Effektiv strømforsyning

Hej Ved ikke helt om det er den rigtige gruppe. Men jeg leder efter den mest effektive str=F8mforsning til min itx computer. Det er en atom embedded board magen til dette:

Og jeg har da osse et itx-kabinet til det med en indbygget str=F8mforsyning.

67 Men str=F8mforsyningen er opgivet til en: "Standard TFX 12V, 200W" og den lyder =E6rligt talt ikke s=E6rligt effektiv (80 PLUS).

Jeg har f=E5et fat i en picoPSU p=E5 120W som jo er ret effektiv (95%) men det er jo kun DC/DC delen der er det.

S=E5 jeg skal jo bruge en AC/DC str=F8mforsyning ogs=E5 til denne l=F8sning= . Lige nu har jeg bare en IBM str=F8mforsnyning til en b=E6rbar som kan bruges, men har ingen id=E9 om hvor effektiv den der. Kan man m=E5le det (med simple midler)?

Har I andre forslag til hvordan jeg kan f=E5 en effektiv og lydl=F8s str=F8mforsyning til mit ellers lydl=F8se board?

Mvh

Reply to
MicJen

Jeg har fået fat i en picoPSU på 120W som jo er ret effektiv (95%) men det er jo kun DC/DC delen der er det.

Så jeg skal jo bruge en AC/DC strømforsyning også til denne løsning. Lige nu har jeg bare en IBM strømforsnyning til en bærbar som kan bruges, men har ingen idé om hvor effektiv den der. Kan man måle det (med simple midler)?

Har I andre forslag til hvordan jeg kan få en effektiv og lydløs strømforsyning til mit ellers lydløse board?

Hej,

Er problemet larmen elle el-forbrug?

JEg ved godt larmen kommer pga. varmen = el forbrug.. men hvad er vigtigst.

Jeg tror ikke du får meget ud af at have 2 strømforsyninger ud over du deler tabet og varmen...

Kasper

Reply to
Kasper

gst.

u deler

Hej Kasper

Det er en prioritet at det skal v=E6re lydl=F8st, og det kan jeg opn=E5 med picoPSU'en samt IBM str=F8mforsyningen fra en b=E6rbar.

S=E5 det "parameter" jeg nu pr=F8ver at g=F8re noget ved er effektiviteten, som jeg =F8nsker s=E5 h=F8j som muligt.

Evt. hvordan jeg kan m=E5le hvor effektiv den IBM str=F8mforsyning jeg har er.

Effektivitet =3D Pout/Pin x 100 s=E5 hudt jeg visker.

Men hvad skal jeg bruge for at m=E5le det?

Mvh

Reply to
MicJen

Hep...

Hvis din computer bruger 20-30w (og det gøre den maaske ikke engang) , vil din besparelse ved at gaa fra 80+ til 95 % efektivitet være total ligegyldig......37.5W - 31.5W = 6w....

166 timer for en KW

hvis vi leger at en KW koster 2 kr, spare du 0.01204 kr pr time .......

jeg gad ikke bruge meget tid paa det.....

/finn

MicJen wrote:

Finn Bindeballe

Jeg brugte en "SparoMeter" som angiveligt er det bedste til små "ikke omske" belastninger. (lånt på biblioteket) Med de std. forsyninger jeg havde til rådighed, brugte mit system ~30W. Med hjælp fra Eurochannels

fik jeg en ny og røg ned på ~7W - imho ikke billigt ;( men effektivt :-)

finn

Reply to
jos

Hej Kasper

Det er en prioritet at det skal være lydløst, og det kan jeg opnå med picoPSU'en samt IBM strømforsyningen fra en bærbar.

Så det "parameter" jeg nu prøver at gøre noget ved er effektiviteten, som jeg ønsker så høj som muligt.

Evt. hvordan jeg kan måle hvor effektiv den IBM strømforsyning jeg har er.

Effektivitet = Pout/Pin x 100 så hudt jeg visker.

Men hvad skal jeg bruge for at måle det?

Dit problem med din 200W er også at den er designet til 200W og effiktivteten er designet til at være størst ved 100-200W formentlig.

10W tab ved 200W er 95% mens 10W tab ved 50W er 83% tab. Selvfølgelig vil eget forbruget falde ved lavere load, men ikke tilsvarende din load.

Så for at få den mest effiktive PSU er du nød til at finde en der er designet til dit effekt forbrug.

Problemet er måske med at finde en der er designet til 50-70W, desuden skal den jo helt være fysisk "stor" således du har mest muligt passiv køling.

Kasper

Reply to
Kasper

Cool, det board kører på en enkelt 5-25V DC forsyning, ikke ATX.

Det er en ATX forsyning, så den kan ikke sættes til det MB.

Hvis det er det rigtige MB du har linket til så er det det eneste du skal have.

Flemming Frandsen

Jeg har ikke en DC strømforsyning. Eller dvs. jo den picoPSU som er nævnt herunder, men den skal jo forsynes fra noget som skal konverteres fra AC.

Jeps og det har jeg nu i den ATX psu fra kabinettet.

Spørgsmålet var om der var gode, stille, og effektive alternativer til dette :-)

Reply to
MicJen