AM sender støjproblem

Hej, Jeg har bygget sådan en her:

Min udgave:

Problemet er bare, at der er ufatteligt meget støj på. Jeg har prøvet at variere antennelængden, men uden den store succes. Hvordan skal den bedst mulige antenna se ud?

Det lader til, at en del af støjen kommer fra spolen. Hvis jeg sætter min finger imellem spolen og antennen nede på printet, forsvinder der en del støj. Det vil vel hjælpe at afskærme antennen fra resten af kredsløbet? Evt. med noget stanniol med ikke-ledende materiale på den ene side eller lignende?

Der står, at kredsen skal have 9V. Jeg har prøvet at hæve spændingen lidt (op til 14V), for at sende med en lidt større effekt. Det hjælper en smule. Kredsen skal sidde i en bil, så jeg regner med at slutte den til de ca.

12-13,8V DC bilbatteriet leverer. Det skulle vel ikke kunne give nogle problemer?

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Støjen er nok elektrisk støj. Hvis du kan høre senderen på mange forskellige frekvenser samtidig, så er senderen ustabil. Jeg antager den også støjer, selvom du ikke sender musik.

Der er ikke nogen afkobling på batterisiden. Der skulle du måske sætte en elektrolyt kondensator på fx 100 microfarad lige hvor strømmen går på printet.

Yderligere 100 nanofarad plejer der også at være samme sted, men med den store modstand der er til minus kan der ikke være de store hf strømme i opstillingen, så det skulle ikke gøre nogen forskel (glem denne).

Hvor er antennen på modtageren? Udenfor bilen? Virker senderen bedre tæt på bilens antenne?

Christen

Reply to
Christen Fihl

Ja, der er også støj, når der ikke er noget musiksignal på.

Ja, det har jeg også tænkt på. Måske det kan gøre en lille forskel.

Jeg har kun testen senderen med en almindelig receiver. Jeg har prøvet at flytte det langt væk, tæt på, i forskellige vinkler, med højere eller lavere spænding, med dele af printet afskærmet (som jeg nævnte hjalp det en del), men ingen af delene har givet et ordentligt resultat.

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Problemet er nok, at det er en alt for simpel kreds, jeg har købt. Den er ikke god nok til at sende musik med, men duer kun til hobbyeksperimenter. En "rigtig" AM sender skal, så vidt jeg lige kan forstå, bestå af en amplitude modulator, en radiofrekvens oscillator og en RF forstærker:

Det jeg har købt er en MW oscillator:

Så lad være med at anbefale den til folk som en AM radio sender!

Jeg blev af en ven anbefalet at købe en som denne:

men det ser ikke ud til, at de sender til Europa. Er der nogle, der ved, hvor man kan købe en kompakt 12V AM RADIO sender der med sikkerhed virker?

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Hej Kim

Start med at putte den i en HF tæt metalkasse.

Jeg har indtil videre fundet:

søg på am1c Tror I, at den vil kunne løse mit problem?

Den her er dyr, men den virker vel.

Reply to
Kim Therkelsen

Hej Kim

Vil du ikke prøve at sende den til mig, jeg kunne godt tænke mig at prøve den i en HF tæt kasse og så på batterrier.

Husk, at hvis en oscillator perfekt, er feedback forstærkningen

1.00000... Hvis der feedbask er for stor, og reruleringen ikke fungerer, vil man ofte se en del fase og amplitudestøj. Derfor er det mit gæt, at Du kan få den "ren" ved at eksperimentere med C4/C3 forholdet, og hvilepunktet, bestemt af basespændingsdeleren.

Alternativet er vel at tage en fast (og stabil) xtal oscillator og bruge en diode blander til at modulere LF signalet på bærebølgen ?

Hej Max, Jeg har prøvet med et 9V batteri, uden den store succes. Jeg prøver at eksperimentere lidt med afskærming i aften og et koaksialkabel ud som antenna, hvor afskærmingen er fjernet på den sidste del. Skærmen vil jeg så slutte til kassen (sølvpapiret i min midlertidige opstilling, og slutte skærmen til jord (vil det sige, at jeg skal slutte skærmen til - på mit batteri? Jeg er lidt i tvivl).

Jeg vil dog meget gerne prøve at sende den til dig - jeg er meget taknemlig for, at du gider være behjælpelig! Hvis du bare sender mig din adresse, sender jeg den i morgen.

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Jeg har nu prøvet ovenstående. Det hjalp en del, men lydkvaliteten er stadig for dårlig til, at man kan holde ud at høre på det. Der er for meget knas og susen.

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Kim

Jamen var det ikke meningen oprindelig, "the original sound of MB" ;-)

Ellers var en FM sender jo lige netop sagen

Christen

Reply to
Christen Fihl

Tro mig, jeg ville meget hellere have brugt en FM sender, men den mulighed har jeg ikke. Det er enten

1) Jeg bruger en AM-sender 2) Jeg går direkte ind og lodder i radioen, og på den måde slutter MP3-afspilleren til. Det er en næsten uerstattelig radio, så jeg vil helst ikke pille i den. 3) Jeg installerer et separat anlæg i bilen. Dette er svært at gøre, uden at installationen bliver synlig. Man kan selvf. placere selve radioen/afspilleren inde i handskerummet eller sådan noget.

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Prøv at sætte en ferritringkerne på strømledningen

"Max" skrev i en meddelelse news:4577c8f2$0$2103$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Reply to
Palle Bay