Latest threads in Electronics (Danish)show only best voted threads

Subject Author Posted Replies

Bryde -> sluttekontakt konvertering
Jeg skal have hevet nogle indgange til 12V (bil), når jeg trykker på en brydekontakt. Ingangen er ca 2k til stel. Jeg forestiller mig en pnp mellem plus og indgang, be kortsluttet til plus, og en...
3
3

Meget dyrt forstæker rør - hvorfor ?
Hej. Jeg sad lige og så på rør til forstærkere og bemærkede dette her: Hvad er grunden til den enorme pris ? Udbud efterspørgsel - eller er der noget specielt ved det ? De andre rør på siden...
28
28

"Skærm på dåse"
Hej :) Jeg ved ikke om det findes..jeg synes bare jeg engang har set noget "sprayet" på bagbeklædning i TV/Monitor og lignende. Jeg øver i at lave en metaldetektor ud fra et diagram fundet på et...
13
13

Nem effektmodstand til test?
Med det formål at justere bias/"crossover notch" på en basforstærker foreskrives der en 2Ohm 250W effektmodstand. Jeg tænker noget hegnstråd viklet om et stykke tømmer til modstanden passer. Er...
6
6

Skifte skærm på tablet!
Hej Gruppe! Jeg står med en smadret skærm på en Samsung Tab II, 8,9 " LTE. P7320. Jeg kan finde en hjemmeside hvor man kan købe en skærm, men kan man selv skifte? Venligst J. Nielsen
2
2

"Ny" effektiv fremdrifts/opdriftsform "opdaget"
(Svar sendes til ) Hvem her har leget med ionvindsdrev? - Som de skriver kan den "nye" effektiv fremdrifts/opdriftsform anvendes i mindre fartøjer: Massachusetts Institute of Technology (2013, April...

Hvordan kommer jeg ind til termostaten på mit køleskab?
Vores Bosch KSR 2520 køleskab køler ikke nok - der er 15 grader derinde! - og jeg tror det er termostaten der er stået af, for kompressoren kører kun en sjælden gang imellem. Men hvordan pokker...

Dobbelt tilslutning til et vægudtag
Er i den situation at der skal laves en ekstra forbindelse til tv nr. 2 Skal jeg så skifte dåsen til en gennemgangsmodel og afslutte med den org. slutdåse 5m længere væk eller bare sætte en...
4
4

Løbelys - mangler....
Hejsa Jeg skal være DJ i børnehaven om ikke så længe, men mit gamle strob oskop og lysshow fungerer ikke efter 15 år på loftet! Jeg er derfor på jagt efter et billigt løbelysshow - bare selve...
4
4

2N4126
Hej alle Jeg skal erstatte en 2N4126 der er brændt af. Når jeg så leder på nettet efter en erstatning, ser jeg flere steder at man anbefaler en 2N3904. Hvordan kan det nu være? Den ene er pnp og...
3
3

Diagram over EFG strømforsyning fra 90'erne
Hej med jer. Jeg søger et diagram over én af de strømforsyninger man lavede på E FG/Teknisk skole som elev i 1990'erne. Det er udgaven med 2 analoge instrumenter, samt spænding og strøm-regul...
17
17

Reverse engineering ?
Hvor starter man henne? Lad os sige, at jeg vil tegne en skema fra PCB printplade med SMT komponenter, hvilke trin skal jeg gennemgaa? Er det stadigvaek muligt uden noget ekstremt og avanceret udstyr?...
6
6

ARM i DIP !
Hvis nogen savner ARM i DIP, så behøver i ikke vente mere ;-) Nu kan ARMen sættes i fumlebrædder... Jeg kan ikke finde dem hos de få danske distributører jeg plejer at søge hos: Kan købes her:...
2
2

PC styring af rmange relæer / spoler
Jeg overvejer at styre et større antal (50-200) spoler ved brug af en PC, f.eks. via en parallel el. seriel port. Formålet er at kunne aktivere elektriske sporskifte-magneter på en modeljernbane....
5
5

Rensning af elektronik, hvordan gør I?
Hej Har efterhånden set en hel del tilfælde af 'forurenet' elektronik. Spørgsmålet er så bare, hvordan det renses på bedst mulige måde. Det drejer sig om forskellige former for forurening:...
1
1