Latest threads in Electronics (Danish)show only best voted threads

Subject Author Posted Replies

Skjermet kabel.
Fra PLC-skap til elektronikskapet i underetasjen er bare et 16 mm rør tilgjengelig. I underetasjen skal der tilkoples ørten PTC, og der må brukes et skjermet par for å ikke plukke opp støy. Det...

Kondensator afladning.
Hej I gruppen... Efter at have læst indlægget "Skifte gravide kondensatorer" kom jeg i tanker om en ting, som jeg ville spørge til her i gruppen. Jeg har en Samsung SyncMaster monitor, som skal...
28
28

Hvor finder jeg low profile 90 graders IEC netstik ?
Hej. Denne type stik: Blot lidt mere "low profile" Jeg har mine apparater stående på en hylde og vil gerne have dem så tæt op af væggen som muligt, typen der ses på billedet er bare for dyb. Der...
3
3

Skifte gravide kondensatorer
Jeg er iferd med å skifte gravide kondensatorer fra noen bunnkort, og jeg noterer reservedeler fra ELFA. Følgende kondensatorer finner jeg ikke, og undres om alternativene kan brukes: 1500uF, 10V,...
4
4

drejeskive til keramik
Min drejeskive har begyndt at larme. jeg mist=E6nker at det er lejrene. En elektriker jeg spurgt ,mener jeg kan s=E6tte en vaskemaskinsmotor ind. Findes der der andre muligheder?
4
4

Ur/timer - 50Hz eller 32KHz?
Hejsa, som kan ses i mit andet indl=E6g vil jeg lave et "v=E6kkeur" - men hvordan holder jeg tiden mest n=F8jagtigt? Jeg bruger en AVR microcontroller, men hvordan holder jeg tiden mest pr=E6cis?...
21
21

Thomson TFT TV med 'indbrænding'?
Jeg har et lidt ældre Thomson TFT TV stående som jeg lige ville prøve som monitor i aftes. Kørte med den en times tid på en PC og da jeg skulle lukke og havde et tomt blåt skærmbillede så jeg...
3
3

Kobber med varme?
Hej NG Jeg har nogle problemer med mit køleskab så tøvandshullet fryser til is, det kan desværre ikke laves, men fik en ide som jeg ikke ved hvordan man laver. Men jeg kunne godt tænke mig at få...
6
6

Forsyning til highpower LED?
Jeg har nu bestilt mig en 10W LED(!) som jeg vil bruge til noget "v=E6kkeur" (det er s=E5 satans h=E5rdt at st=E5 op n=E5r det er m=F8rkt)..= . Men hvordan f=E5r jeg bedst/billigst/mest effektivt...
14
14

To trins bryter?
Kameraten min, en fotograf, har behov for en to trins bryter: Ved lett trykk (med mekanisk markering) på bryteren skal den gi kontakt til fotoapperatets zoom-fungsjon.(Fjærretur). Ved videre trykk...
4
4

Digitalt display fader i toppen
Hej Har købt et Smeg komfur med et digitalt display med blå tal. Mener det fra starten har været en anelse mere lystærkt i bunden af displayet. Men nu er det pludselig blevet værre. Altså der er...
4
4

Strøm i Cat5?
Jeg skall føde en 12V motor via en 7m Cat% kabel. Motoren trekker mindre en 1A, og jeg bruker to par i paralell. Jeg anser spenningsfallet helst som en fordel; det vill redusere turtallet. Det er...
2
2

Ohm´s Lov
Hej ! EN spændingskilde giver 24 V. Denne spænding skal sænkes til 12V vha en modstand. Hvad skal formodstanden være på ? Der er ingen oplysninger om hvad der skal kunne trækkes af strøm, blot...
28
28

Detektere at et apparat er tændt efter tang -metoden?
For ikke så længe siden hørte jeg om Arduino og indså at den dims gjorde det meget lettere at føre nogle af mine mange "skøre ideer" ud i livet. Nu måler den husets strømforbrug ved hjælp af...
56
56

UV led
hejsa jeg vil fors=F8ge at lave en belysnings kasse med UV led jeg mangler lidt viden om b=F8lgel=E6ngden for printplade -fotobel=E6gninge= n og evt erfaringer om hvor t=E6t de skal sidde og hvor stor...
22
22