DIY rørforstærker m. EL84

Hej

Jeg påtænker at lave min egen DIY rørforstærker m. EL84, PP, i udgangstrinet. Da det skal være en helt fra bunden forstærker skal den være så simpel som muligt.

Jeg har kig på følgende diagram for strømforsyning og udgangstrin:

(Trafoerne kan fås fra WAD ;) hvis ikke jeg da bestiller kittet for kassens skyld)

Jeg er dog ikke helt tilfreds med indgangtrinet, da det i Kel84 bruger en ECF80. Min største anke er naturligvis den ikke er i nutidig produktion samt rapporter om at ECF80 (i hvert fald i Kel84) har det med at "synge", hvilket også skulle gå i højtalerne. Gad vide om det er noget lign. samme "sygdom" som

(min), dvs. potentialeforskel mellem glød og katode, men da ECF80 glødes med jævnstrøm burde den ikke synge? (egentligt underligt der ikke var de 100 ohm modstande i M100'eren fra starten???)

Nå, men jeg påtænker i stedet et indgangstrin (og feedback) med ECC83:

(Ovennævnte strømforsyningsdel skal naturligvis modificeres til at give korrekt spænding til dette indgangstrin)

Data for jj ECC83:

Men, da det gerne skulle være så nemt som muligt, vil jeg gerne undgå potentiometret P1. Naturligvis skal det være der for feinschmäckere, men kan det ikke undværes? Jeg går ud fra man ikke bare kan beregne efter at rørene har en indre modstand på 62,5 kOhm, som opgivet i typical characteristic? En måde ville selvfølgelig være at prøve det af og måle potentiometret, men når man nu gerne vil have det beregnet teoretisk korrekt?

Mvh Morten

Reply to
Morten

Hvis det bekymrer dig, så kan du jo købe et par stænger af dem, med lidt held så dør du før 10 sæt af dem 8)

Jeg går ud fra du mener mikrofoni? Ellers ved jeg ikke hvad du mener? Hvis de er mikrofoniske kan du selvfølgelig høre det...

Potentialet imellem katode og glødetråd har intet at gøre med om der bruges jævn eller vekselspænding på glødetråden. Men der kan dog ske en masse 'sjove' ting hvis glødeforsyningens potentiale ikke er defineret i forhold til katoden. Alt efter om potentialet på glødetråden vil der også være emission til/fra andre elektroder, hvilket kan give støj, brum og mikrofoni. Hvis røret køres med for lav glød kan mikrofonien også forværres. I det diagram du har linket til er center-udtaget på gløde-viklingen stellet, det er den normale fremgangsmåde. Ellers kan man lave en kunstig center med to modstande.

Potentiometeret er til for at kompensere for forskellen imellem de to halvdeles forstærkning, det er de to trioders AC-karakteristik, og ikke driftspunktet der kompenseres for. Så umiddelbart er det en dårlig ide at droppe det.

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

held så

Jo, ja, det er da rigtigt (ved nu ikke om det er heldigt ;) ... Hvor mange timer tror du de gennemsnitligt holder?

de er

Nej, ikke mikrofoni. Med synge mener jeg en lyd som kan høres fra selve røret og som i dette tilfælde her åbenbart også går i højtalerne (det kan så meget vel være microfoni der gør sig gældende). Men derudover, synes jeg ikke umiddelbart at microfoni er et problem i M100'eren. De nye (kinesiske indgangsrør) rør er endda mindre microfoniske end de oprindelige Electro-Harmonix (banker let på forstærkeren for at høre det). Er det ikke mest i guitarforstærkere m. indbyggede højtalere at mikrofoni er af bekymring?

bruges jævn

ting

Alt

andre

for

stellet,

med to

Præcis som jeg gjorde med M100'eren, nu er katodens potentiale kun 0.35 volt over glødetråden (grundet måle-modstanden til bias). Før hang gløden og svævede, hvilket åbenbart resulterede i at rørene sang. Det lød nærmest som om glådetråden sad inde i katoden og raslede. Men umiddelbart syntes det ikke at gå i højtalerne, men irriterende var det da når man ville lytte til rør-lyd v. lidt lavere niveau. Endvidere kunne jeg da også frygte en glød/katode kortslutning grundet "sangen"?

halvdeles

driftspunktet der

OK. Men har du forslag/link til andet og gerne simpelt indgangstrin m. rør i nuværende produktion?

Mvh Morten

Reply to
Morten

Det er jo svært at sige, men hvis man har hold sig inden for de almindelige 'design center' værdier, så skulle der gerne være mindst 5000 timer i hver.

