Trafiæ iz ATX napajanja za boost swicher?

Da lak¹e shvatite ¹to me nita osvræem se na vrlo jednostavnu shemu koju je netko postao za boost swicher i kru¾ila je po binsima dosta dugo. Napajanje ulaz 12V, izlaz 12V do 24V koristi trafiæ iz ATXa, sekundar push-pull spoj, primar u zraku i SG3525. Mislim da je Tihi tvorac ili poster, a ja imam samo sliku koju sam saèuvao.

Prvo me nita za¹to samo do 24V, da nije problem u uporabi dioda iz ATXa?

O tome trafiæu na¾alost ne znam ni¹ta, a zanima me koliko struje mogu dobiti na izlazu kada koristim taj trafiæ pri maksimalnom izlaznom naponu od npr

24V? Meni bi bilo dosta 6A. Diode i ostalo se lako nabavi jaèe, dok je motanje trafiæa banana, pa me najvi¹e nita taj dio ako netko zna.

Zanima me da li su dobitci na snazi i izlaznom naponu jednaki ako se isti taj trafiæ koristi u buck-boost shemi za dobivanje tzv. negativnog napona po istom principu osnovne spomenute sheme, samo okrenemo polaritete za trafiæ, diode i kond, te MOSFETe na +12.

Nadalje me nita, koliki su gubitci na izlaznom naponu ako izlaz odluèim dodatno fitrirati LC filtrom, zavojnica na feritu plus kond od par tisuæa uF, kako imaju normalna swicher napajanja.

Prvi put se upu¹tam u izradu swichera pa da ne bauljam i otkrivam toplu vodu cijenim svaku pomoæ a kako vidite najvi¹e me muèi dio oko zavojnica, trafiæa, filtriranja napona.

Fala

Reply to
miha

U poruci: dt4dll$iqn$ snipped-for-privacy@ss405.t-com.hr, miha je napisao/la:

[...]

Mislim da znam na kaj mislis - evo, stavio sam na binse. Nisam ja tvorac, ja sam ju dobro isprobao i napravio nekoliko njih. Netko ju je drugi sa newsa postao, ali, on se vec jedno vrijeme ne javlja. Al, nije ni on direkti autor - to je pruzeto sa

.

: Prvo me nita za¹to samo do 24V, da nije problem u uporabi dioda iz : ATXa?

Ne, nije zbog toga razlog. Kod mene je sa 200V diodom (MBR200200) islo do kojih 30-etak V. Stvar je u tome da on napon iz akumulatora (12V) pusta direktno i k njemu dodaje (zbraja) napon koji nastaje induciran na zavojnic. Samo, ovdje su 2 zavojnice i 2 mosfeta, pa imas vecu korisnost i snagu. A, 2 zavojnice su ustvari 2 namtaja trafoja.

Ja sam koristio primarnu stranu ATX trafoja (tu on ima oko 2X20 zavoja). Na sekundarnim stranama ima manje namotaja, pa bi mozda dobivao drugacije napone (trebalo bi probati ili proracunati).

Jednom sam i koristio izlaznu prigusnicu - i s njom ide, ali, kod nje su veci gubici (kad ima neke zeljezne primjese, pa na viskoj frekvenciji ima vece gubitke usljed petlje histereze).

: O tome trafiæu na¾alost ne znam ni¹ta, a zanima me koliko struje mogu : dobiti na izlazu kada koristim taj trafiæ pri maksimalnom izlaznom : naponu od npr 24V? Meni bi bilo dosta 6A.

Racunaj da kroz vecinu njih mozes prenjeti cca 200W. Al, za tih 200W stavi recimo 2+2 IRFZ44.

: Diode i ostalo se lako nabavi jaèe, dok je motanje trafiæa banana, pa : me najvi¹e nita taj dio ako netko zna.

Probaj. :) Zalemi sve osim trafoja, pa se malo poigraj. Nazalost, ne znam tocno formule kako bi to proracunao, imam dosta prakse, pa ti tako mogu pomoci.

