Ang. mit B&O LX5000, info søges.....

Hej.

Ja, nu er jeg her igen, og jeg håber at i kan hjælpe mig lidt.... Jeg har fået mit tv retur fra rep. (for anden gang), først fik det skiftet billedrør, og da jeg fik det retur så det sådan her ud:

Så sendte jeg det afsted igen, og han lavede de andre ting der var galt (farvepletter og geometri-justering er nu væk), men precis dette ene problem, siger han at der ikke kan gøres noget ved, han har efter sigende talt med B&O omkring hvad der kan gøres, men de har intet...... (Han har i øvrigt et "Autoriseret B&O reperatør" dokument som er indrammet stående på disken....)

Han siger noget med at det nye billedrør er der meget mere blus på end det gamle, så det er det der er forklaringen, og det eneste jeg kan gøre er at skrue ned for lysstyrken og kontrasten.... Ok, at der var ekstra meget blus på havde vi faktisk ikke bemærket, men han havde ret i at fejlen forsvandt (eller blev mere utydelig) på sort baggrund, når lys og kontrast blev justeret lidt ned.....

Men fejlen er der stadig tydeligt på både grå, blå og lilla skærmbilleder, fejlen er derimod ikke at se på gule, røde og grønne billeder.... Jeg har sendt en masse ensfarvede billeder over til tv´et fra min PC, for at se hvilke farver det er den er gal med.

Hvad kan det være der er galt med vores tv ??

Er det simpelthen bare rigtigt hvad han siger, at det nye billedrør har så meget mere blus ?? (Det lyder ikke rigtigt i mine øre, men jeg har ikke noget at have det i, for jeg er jo ikke uddannet i dette)

Jeg håber at i kan hjælpe mig, for jeg er noget ked af at vores tv stadig ikke er i topform....

Mvh. Peter @ Team-PsHdO

Reply to
Peter

Hej igen.....

Hmmmmm ja, nu her efter en lille uges tid kom farvepletterne så også igen...... Dem har jeg fået taget et billede af her:

(Billedet er ikke så godt man man kan sagtens se pletterne)

Skal jeg bare lade det være, og gå og irretere mig over at disse ting ikke er i orden, eller tror i reelt at der kan gøres noget ved det ??

Ingen af problemerne var der inden TV´et gik i stykker, og jeg blev lovet af reperatøren at det ville blive helt i orden når det fik nyt billedrør.....:-(

Men et billigt 2000-kroners WS fra El-giganten leverer garanteret et bedre billede end mit B&O gør nu..... :-(

- så jeg er noget ærgerlig over dette, men jeg ved selvfølgelig ikke om jeg skulle have forventet mere af sådan en reperation ?? Er det for meget at forvente at man får sit tv tilbage med samme billed kvalitet som det der blev indleveret til rep ??

Jeg håber seriøst at i vil være flinke og give mig lidt "guldkorn", så jeg kan komme vidre med dette....

Men hvorom alting er, så har jeg billeder af de forskellige fejl, som jeg på Tirsdag vil tage med ned i butikken og diskutere med manden, så får vi se hvad han siger......

Mvh. Peter @ Team-PsHdO

Reply to
Peter

Det er farveurenhed, typisk forekommende i store ensfarvede felter ved stor strålestrøm. Skru en anelse ned for lys/kontrast.

De lodrette streger ville jeg ikke finde mig i. Har selv et LX6000, det har ikke dette problem, overhovedet.

Hold ham fast på det. Dog er farveurenheden formentlig ikke en fejl, men KAN dog være relateret til en defekt strålestrømsbegrænser og/eller misjusteret G2.

Lad høre om resultatet.

kobberbane i et andet apparat, via et sølvbelagt 4 mm2 polafhængigt
højteknologisk kulfiberinfiltreret kabel til et astronomisk beløb.

Tro flytter ikke bjerge. Tro flytter kroner.
Reply to
Ole Geisler

Hej Ole.....

Tusind tak for dit svar.....

Jeg vender tilbage når jeg har talt med ham......

Mvh. Peter

Reply to
Peter

Hej.

Jeg havde billederne med nede, og vise ham, og her er de ting han sagde:

De lodrette streger ved han ikke hvad han kan gøre ved, han holder fast i at B&O siger at de ikke har et fix på dette problem, og siger derudover at hans eget LE eller var det MX6000 (?), har samme "fejl".

Men jeg fik så gjort ham opmærksom på at fejlen var der både på normal TV og på Video indgangene, og det havde han åbenbart ikke forstået, han havde vist kun selv troet at fejlen var der på video indgangen.

Han siger i øvrigt også at stregerne også kan skyldes en defekt i billedrørsprintet.....

Mht. farveurenheden, så opføre den sig typisk sådan at når vi tænder tv´et så er der ikke noget galt, står det så med eks. DR´s billede på i 3-5 minutter så kommer pletterne, og efter måske ½-1 time så forsvinder de af sig selv igen. - fejlen kommer i øvrigt ikke hver dag ?!?, og er kun set når tv´et har stået slukket en hel nat, dvs. den kommer ikke eks. midt om aftenen i en film el.lign. Reperatøren siger at dette evt. kan skyldes at billedrøret vi har fået kan have en defekt, han snakker noget om gitre der bevæger sig når røret opvarmes.....

Aftalen er nu at: Jeg kommer ind med TV´et igen, og så sætter han som et forsøg, et LX4500 Chasis på vores billedrør, for at se om det er røret eller elektroniken der er fejl på.

I øvrigt bemærker jeg over for reperatøren at ingen af de fejl vi oplever nu, var der inden vores billedrør gik i stykker og blev udskiftet, for vi ville med 100% sikkerhed få sådanne fejl repereret, da de ikke er til at holde ud at se på.

Lyder det ellers rimeligt fornuftigt hvad vi har fået at vide nu ?? (uden at i dog skal hænge reperatøren ud eller noget....)

Mvh. Peter @ Team-PsHdO

Reply to
Peter

Eller et andet sted. Chromaboard, død lyt i net/liniedel - mange muligheder.

Helt korrekt. Netop ved høj strålestrøm og ensfarvede, stillestående billeder.Ikke nødvendigvis en fejl !

Ja.

Han gør sikkert sit bedste.

[...]

Hej Ole, tak for dit svar.......

Precis, vi bliver altid mødt med venlighed, og han har forståelse for problemet, så vi har intet at udsætte på reperatøren.....

Mvh. Peter

Reply to
Peter

Hej Peter

Du skriver at din reparatør vil prøve dit billedrør med et chassis fra et LX4500 - dette får mig til at tænke på - er der sat korrekt billedrør i dit TV ? Chassiset fra en LX4500 er IKKE det samme som fra en LX5000

Vedrørende farveplamager, det skyldes at hulmasken bliver opvarmet og slår sig, dette skyldes, hvis Screen justeringen er korrekt, udelukkende billedrøret

De lodrette streger i billedet, såkaldt ringning; skyldes antagelig at dæmpemodstanden over den horisontale linearitetsspole er defekt (afbrudt)

Prøv at fortælle det til din forhandler og hvis han ikke kan løse problemet kontakt B&O's tekniske afdeling i Struer - dit TV skal IKKE være sådan

Hilsen EP

"Peter" skrev i en meddelelse news:_wixe.131$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

han

baggrund,

at

Reply to
EP

Det er tydeligvis ikke ringning forårsaget af resonanser i afbøjningen. Mit gæt er ripple på enten +200 eller en lavvolt til Y/C signalbehadling.

Enig.