Jeg tror aldrig jeg er stød på et rør hvor glødetråden larmede? Måske er der tale om en dårlig lodning i soklen.

Problemet bliver selvfølgelig kun være af at man har forstærkeren til at hænge over højttaleren 8) Jeg har et sæt rør der kan gå i selvsving med min højttaler, imens de varmer op (på cirka 1 meters afstand.)

Nej, katoden er 0.35V over stel, glødetrådens vekselforsyning svinger nu om stel. Med mindre det er en jævnstrømsforsyning.

Det kan jeg ikke se nogen grund til, hvordan skulle glødetråden kunne kortslutte til katoden hvis den svæver?

Med mindre du har planer om salg i +1000 styks klassen, så kan jeg ikke se hvorfor røret skal være i produktion. Du nævner ikke noget om hvad dine krav er til trinnet, men jeg går ud fra at du mener indgangstrin og fasedeler. Prøv at checke Cathodyne (aka Concertina), det fås ikke meget mere simpelt:

Du skal selvfølgelig stadig vælge et fornuftigt driftspunk mm... Hvis ikke det siger dig noget, så er det nok bedst at kopiere en eksisterende konstruktion:
Ellers er der en intro til loadlines på:

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

almindelige

hver.

Og sammenholdt med EL84 og gerne EL84M? Dte kan måske være lidt svært at sige, da forskellige forstærkere kører dem hårdere end andre, men vil være helt ved siden af at skifte ECF80 for hver

  1. sæt EL84?

der

Jeg skal heller ikke kunne sige om det var glødetråden der larmede (i takt til netfrekvensen), men for mig lød det sådan. Den gjorde det med de oprindelige EH EL34 rør. Da Svetlanaerne kom i gjorde den det ikke i starten, men så dukkede fænomenet op igen. Alt er tjekket/efterloddet for dårlige lodninger/forbindelser, men uden resultat. Så var det jeg fik den ide at tjekke glødens potentiale efter at have set diverse diagrammer. Ganske rigtigt, så var glødens potentiale ikke defineret i forhold til noget som helst - og målt med høj impedans (digital multimeter) viste det sig også at der var omkring 70 v ac mellem gløden og katoden. Den "hang". Efter ilodning af modstande er rørene endelig stille. Måske nogen har en forklaring på fænomenet?

hænge

varmer op

Hvad er det for rør? De rør jeg har været i nærheden af har da alle meget naturligt haft mikrofoni, men som sagt ikke af en sådan grad det kunne høres v. normal brug (dvs ikke banke på kassen) og da slet ikke gå i selvsving.

om

OK, du får din vilje. Men set over hele glødetråden kan potentialet jo ikke være det samme - og det uanset DC eller AC. Men uanset AC eller DC er det gennemsnitlige potentiale for katoden 0.35 volt over glødetråden. Men, hvorom alting er så er max udsving på 3,15 volt i hver ende af glødetråden - og det er immervæk et stykke vej til de tidligere ~70 v.

Paranoia ;o) Og så selvfølgelig prisen... Pludselig skal alle have nye ECF80'er til deres WAD'er og så kender priserne jo én vej... Med mindre selvfølgelig at én af rørproducenterne eller deres aftagere pludselig får den ide at der skal laves ECF80 igen, men det afhænger jo af hvor stor efterspørgslen er. Det er klart ingen gider producere ECF80 hvis den kun bruges af nogle få hundrede WAD-brugere verden over. Er det derimod EL84 og EL34, 6SN7 og ECC81, ECC83 og alle de andre "kendte" klassikere, som bruges i myriader af hifi og guitarforstærkere, så er der ingen fare for at de ikke er til at få til rimelig pris foreløblig med mindre selvfølgelig at alle pludselig får den ide at droppe deres udstyr og ingen nye kommer til.

at du

Tja, foreløblig er de eneste krav det skal drive de EL84 som i WAD-diagrammet (grundet autobias for at gøre det simpelt). Og gerne med samme følsomhed som jeg går ud fra ECF80'eren har, dvs. "normal" følsomhed, så det kan sluttes til normal ubalanceret linieudgang.

det

konstruktion:

Tja, det kan godt være det indgangstrin jeg startede med måske ikke fås mere simpelt. Havde blot håbet :)

Mvh Morten

Reply to
Morten

Det kommer jo helt an på hvor de kommer fra :)

Det er jo meget tæt koblet til hvor hård de kører, men jeg ville hellere sige at du skal skifte dem når deres emission er faldet for meget. Og hvor meget er det? Nok til at du kan høre forskel? 8)

100 eller 50 Hz?