[...]

Ovdje se koriste N-kanalni obogaceni mosfeti, tako da ako bi ih okrenuo na

+12V, ne bi bilo dobro (Ugs). Trebao bi koristiti P-kanlane, ali, onda trebas invertor koji ce okretati fazu izlaznog signala iz SG-a. Al, osim ove izmjene, dobro si rekao.

: Nadalje me nita, koliki su gubitci na izlaznom naponu ako izlaz : odluèim dodatno fitrirati LC filtrom, zavojnica na feritu plus kond : od par tisuæa uF, kako imaju normalna swicher napajanja.

Nisam nikad to mjerio, al, mislim da je zanemarivo.

: Prvi put se upu¹tam u izradu swichera pa da ne bauljam i otkrivam : toplu vodu cijenim svaku pomoæ a kako vidite najvi¹e me muèi dio oko : zavojnica, trafiæa, filtriranja napona. : : Fala

Dok imas kakvo pitanje, samo pitaj na grupu...

-- Tihomir Krizan

Reply to
..:: Tihi ::..

"Pero"

Evo postal ju je Tihi. Ja sam namjerno odluèio ne postati, jer sam nekako zakljuèio da je svi stalni posjetitelji vjerojatno imaju.

Ne volim "all in one" rije¹enja u poèetnim stadijim projketa. onda sam limitiran moguænostima ICa, a ne¹to ¹to je svemoguæe, a all in one, je uglavnom preskupo, osim toga previ¹e TL495 ICova le¾i oko mene u izgornim ATXima, pa ne vidim razloga za¹to tro¹iti novce, a ne moram :). Koliko ko¹taju ti ¾ohari koje spominje¹? Gdje ih ima za kupiti i po kojoj cijeni.

Reply to
miha

"..:: Tihi ::.."

Sorry ako ne vidim ne¹to oèigledno, ali iako zbraja, ne razumim za¹to ne mo¾e vi¹e, odnosno za¹to autor navodi 24V kao limit. Ja ga ovak neiskusan na ovom polju prvo pripisao malom naponu dioda, a sad pak mislim da je stvar u zavojnici, odnosno trafiæu. U pravu sam ili ne?

To mi bilo jasno odmah i to me privuklo kao moguæem rije¹enju za moje potrebe, no fala na potvrdi. .

Malo sad gledam po tome trafoju iz nekog ATXa i malo sam se pogubio. Pa sam stao i oti¹ao ga odlemiti. I gle vraga ima tri izvoda a srednji se ne vidi jer nije na ploèici i ne koristi se. Na to misli¹ kad ka¾e¹ 2x20?

Znaèi zapravo se ne koristi sekundar nego primar, a to pak znaèi da bi kod sekundarne strane imao manje napone? Toèno ili ne?

No isto tako me zanima nije li primarna strana zapravio "slabija" ima vi¹e zavoja ali ¾ica je tanja ili nije?

Dobro za znati. nekako nisam ni oèekivao da u tim jeftinim napajanjima koriste kvalitetne toroide, na mnogima su zbog u¹tede èak izbacili izlazne LC filtre, pa je ostal samo C. To su nekakva MLN napajanja. ©rot te¹ki, gotovo nevjerojatno da su opæe radila jer je pol stavri izostavljeno. BTWto su napajanja koja su najèe¹æe "palila" kompove pred jedno par godina.

200W i nije ba¹ puno, iskreno oèekivao sam vi¹e, ne znam za¹to. Kako rije¹ti taj problem, dade li se on premotati. Da li mu jezgra valja za veæe snage, isplati li se zajebavati? Ako da dobro mi doðu upute.

Daj reci ako ostavim trafo tak u zraku, koliku gre¹ku stvaram sa duljim vodièima, i mo¾ebitno ne¹to lo¹ijim spojem, koliko to igra ulogu, predpostavljam veliku?

