Billig fuktighetsføler

Jeg er ingen gartner, men jeg ønsker en "lysdiode", eller to(?), for å varsle når potteplantene trenger vanning. (Det gjelder krydderplanter på kjøkkenet) Der stilles små krav til pressisjon og slike ting. Jeg trenger forslag til en meget enkel og brukbar målesonde.

HM

Reply to
Harald Mossige

"Harald Mossige" skrev i melding news:4baeb9ff$0$11777$ snipped-for-privacy@news.wineasy.se...

Det enkleste og billigste er vel å kjenne etter med en finger? :-))

Reply to
ceroy

"Harald Mossige" skrev i en meddelelse news:4baeb9ff$0$11777$ snipped-for-privacy@news.wineasy.se...

En hurtig og billig løsning må være noget i stil med denne, der kan drives af to batterier; Brug eks. to papirklips som elektroder - og mål lige modstanden mellem dem, for at vurdere en passende værdi af R1. Uden at vide hvilken modstand der vil være i en potteplantes jord, vil jeg tro at en passende værdi til R1 vil være et potentiometer på ca. 220K. Hvis du måler modstanden først, kan du eventuelt erstatte potentiometeret med en fast modstand (så bliver den samlede pris højst et par kroner, plus batterier).

+3V >----------+-----------+ | | +---+ | | +-+ +-+ +->| | R1 | | ~100-270 Ohm | | | | +-+ +-+ + | | | | \ / -> Lysdiode | _V_ ->

| | | ---|--- | / / \ |______/__|/ \ BC547B el.lign. | \ |\. / O \ \ / Elektroder ---|--- til plante | O | | |

0V >----------+-----------+
--
Thomas Demant
Reply to

Ja, og så en lommelygte i den anden hånd :-) -Harald vil jo gerne have et lyssignal...

I "gamle dage" tog man et stykke printplade med et par fritlagte baner på og stak ned i krukken. Hertil en 74HC14 (CMOS med Schmitt trigger). Så justerede man en passende modstand på indgangen, så den spændingsdelte med jordmodstanden, og triggede en alarm.

Jeg er gået tilbage til den gamle metode med at kigge på planterne, og stikke fingeren i jorden. Det er faktisk hyggeligt at gå en tur i drivhuset om morgenen og følge udviklingen.

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

Den Sun, 28 Mar 2010 04:07:10 +0200 skrev Harald Mossige:

Denne konstuktion sender en tone til din radio (hvis den trimmes til rette frekvens).

Karl Erik.
Reply to
Karl Erik Christensen

Thomas Demant skreiv:

Takk. Den er akuratt passe enkel. En eller flere sonder til hver potte.

HM

Reply to
Harald Mossige

Karl Erik Christensen skreiv:

Ja, men jeg synes sonden er dyr, og et lyssignal er tilstrekkelig for meg

HM

Reply to
Harald Mossige

Den Sun, 28 Mar 2010 22:44:59 +0200 skrev Harald Mossige:

Eller anskaf dig en kone. Kvinder er helt vilde med at amme, så når børnene er mætte ammer de videre på potteplanterne :-)

--
Karl Erik.
Reply to

Karl Erik Christensen skreiv:

Og du mener at en kone er billigere en fire små elektronikkomponenter? Jeg tror du lever i en drømmeverden.

HM

Reply to
Harald Mossige