Bearbejdning af print

Hej

Jeg bruger normalt en pladeklipper til at tilpasse mine råprint, men den har jeg jo ikke herhjemme. Hvilke metoder bruger i normalt til at tilpasse printene, en metode jeg kan bruge herhjemme i værkstedet.

Hej Max,

Max skrev i artiklen ...

Jeg plejer at ridse printet på begge sider med en nogenlunde skarp hobbykniv langs en lineal eller tilsvarende skinne til at styre efter indtil jeg kan brække det langs ridsen. Derefter filer jeg kanterne rene. Det sviner en del men ikke meget mere end ved opboring.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Jeg bruger en pladesaks, men man skal være lidt forsigtig. Ellers er det nemt og bekvemt.

Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Hej Lars

Metoden har jeg også ofte brugt, er udmærket til pertinax print, og knap så velegnet til glasfiber print. Det er heller ikke nemt at fjerne smalle strimler på den måde, og den dur kun til print der er firkantede.

Hej Kim

Ja det er en god ide, men pladesaksen har det desværre med at selv vil bestemme hvor den vil hen, den følger strukturen i selve laminatet.

Hey

Jeg har ofte gjort det med en stiksav, skrue den fast på hovedet i en skruestik og så ellers bare køre rundt med printet, og så file efter...

Det slider på klingerne og sviner a.f.til.. men printet flækker ikke så nemt...

PAS PÅ snitterne

Man kunne evt lave en større alu plade og skrue på, med et mindre hul omkring selve bladet, så mindre print kan hånteres forsvarligt

Ved man også engang har kunne købe sådan et færdigt stativ

Kasper

Reply to
Kasper

"Max" skrev i en meddelelse news:400994a5$0$30070$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Nedstryger.

mvh Uffe

Reply to
Uffe Bærentsen

Hej

Tak for alle forslagene, det er rart at se at opfindsomheden er stor rundt omkring i de små hjem.

Jeg tænkte på om nogle har prøvet at save glasfiberprint med de fliseskæremaskiner man kan købe div. steder. De fås typisk til omkring 300-400 kr. på. tilbud og ligner en lille stationær rundsav, og leveres med en eller to diamantklinger.

hej jeg bruger en udtjent papirklipper (dem man bruger på et kontor) mvh. "Max" skrev i en meddelelse news:4009c71f$0$30066$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Reply to
hansen

Jeg bruger en Fiskars alt-mulig saks - den lidt tv. for midten (uden huller) på

Den klarer det meste, skærer pænere end en pladesaks og har ikke samme grad af egen vilje :-)

/Anders

Reply to
Anders F

Jeg bruger en drimmel med en skæreskive på det sviner lidt men med en udsugning (støvsuger) så er det ikke så slemt

--
Venlig hilsen

Preben Christensen
Reply to
Preben og Anette

Hej igen Max,

Max skrev i artiklen ...

rene.

Det kommer jo an på hvor ofte man skal tildanne et print og hvad det skal tildannes... Jeg bruger næsten altid metoden og det er som regel til glasfiberprint hvor det kræver lidt arbejde og tålmodighed. Skal jeg skære huller inde på pladen eller i kanten eller lave rundinger må jeg bore eller fræse en række huller og file kanten ren bagefter.

Det er ret nemt at fjerne smalle strimler på ned til et par mm fra kanterne af printet men strimlerne er ofte vredne efter at være brækket af med en fladtang og kan ikke bruges til loddeøer hvis man bygger i "Manhattan style" hvis det var det man skulle bruge dem til.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Hej Max,

Find en mere fintandet klinge (med hårdmetaltænder) til dit savbord til de lige snit, det er hurtigt og giver rene snit (hvis dybden indstilles til lidt over printets tykkelse og du ikke trykker for hårdt fremad). (Jeg bruger selv et 12V-minisavbord til modelbyggeri, dog med en tynd klinge i hårdmetal)

En printguillotine er meget hurtig, men du ville ikke bryde dig om de flossede kanter ;)

En nibbler er god til de mere specielle udskæringer, men ikke specielt hurtig at arbejde med.

Med en urmagersav (med løvsavsklinger til metal) kan du lave filigran i printet om du vil - og den er også handy til finer og plade i hårde træsorter og ikke-jernholdig metalplade (alu, kobber, messing, bronce, sølv etc.).

En overfræser spændt op på hovedet med hårdmetalfræsejern er også en mulighed, det går stærkt - men pas på fingrene !

--
Venlig hilsen,
Søren