Driver kredsløb

Hej med jer,

Jeg roder med et display driver kredsløb. En ICM7218A display driver skal bruges til at styre en række led segmenter. Men den kan ikke trække så store segmenter som jeg vil bruge. Derfor skal selve segmenterne køres på 12V mens driveren kun arbejder på 12V.

Så jeg forestillede mig kredsen som kan ses på

Men den virker ikke. Det er som om uanset hvad jeg gør, så går der strøm mellem de to baser på transistorerne så snart de er tilsluttet. Og det er altså ikke hvorvidt der er strøm i driveren eller ej der er afgørende.

Hvordan sikre jeg at de 5v kredsløb rent faktisk styre om de to transistore er åbne eller ej?

Jens G

Reply to
Jens Gotthardsen

Jens Gotthardsen skrev:

Som jeg lige kan se det, så har du et krav om, at både segment og digit skal være "on" før end du vil have lys i dioderne. Det kan du klare med end AND gate, hvis udgang så styrer en NPN transistor der forsynes med de 12V. Så har du 5V på basis siden til at styre de 12V på dens collector. mvh. keld

Reply to
Keld Thomassen

Uhm, jeg tror det vil være lidt upraktisk at have 8x7 and gates og transistore til at drive de mange segmenter :)

Reply to
Flemming Frandsen

Mit bud kan ses her:

Cifferdriverne (T1, T2, R1, R2 og R3) skal kopieres til det ønskede antal.

Segmentdriverne deler spændingsdeleren (R4 og R5) og driver-transistorerne kører som strømgeneratorer sammmen med ICM7218A's udgangsmodstande (ca. samme strøm som uden bufferkredsløbet).

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:

"Jens Gotthardsen" skrev i en meddelelse

kunne man ikke bare bruge ULN2004 e.k.s , til at forøge output fra 7218 ? ,det passer også med antal ,der er 7 driver i hver ULN2004

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen

On Fri, 30 Sep 2005 19:19:50 +0200, Ove Kjeldgaard

Helt perfekt. Det passer lige ind i mit setup. MANGE tak for hjælpen.

Dog har jeg brugt den TIP127 jeg allerede havde i stedet for din BC327, giver det problemer?

Så lagde jeg også mærke til at du ingen formodstand havde foran led'sne - er det med vilje?

Jens G

Reply to
Jens Gotthardsen

kører

Jeg har ikke lige data på TIP127, men jeg formoder det er en medium power transistor med ret lav forstærkning? og i et af de mindre huse til køleplademontering? BC327 er komplementær til BC337, og har en forstærkning der passer til de værdier jeg har givet R1, R2 og R3.

Ja ;-)

Jeg skriver faktisk at segmentdriverne kører som strømgeneratorer, og der burde faktisk være mulighed for at køre 12V forsyningen ustabiliseret med en tilpas trafo.

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:
Reply to
Ove Kjeldgaard

On Mon, 03 Oct 2005 22:32:11 +0200, Ove Kjeldgaard >

Jeg trækker 4x4 lysdioder per segment og kan således ved et 8 tal komme op på 7x16 dioder - derfor har jeg valgt en transistor der kan klare det antal mA det kommer op på.

Noget andet er om T3 i virkeligheden er nødvendig? For som jeg ser dit diagram så er den transistor jo konstant åben?

Jens G

Reply to
Jens Gotthardsen

Skal du så ikke også en faktor fire op i den samlede strøm per segment?

I diagrammet bruges segment-transistorerne både til at styre strømmen og "optage" de ekstra par volt der er i overskud.

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:
Reply to
Ove Kjeldgaard

Nu har jeg fået det hele bygget op og faktisk vil ikke alle serier lyse - så de får ikke helt strøm nok. Hvad kan jeg justere på der? Er det R3 jeg skal pille ved?

Ok jeg undre mig egentlig også over at jeg kunne sætte T3 direkte til segmentet på driveren. Men der er jo naturligvis taget så meget af den at den kommer ned på et level som driveren kan accepterer.

Dine gode svar har bragt mig videre på ting jeg har sloges med i uges vis. Så mange tak for hjælpen

Jens G

Reply to
Jens Gotthardsen

Jeg siger tak for de pæne ord.

Men jeg er ikke helt færdig, for jeg kan ane at du nok er lidt på vildspor med det projekt...

Jeg var igennem nogle forundersøgelser for et stykke tid siden på mit job ang. nogle Kingbright firetommer display. Og her nåede jeg frem til at det var mest smart at drive displayene statisk.

Kravet var at displayet skulle styres af omgivelses lyset - fire stk. SA40-19SRWA for fuld strøm kan lyse en hel stue op om natten?

Mit udkast ser sådan ud:

Og zeneren i kommaet er for at få samme lysstyrke i tallene og komma når lyset begrænses.

TPIC6C595 er ikke så kendt, men er en kompakt middelstrømsdriver op til 24V forsyning, med seriel indgang og mulighed for kaskadekobling. Det er vist Texas Instruments der startede med den:

Men ST har den også nu:

Og det lidt voldsomme, men flotte display:

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:
Reply to
Ove Kjeldgaard

Ja du har ret - jeg er på vild spor ;) Men for en der aldrig har arbejdet med elektronik før synes jeg at jeg er kommet langt på 1,5 måned.

