dioder 40A hvor? pris?

hej, jeg mangler 4 dioder der skal kunne holde til ca 20 V og 40 A og spændingsfaldet skal helst ikke være ret stort hen over dem. (men ikke et krav) de skal bruges så jeg kan lade på 3 stk 12V marine batterier samtidigt med en 12V lader. men de sidder koblet sammen til 36V. så skulle dioderne bruges til at skille dem ad. af jeg skriver 4 dioder er fordi at jeg måske laver anlæget om til 4*12V så jeg får 48V. (det er en ellert jeg går og leger lidt med )

men hvor finder jeg dioderne og hvad er evt prisen ?

jeg tænkte på at pille nogen ud af en bil generator. men jeg ved ikke hvor gode de er

--
klaus nielsen
Reply to

kke et=20

igt med=20

bruges=20

laver=20

og leger=20

ke hvor=20

Hej Klaus

Jeg har mange gange undret mig over hvorfor folk k=F8ber separate dioder,= =20 med mindre de kan f=E5s til en fornuftig pris.

Istedet vil jeg anbefale effekt MOSFET, som har en "utilsigtet" hurtig=20 effektdiode over sig. Du skal blot enten kortslutte gate til source=20 eller lodde en 100-1000 ohm modstand mellem gate og source.

S=E5 har du en hurtig st=E6rk diode mellem "source" katoden og "drain" an= ode.

Du kan selvf=F8lgelig ogs=E5 anvende Schottky-dioder - kig hos de lokale =

elektronikforhandlere:

Kig f.eks. p=E5:

IRFS3507 ca. 25kr D2pak (til overflademontage) IRFSL3507 TO262 - dette hus er en D2pak med lange ben, men uden=20 skruehul. Kan derfor anvendes i et almindeligt print eller i andre=20 "h=E5ndgribelige" sammenh=E6nge. Ved st=F8rre effekter kan huset enten lo= ddes=20 fast eller som et godt alternativ via en klemme/bladfjeder og=20 varmeledende siliconegummi holdes fast mod en k=F8leplade. Denne=20 fastg=F8ring er faktisk langt bedre end en maskinskrue (ved TO220 hus), d= a=20 den er fjederbelastet og ved alle temperaturer og over tid holdes fast.=20 S=F8rg for at bue benene s=E5 mekanisk stress minimeres (belastning af hu= s=20 og ben). n-channel

97A 25 C, 69A 100 C 75V 190W Rds 0,007 ohm (Denne transistor er som MOSFET fantastisk, september 2005)= =2E

Diode: typisk 45nSek - reverse recovery tid.

1,3V @ 58A, 25 C

Muligvis virker denne link - datablad:

Kan k=F8bes her:

-

TO262 ca. 21kr - dette hus er en D2pak med lange ben, men uden skruehul. =

Kan derfor anvendes i et almindeligt print eller i andre "h=E5ndgribelige= "=20 sammenh=E6nge.

IRF1104L/IR n-channel

40V 71A @ 100 C (100A @ 25 C) 170W Rds 0,009 ohm

Muligvis virker denne link - datablad:

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Klip

Du har er dog et lidt specielt forhold til komponenter.? Mosfet og Schottky som ensretterdioder i en simpel application.!!

("Ikke ret stort spændingsfald" er dog lidt upræcist, indrømmet)

Normalt vil der være stor prisforskel på en diode og en Mosfet. En schottky vil vist også være dyrere end en simpel ensretterdiode. Det siger logikken da vist.

mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

Hej Claus

Brug nogle 35 A brokoblede ensrettere, hvis du kobler dem rigtigt kan du få to dioder i parallel. De koster vel 20 kr. stykket og er forsynet med rigtige terminaler til gode stik og de kan nemt skrues fast på en plade for ordentlig mekanisk montage.

Max skriver:

Enig !

    Sendt via sunsite.dk da news.sonofon.dk nu er nede igen.
    Stoppede med at have nye indlæg den 10/9 omkring midnat.
   Tjek mine hjemmesider ud: http://home6.inet.tele.dk/moppe
          og http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk

ok tak for svarene. den sidste løsning her lyder som den nemmeste at gå til. tak for det. hilsen klaus

Reply to
klaus nielsen

=20

=20

Det=20

Hej J=F8rgen

Jeg havde flere ting i tankerne. Bl.a.:

Man kan med tiden omdefinere (MOSFET)-dioderne til at blive intelligente =

kontakter:

(0,007 ohm) * 40A =3D 0,28V

M=E5ske er der senere brug for 42/57V PowerNet SMPS konvertere?

En Ellert kan m=E5ske anvende PowerNet?

Bi-Directional Automotive 42/14 Volt Bus DC/DC Converter (PowerPoint=20 pr=E6sentation):

Hovedadresse:

MIT/Industry Consortium on Advanced Automotive Electrical/Electronic=20 Components and Systems: Jumpstarting and Charging Batteries with the New =

42V PowerNet (nogle af filerne og adresserne er tilg=E6ngelige):

Three Phase PWM Boost-Buck Rectifiers with Power Regenerating (pdf):

Analysis and Control of Three Phase AC-DC PWM Boost-Buck and Buck-Boost=20 Bidirectional Power Converters:

Et heftigt el-hjul p=E5 120kW:

e-traction.com: TheWheel=99 - what it is and what it does:

Citat: "...operating at more than 90% energy efficiency...delivers up to =

120 KW of direct drive traction at the only place where it=20 matters,.....at the wheel...the braking action is converted back to=20 electrical power. This process is called regenerative braking..."

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

IRF1104L/IR n-channel

40V 71A @ 100 C (100A @ 25 C) 170W Rds 0,009 ohm

Muligvis virker denne link - datablad:

Bemærk at ovennævnte kun kan klare 14-16 A som rent monteret D2pak komponent.