Emission fra glødetråden til katoden (eller omvendt), f.eks. Så kan støj kobles til katoden. EL34'ere er typisk opgivet til en Vkh på +/- 100 -120 V. De 70Vac er jo lige op til grænsen, der forøvrigt er baseret på en uopgiven lækstrøm...

Det er nogle kinesiske 6SN7'ere. Det skal lige siges at de var de værste, men et par fra min NOS samling også havde samme tendenser. Det hele blev gjort (meget) værre af læk-feltet fra en dårligt designet net-trafo, der er ikke nær så meget mikrofoni uden det kraftige læk-felt (?).

Det er der også nogen der ligger søvnløse over, men det er nok ret grundløst.

Nu er *CF80 et TV-rør, så der er potentielt millionvis af dem rundt omkring.

Mere simpelt? Der er 6 modstande, 3 kondensatorer og 1 pot i indgangstrinnet/fasedeleren... Det bliver vist svært at slå, hvis der skal være modkobling. I øvrig er det diagram stjået fra side 154 af Rainer zu Linde 'Build your own audio valve amplifers'.

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Tja, EL84 fås jo et hav af steder fra. Der er Yugoslavien (uha siger nogen), Slovakiet, Rusland og Kina. EL84M (kan ikke lige huske det alternative navn) kender jeg kun ét eksemplar af, nemlig russisk (branded som hhv. TAD, Ruby el. Sovtek, men er vist fra samme kilde alle sammen). Det er meget lig EL84 og har om ikke identiske elektriske egenskaber så nok at til det kan bruges som plugin for standard EL84. Anoden er i EL84M på 14 w mod normalt 12 for EL84, hvorfor EL84M siges at være meget hårdfør og holde længere end de andre (forudsat intet ændres i forhold til standard EL84).

sige at

er det?

:O)

takt

Det er svært sige da jeg ikke har øvelsen og det jo ikke er ren sinus, hvor det er nemt at høre forskel, men umiddelbart vil jeg sige 50 Hz.

kobles

Du mener så røret larmer/synger?

lækstrøm...

Ja, det eneste jeg målte var spændingen med digital multimeter. Men strømmen der har gået har jo meget naturligt ikke været stor (og ellers var de små modstande jeg satte da også brændt af for længe siden).

men et

(meget)

meget

Det er også kinesiske der er i M100'eren nu, TAD 6SN7GT. Da jeg fik den var der nogle kinesiske NOS i (da forstærkeren var ny, købte den som demo). Da jeg alligevel skulle have udgangsrør bestilte jeg også indgangsrør, selvom det ikke var strengt nødvendigt, men i hvert fald de gamle kinesiske vil jeg gerne gemme. Hverken de nye eller gamle kinesiske synes jeg lider specielt af mikrofoni.

deres

omkring.

Ja, måske, men alligevel. Var forbi brinck en tur forleden og så de havde en kasse med brugte rør. 10 stk. 10 kr. De fleste var PCF80, ingen ECF80 ellers havde jeg støvsuget kassen for dem, for det er jo billigt selvom de er brugte og man ikke kender deres tilstand. Eneste interessante jeg fandt var

2 ECC82, som umiddelbart har set bedre dage (glødetråden starter med at lyse voldsomt på kort stykke, det gør ingen af mine andre rør), men virker dog endnu.

være

Gad vide hvordan diagrammet til Jolida 102B ser ud? Den bruger også ECC83 i indgangen....

Egentligt er det heller ikke så meget antallet komponenter der generer mig (rørtallet må dog gerne være lavt), men mere der skal justeres på den ved rørskifte. I diagrammet med ECF80 er der ingen potentiometre overhovedet - og det fungerer da tilsyneladende ganske glimrende? Der er så til gengæld det med ECF80 jeg ikke er så glad for...

Tja, det vilde internet ;) Det kunne være jeg skulle se om ikke den bog er til at låne et sted...

Mvh Morten

Reply to
Morten

EL84M er en russisk militær-version af EL84, men hvor godt den holder ved jeg ikke, Sovteks standard EL84 er vist ikke så holdbar. Jeg har selv brugt et sæt JJ i omkring et år, og de holder sig fint matched. De sidder i forstærkere der næsten altid er tændt når jeg er hjemme.

Ok, så har jeg ikke lige nogen god forklaring.

Så vil det støje elektrisk, suse og den slags.