Jeg har kikket på markedet efter færdige displays, men jeg skal bruge dem op i 20cm størrelse så derfor har jeg valgt at lave dem selv.

Selve displayet har jeg styr på. Der er 7 segmenter, hver opbygget af

20 dioder, som sidder i serie i 4 grupper.

Alt det andet har jeg også styr på. Jeg bruger en ATMEGA162 til at styre input fra PC via MAX232 og så er der to ICM7218A display drivere til at styre de 10 cifre.

Det hele virker fint må små færdige 7 segments led - men de kan også kører direkte på driver udgangen.

Så hele mit problem består i at få koblet mit display, som jo kræver

12v, sammen med min driver som kun levere 5V og som heller ikke kan trække de mange mA som de store display krøver.

Så det er selve den kobling jeg har problemer med. Din tegning er faktisk også den der har bragt mig meget tæt på målet - men nogle af grupperne inden for segmenterne lyse bare ikke. Det gør de hvis jeg sætter 12v direkte til dem. Ligeledes kan jeg se at hvis jeg koble strøm direkte fra digit inden mit i en gruppe der ikke lyser - så lyser de efterfølgende. Men så går en anden gruppe ud ;)

Så min formodning er at digit kredsløbet i den opstilling fra dig, æder lige lovlig meget. Men det må vel være til at skrue på de modstande der sidder i den del af kredsløbet for at få det til at virke?

Jens G

Reply to
Jens Gotthardsen

Hej igen Jens

Det bliver ikke så meget mere i aften...

Jens Gotthardsen wrote:

Jeg burde måske have spurgt om lidt flere oplysninger oplysninger om dig og dit projekt før jeg fyrede den sætning af. Men det har vist ikke lykkedes mig at skræmme dig særlig langt væk? ;-)

Hvis ovenstående betyder at du har fire kæder af fem lysdioder i serie, så har vi noget af forklaringen på dine problemer.

Jeg fik fundet data på TIP127, og det er jo en darlington med base/emitter modstande.

Og Vce(sat) for TIP'en vil være mindst 0,5V. Fem lysdioder vil jeg uden at kende farve osv. sætte til 5 * 2,0V = 10,0V. Segmentdriverne skal bruge 2,0 V for at komme op på nominel strøm.

Regningen kommer så til at lyde på 12,5V og ikke de ca. 10V jeg havde taget udgangspunkt i til min skitse.

Reply to
Ove Kjeldgaard

Nej tværtimod ;)

Sorry. Det er 5 grupper med 4 i hver jeg har - for jeg har læst at der er et strømfald på lidt over 2V pr. led pluds det løse. Så fire pr. gruppe.

Beklager.

Jens G

Reply to
Jens Gotthardsen

Ja der er fejl i din konstruktion, transitorene vil lede hele tiden. Virker som om du gør det mere kompliceret end nødvendig. mvh Erik

Reply to
Erik Rasmussen

Ja det er du helt sikkert ret i. Problemet er jeg ikke ved hvordan jeg simplificere det - eller får det til at virke ;)

Jens G

Reply to
Jens Gotthardsen

Vil det så sige at dine segmenter ser sådan ud:

|--D---D---D---D--| |--D---D---D---D--| |--D---D---D---D--| |--D---D---D---D--| |--D---D---D---D--|

- og ikke som dette:

|--D---D---D---D---D--| |--D---D---D---D---D--| |--D---D---D---D---D--| |--D---D---D---D---D--|

Hvad er det egentlig for en 12V forsyning du skal bruge til projektet?

Og med 20cm cifferhøjde lyder det som udstyr til udendørsbrug? - og altså udstyr hvor du skal bruge al det lys du næsten kan få?

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:
Reply to
Ove Kjeldgaard

Jeg det var mig der fik vrøvlet først. Det er som ovenstående. Altså 5 grupper med hver 4 dioder i serie.

Det vil enten være direkte fra en bil eller fra en energistation - du ved dem man bruger til at starte en bil

Og ja det er til udendørs brug. Jeg har valgt nogle dioder på 3000 mcd:

Jens G

Reply to
Jens Gotthardsen

TIP127 vil altid lede uanset om du tilfører 0 eller 5V til "Digit Out". Jeg kender ikke ICL7218A Men hvis du vil styre en PNP transistor (TIP127 er en PNP - det vil du vel?) så skal "den anden" modstand ikke gå til GND men til 12V. Men så kræver det at ICL7218A er af open collector typen og er aktiv lav (altså går til 0V når du ønsker TIP127 ON) Hvis den ikke er aktiv lav, så må du sætte en transistor efter ICL7218A'eren for at den bliver det. (du kan ikke styre et 12V signal ON/OFF med et 5V signal uden at lave noget "ind imellem") VH Klaus C Nielsen

Reply to
Klaus C Nielsen (DK)

Det gør det jo ikke nemmere, så har vi jo en forsyning fra ca. 11V med en næsten tom energistation til næsten 15v hvis det er fra bilen med kørende motor. Og hvis du så skal have en polaritetsbeskyttelse (f.eks. seriediode) så er vi kritisk langt nede til multipleksning.

udstyr

Jeg er lidt i tvivl om hvordan du kommer videre.

Hvis du kan få lys nok i displayet med ca. 5mA middelstrøm, så er det måske løsningen at bruge en bilforsyning til bærbar PC - noget som denne:

Så har du en stabil 15V og strøm nok.