gå i stykker ved at bruge en for lille lyt?

Lad os bare tage et eksempel og sige at vi nøjes med en 470uF lyt.

Reply to
Ole Geisler

der går jo ikke noget i stykker, men den store lyt skal jo sidde der for at kunne levere nok strøm til forstærkeren... det høres da tydeligt med en for lille lyt i en strømforsyning til en effektforstærker...

--
mvh
Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
 Click to see the full signature
Reply to
Rasmus M. Jensen

Gør det?

Har du prøvet? (jeg har)

Reply to
Ole Geisler

"Rasmus M. Jensen" skriver:

Hvis den bliver _alt_ for lille vil der være brum.

Ellers er det sku svært at høre.

 Click to see the full signature

ja jeg har prøvet med en lyt der var for lille... der kommer jo også højere ripple...