Strømmen behøver ikke at være stor ret stor for at give problemer, problemet er jo at den vil være signal-afhængig og derved også introducere forvrængning.

Måske skulle man så designe til P modellen istedet?

Det er der masser af rør der gør, det er helt normalt. Jeg har ganske vist ikke set nogen rør af ny produktion der gjorde det.

Det er jo også en helt anden konstruktion, balancen imellem faserne er afgjort af modstandene i den, i det andet tilfælde kompenserer man for ubalancen i to rør ved justering. Det er nok en god ide at læse lidt teori op, hvis du ikke bare vil bygge et kit (og håbe på at designeren har disponeret fornuftigt.)

Ellers er den ikke så dyr, men der er en del fejl i, og den er ret roddet. En bedre introduktion ville nok være Morgan Jones: Valve Amplifiers, han har selvfølgelig også sine egne synspunkter, men det gør han som regel også opmærksom på 8)

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

jeg

matched. De

hvor

Som sagt, så er jeg meget i tvivl og har ikke lyst til at lodde modstanden ud for at lytte efter ;) Hvis vi antager den var 100 Hz hvad var så dit bud?

Men altså ikke larme mekanisk...

strømmen

små

problemet er

forvrængning.

Ud over larmen fra selve røret synes jeg ikke lige umiddelbart der var noget at lægge mærke til.

Har ikke lige søgt på den, men hvis den eneste forskel er glødespændingen er det jo være muligt at sætte en ekstra trafo i...

afgjort

ikke

fornuftigt.)

Jo, det ender nok med et kit og jeg synes da også det er sjovt at samle et kit og erstatte kritiske dele med bedre. Jeg synes bare ikke lige jeg kan finde et kit der helt passer i mine kriterier. Kel84 bruger som sagt ECF80'eren, men er ellers ret perfekt effekt og størrelsesmæssigt. Synes ikke lige der er andre små 15 w kit med mindre det bliver noget ala 300B SET, 2A3 eller andre dyre konstruktioner.

En

Den må jeg så også prøve at kigge efter :)

Mvh Morten

Reply to
Morten

Det er lidt lang ude, men måske ringer net-trafoen på grund af ensretterdioderne, det kan måske give nogle spidser der få glødetråden til at rasle, ligesom en lysdæmpet pære. Men jeg ved ikke om den ide holder, jeg har ikke selv mødt problemet.

Nix

De 9 volt den skal have kan du jo bare spændingsdoble dig til, hvis ikke den kører fint med de ~8 V som du får ved at ensrette 6.3V...

Det kræver jo at man ved hvilken forskel det gør, et bedre komponent gør jo ikke nødvendigvis noget godt, specielt ikke hvis resten var designet til det pågældende komponent...

Nu ved jeg jo ikke lige hvad du har brug for, men teorien er den samme.

God fornøjelse, der er vist lige kommet en 3. udgave af Morgan Jones.

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

at

har

Hmm, raslende lysdæmpede pærer synes jeg til gengæld ikke lige jeg er stødt på. Men jeg har da overvejet at skifte dioderne til nogle af de "superhurtige bløde typer" der er så mange der roser, men synes det er ret umuligt at finde ud af hvilke det skal være samt hvor de fås. Har du forslag til nogle specifikke?

den

Tja, en god stor lyt så burde den kunne holde spændingen tilstrækkelig højt.. Faktisk gløder de også ECF80'eren med jævnspænding i Kel84. Det er da værd at overveje om jeg ikke jeg så skulle støvsuge brugtkassen for pcf'er til 1 kr/stk?? Men er det realistisk at få 8 volt fra 6.3 vac blot ved ensretning? Der er jo også et spændingsfald på ~1.2 volt over dioderne... Det bliver nok nærmere noget med en spændingsdobling og en 7809..

jo ikke

Typisk er det jo at bruge noget bedre ledning, andet potmeter og kondensatorer, kontakter, stik og evt. modstande. Sølvholdig loddetin er nok det der er mindst sandsynlighed for at kunne høres, men det giver en god følelse ;o) Holder man sig for komponenternes værdier til de oprindelige plejer resultatet kun at blive bedre med bedre komponenter. Men mange gange er det også hvilke komponenter man selv hælder til. Og det er jo ret individuelt om man er til papir/olie el. "standard" wima el. metalfilmsmodstande eller kul.

Jeg har brug for en kombination af glæden ved selvbyg og en lille alsidig forstærker der kan bruges til lidt af hvert, men primært ved computeren :)

Tak :)

Mvh Morten

Reply to
Morten