Latest threads in Electronics (Danish)show only best voted threads

Subject Author Posted Replies

Problemer med LED-lyskæde
Jeg har købt 3 af nedenstående lyskæder i Harald Nyborg. Jeg har brugt typen i flere år, men de sidste har jeg problemer med. Jeg har smadret strømkablet med converter 3 gange nu. Det kortslutter...
32
32

LiveWire
Som opfølgning på mit "Rustent elektronik", har jeg nu en konstruktion der fungerer perfekt i LiveWire. Hvis du ikke kender LiveWire, så er det et program i stil med Electronic Workbench. Pas på...
11
11

Perf-board med forbundne øer?
Jeg kunne egentligt godt bruge noget perf-board med forbundne øer, men finder ikke rigtigt noget. Forestillingen er alm. perf-board med øer på den ene eller begge sider, hvor øerne er forbundet...

Rustent elektronik
Da mine elektronikkundskaber er en smule rustne, spørger jeg til flg.: Vil der ikke ligge ca, 11,7 volt på emitteren af Q1, når basisspændingen >= 0,7 volt? Zenerdioden er 5,1 volt. Der skal ikke...
21
21

Ændring af power-on level for Monacor SAM 1
Hej alle. Jeg har fået bygget et sæt højttalere med subwoofer + 2 satelitter. Satelitterne har hver sin SAM 1 fra Monacor: (Sub'en bruger en SAM 300D) Imidlertid synes jeg der ska skrues lidt...
13
13

Solcelleanlæg 12V
Har netop opsat et solcellepanel, 75W 12V sammen med en laderegulator Sundaya Apple 5Amp. og et 12V bilbatteri. Det har jo været klart solskin hele dagen, og der er ladet på batteriet med 14,1V -...
19
19

220V generator
Hej Gruppe! Forsøger at reprarer en 2kW benzingenerator. Den vil ikke give spænding Fab. Elektra Beckum type: GT 2501 SB 220V 2000W Spændingen er tilsyneladende "kondensatorreguleret". Ingen kul...
6
6

serielt styrede triac'er
hej, hvordan ville man typisk gå til den, hvis man skulle styre mange triac'er med faseklipning fra en ikke(helt)-realtime processor (RPi)? Kan man undgå at sætte en "hjælpe-microprocessor" der...
9
9

no-clean
noget der er ved at gå mig på nerverne er ,hvad "no clean" egentlig betyder..feks flux no-clean Jeg tror ikke det betyder at det er rent.. nærmere at det ikke indeholder et eller andet stof.....
2
2

USB skop ?
Hej kloge mennesker. Jeg er på jagt efter et USB skop, men jeg er lidt i tvivl om hvad jeg ska l vælge. Hvis jeg var rig, blev det: Men det rækker økonomien ikke til, så jeg har kigget på disse...
6
6

Pasta til SMD Montering, eller alternativ måde
Hej jeg har et spørgsmål som jeg håber nogle her kan svare mig på. Jeg har aldrig arbejdet med SMD komponenter før, men er blevet nød til det i forbindelse med et projekt hvor jeg skal bruge...
4
4

Den bevægelige del af en kontakt.
Hvad hedder den bevægelige, strømførende del af en kontakt? Og på engelsk? Jeg var i den tro, at det hed en viper på engelsk, men så fik jeg svaret: It's damn near impossible to get a rattler to...
4
4

Regulering af asykron motor
Hej Jeg ønsker at regulere hastigheden af en blæser afhænging af temperaturen. Motoren er asynkron af yderrotortypen. Jeg ville hører, om der var nogen her, der havde et et godt forslag til en...
9
9

Pærer
Er der noget af det her jeg kan bruge til en togtransformator? Jeg skal have renoveret et par stykker for "tog-Kurt" af den slags jeg har liggende. Der er også dem her: Transformatoren kører jo op...
2
2

Findes det
Findes der en god og kraftig 3 volt LED-pære, der har samme størrelse gevind som de gammeldags pærer til lommelygter, eller vil man selv kunne lodde sådan en på soklen til en lommelygte pære.
13
13