Den indbyggede diode er sjældent hurtigere end fast recovery dioder.

Benny

Reply to
Benny Hojvaelde

Husk at der skal være 2 dioder i parallel for at få de 35 A.

Benny

Reply to
Benny Hojvaelde

Klip

Mange ord er da fint. Men ikke altid det bedste.

Og fine overvejelser som dine er da også. Men Klaus beskriver altså en ret _simpel_ anvendelse.

[...]

Hvorfor vil du gøre det kompliceret hvis det kan gøres enkelt.? Det forstår jeg ikke.

Opret din egne nye tråd hvis du har forslag til komplicerede konstruktioner. Det er ret sikkert ikke svaret til Klaus. Og egentlig OT.

Og formentlig heller ikke svaret til de der finder hans indlæg om 6 mdr. og har brug for noget tilsvarende.

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

Klip

Måske. - Det kommer an på kølingen.!

Måske skal der 5 dioder parallelt. Kun Klaus ved det.

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

hej igen jeg er glad for at høre alternative løsninger. men den opgave der skulle løses er ufattelig simpel. og jeg vil holde det så simpelt som overhoved muligt. også for at holde det driftsikkert. og så jeg måske kan reparere på grejet i "marken" hvis nu noget skulle lave ulykker.. opgaven der skulle løses var kun at jeg kunne lade alle batterierne samtidigt. hhv 36V eller 48V og jeg har kun en 12v lader til at lade med. den indbyggede lader er beregnet til at lade på 36V men den forhindrer mig i at lave ellerten om til 48V drift uden de store indgreb. ideen var at lave en slags lynlader til langture som kunne drives af en nødstrømsgenerator og eller hurtigladning via lysnet. ladetiden for ellerten er 6-8 timer med standard laderen. og det kan jeg ikke bruge til så meget når man er langt væk hjemmefra og gerne vil længere end dens ca 70km rækkevidde. jeg vil gerne køre danmark rundt i den engang. og ellers vil jeg gerne have fingerne i en CURTIS CHOPPER altså en elektronisk fart regulator. for jeg synes den med stablen af kulskiver er ret ringe. meget af det elektronik der sad i ellerten har jeg pillet ud da det opførte sig sært. så det bliver begrænset til cykel computer. voltmeter og evt amperemeter. og et termometer til de dele der nam blive varme. (motor, fartregulator )

mvh klaus nielsen..

Reply to
klaus nielsen

Nu er der kun 4 i en brokobling og den sidste skal kortsluttes.

Benny

Reply to
Benny Hojvaelde

klaus nielsen wrote: =2E...

kulle=20

hoved=20

eparere p=E5=20

Hvad forestiller du dig at reparere?

ed.=20

r mig i=20

ave=20

rator og=20

=20

langt=20

eg vil=20

er=20

=F8rte=20

g evt=20

Hej Klaus

Kender du denne side?:

Citat: "... Ellerten blev leveret med et par overbr=E6ndte p=E6rer, s=E5 f=F8rste =E6= ndring=20 blev at lave en DC/DC konverter og g=E5 over til 12V. =2E.. Controlleren fandt jeg hos 4QD, hvor jeg k=F8bte en 48V/200A 4-kvadrant=20 styring. [

Reply to
Glenn Møller-Holst

klaus nielsen wrote: =2E..

er=20

=F8rte=20

g evt=20

Hej Klaus

Her er en adresse mere med mulige =E6ndringer af Ellerten:

Lynch oph=E6ng til ellerten:

Citat: "... Lavede hjulspin p=E5 Tuborgvej i dag. F=F8ret var v=E5dt, men= =20 alligevel..."

Curtis controller (PDF 479KB):

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

hmmm, interesant det er jo ik lige det som man normalt lære om den slags, men ide'ern er skam rigtig god.

Men er det Figur 20 Mosfet nr. 3 mærket D.U.T. du tænker på ??? min ide er at med sådan en løsning, kan jeg jo forøge min Ur-backup tid en del ved at bruge sådan en fætter frem for spæredioden, mellem power, og Ur backup kondensatoren, da jeg kan fylde mere i den pga. det lavere spændingsfald ??? er jeg helt rigtig på sporet der ???

hmmm, kan man lave noget sådan at den virker strømbegrænsenden under opladningen også mon ? tænker her i at når kondensatoren på 1Farad, skal fra tæt på 0V og lades op til de 5V igen, så trækkes der en pæn strøm, så hvis opladningskurven kunne strømbegrænses simpelt med 1-2 modstand sammen med den MosFet, så kan jeg slå to fluer med et smæk.

--
VH
Lars Molnit

n=20

??? min=20

id en=20

er, og=20

Hvis ur-backup er en af dem, der kan k=F8re flere uger eller m=E5neder, v= il=20 du ikke forl=E6nge urtiden synderligt. Hold dig til den diode der nu er=20 der - formodentlig en diode med lav l=E6kstr=F8m.

n under=20

rad, skal=20

n str=F8m,=20

stand=20

Ja, det kunne du godt, men n=E5r faraden er ladet op, er sp=E6ndingsfalde= t=20 over modstanden ret lavt. S=E5 her er det heller ikke synderligt givtigt.=

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Det er et design jeg selv har lavet, hvor jeg bruger en alm. 1N4004 diode som spærediode, til en 0,1F kondensator, dette holder ca. 1 uge. kan jeg vinde f.eks. 10-15% ved at få ekstra 0,4-0,5Volt over den vil være fint og billigt for mig.

Nå spændingsfaldet er lavt, lader den bare ikke så hurtigt... tænkte mere i en måde at havde stor modstand i starten, så jeg ikke lader med for stor strøm peak i starten.