Diode uden spændingfald

Hej

Jeg skal bruge en diode uden spændingsfald over, det kan virkeligt være

  1. Kan man ikke lave noget med to transistorer f.eks.? Eller er der nogen det kan et trick?

Hilsen Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

Mikkel Lund skriver:

Kan du ikke bare nøjes med en germanium diode (0,1 volt)

Nej, sagen er den at det skal gå et analog signal igennem, som jeg skal måle på bag efter, så det skal være nul. Har hørt noget om at man i instrumenter bruger to transistorer som har common base, men kan ikke rigtigt hitte ud af det.

Hilsen Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

Den "ideelle ensretter" laves med to dioder og to op-amps (plus lidt modstande). Du burde kunne finde opstillingen i enhver "op-amp bibel". Det er så en helbølgeensretter.

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

"Mikkel Lund" skrev i en meddelelse news:40ab3adf$0$3057$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

en power FET af en eller anden underlig art, som du styrer, hvornår skal lede kan vel bruges.

Streng taget er en 0-volt drop diode en umulighed, for hvis ingen spændingsfald der er, hvordan skal den så hitte ud af, hvilken vej den er forspændt.

/Morten

Reply to
Morten L.

Hvis du ikke skal trække nogen strøm kan du vel bare bruge en opamp koblet som en 1-gang forstærker?

Brian

Reply to
Brian Lund

"Brian Lund" skrev i en meddelelse news:40ab7038$0$142$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

være

Hvordan det? Må jeg se et diagram?

Hilsen Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

koblet

Google på; op-amp non-inverting

Da du skal bruge 1 gangs forstærkning undlader du R1 og R2 og forbinder "-" direkte til Vout - Nemt! :)

Brian

Reply to
Brian Lund

To transistorer med fælles base, det er et strømspejl du taler om. Det anvendes til at fjerne cross-over i en transistor forstærker. Her mener jeg det diodespændingsfald, som der uundgåeligt vil forekommer over en aktiv transistor.

Så vidt jeg kan forstår vil du have signalet ensrettet, med henblik på at måle det efterfølgende. Korrekt? Er det nødvendigt, at det er helbølgeensrettet, eller hvilke informationer er du interesseret i, i signalet?

Måske en præcisions helbølge ensretter er noget. To op-amps, et par dioder og lidt modstande.

Hilsner \Martin

[Vil du vide mere om Strøm spejl eller "current mirror", p. 512 + 523 i Sedra & Smith, ISBN 0-19-511690-9]

Reply to
Martin Hammer

Okay, jeg skal bruge en kreds det kan holde toppen (Vmax) af en meget (!!!) hurtig one shot gausisk puls. Den virker fint:

dog er det er jo et spændingsfald over dioden, hvilket vil sige at alle pulse under spændingsfalder ikke kommer med. Der for skal jeg bruge en diode konstruktion der ikke har noget spændings fald.

Hilsen Mikkel

Reply to
""mikkel"

I det kredsløb vil diode spændingsfaldet ikke påvirke måleresultatet, men hastighede på OpAmp'en har stor betydning. Det har også stor betydning hvordan OpAmp'en opfører sig ved 0 volt, da du ikke har negativ forsyning (Må jeg foreslå at du checker databladet, du har nok et problem der).

Nej, du skal bruge et kredsløb som eliminere diodes spændingsfald og det har du allerede, men det kunne forbedres.

Reply to
HKJ

"-"

Og hvordan er det så liiiiige at du mener den virker som ensretter?

MVH Thomas

Reply to
Thomas Eg Jørgensen

@(none)"

Reply to
Ulrik Smed

Reply to
""mikkel"

det.

Jow, det sørger operationsforstærkeren for....Den forstærker indgangssignalet "uendeligt" meget indtil den opnår samme spænding på den negative indgang som den har på den positive indgang....

MVH Thomas

Reply to
Thomas Eg Jørgensen

Hov, er der ikke risiko for kernenedsmeltning hvis OP-ampen og transistoren trækker samtidig?

Og vender din transistor ikke forkert?

/Morten %-) - som muligvis har misforstået det hele...

Reply to
Morten Guldager

Tror ikke at koblingen med presitions ensretteren er hurtig nok, opampen slewrate er simpelt ikke hurtig nok til at kunne reagere på pulsen!!!! Skal du bruge pulsformen/størrelsen til noget?

"HKJ" skrev i en meddelelse news:c8hl8k$19l$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

har

har

Reply to
Lars Bo Petersen[Odense]

Ja jeg skal bruge højden.

Reply to
Mikkel Lund

Det er faktisk det du har. OPAMPen kompenserer for diodens spændingsfald. Men både din diode og din OPAMP skal være _hurtige_ - og di transistor til at aflade kondensatoren med vender forkert. Den vil nok fungere alligevel, især ved lave spændinger, men du risikerer læk i EB strækket.

Desuden SKAL du have negativ forsyning for at få det til at fungere, din OPAMP vil ikke fungere korrekt så tæt på 0.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Mit motto: Let`s fix it!

Nåhja... Hvis han kun skal bruge den del af signalet der er over nul... Men hvis han forbinder stel af op-ampen, til stel på hvadend han skal måle, så kan den jo ikke spytte et signal ud, der er lavere end nul...

Hvis det altså drejer sig om et signal der går under nul?

Brian

Reply to
Brian Lund