Nisam ti ni ja od formula ako nisu logiène, zato mi i ¹tekaju sad trafiæi kad ima masu stvari na koje ne mo¾e¹ utjecati papirom i olofkom osim praktièno sve izmjeriti.

Zaboravih to napomenuti.

Znaèi to fercera, jer sam mislio na taj naèin napraviti napajanje +- 25V. Predpostavljam da postoje i elegnatniji naèini no ideja je tro¹iti elemente koji le¾e oko mene u ATXima.

Znaèi ako napravim dva indentièna jedan + 25 drugi -25 prema onoj osnovnoj shemi sa par izmjena uz dodatke filtera na izlazu te jaèih zaliha energije na ulazu i ne¹to rigoroznijim za¹titama to bi trebalo fercerati kao normalno napajanje? Toèno ili ne? Pitam jer ne znam kakav utjecaj æe imati jedan swicher na drugi jer æe raditi na istoj naponskoj liniji i jedino æu moæi za svakoga posebno napraviti nekakav filter i zalihu energije na ulazu?

Reply to
miha

tih 24 V dobijas na primaru kao inducirani napon + napon akumulatora, dok na sekundaru dobijas oko 300V (kod ATX trafa)

dobiti

Ovisi koje je sange bio ATX iz kojeg je potekao, min 200W.

po

trafiæ,

Ovu shemu ne mozes iskoristit za dobivanje neg. napona. Za to moras namotati novi sekundar i s njega uzimat napon(tada izlazni napon nije ogranicen na

24V).

na

Je, stvar je u trafu, 24 je limit jer je omjer izmedju tih zavojnica jednak, pa ka je na jednoj 12V na drugoj se inducira 12V sto zajedno s ulaznih 12 cini 24V.

elemente

normalno

za

Nemozes napraviti negativni izvor koristenjem ove sheme. Za +/- SMPS trebas trafo koji ima 3 izvoda s primarne i 3 izvoda s sekundarne strane s tim da sekundar ima 2 puta vise namotaja. (vrlo lako ga je namotat na jezgru iz SMPS-a jer ima malo namotaja) Primar spajas kao i ovde, srednji izvod sekundara na masu, a na preostala dva diodni most.

"megamusic"

Mo¾e poja¹njenje za¹to ne? Dakle za minus napajanje bi bio jo¹ jedan swicher, ne bi bilo sve u jednom. Ako obrnem polaritete, dakle mala izmjena sheme, ili znaèajnija izmjena sheme kako hoæe¹ trebao bi dobiti negativni napon. Eh sad bad je jedino ¹to nema napona izvora koji se pridodaje induciranom nego imam samo inducirani napon. Stoga sam i pitao èemu limit na

24V. Jer ako ne mogu dobiti inducirani napon "po ¾elji" onda æe mi biti te¹ko dobiti vi¹e od -12V sa ovim trafiæem koji se koristi kao zavojnica? Nadalje me zanima na koliku snagu mogu raèunati kod negativnog napona uz ovakvu shemu.

Najvi¹e me zapravo nita taj limit na 24V kod originalne sheme za pozitivni boost swicher. Tihi spominje omjer a ja ne razumim koji omjer jer se radi o dvije zavojnice. Da li dotièni namoti trafiæa odlaze u zasiæenje ili ?

Fala na ovoj uputi, toga sam nekako bio i sam odmah svjestan, no zna¹ kak je kad se nema iskustva sa motanjem trafiæa onda to èovjek nastoji izbjeæi pod svaku cijenu. Anyway ako ima¹ kakav dobar how to oko modifikacije ovog tipa trafiæa iz ATXa, bio bi zahvalan, iako æe mi to biti zadnja opcija kad sam siguran da drugaèije ne ide.

Nadalje me zanima ako ima¹ podatak, kakav je odnos iskorsitvosti swicher napajanja i maksimalne snage u odnosu na dizajn.

Npr: step down - prigu¹nica step up - prigu¹nica step up - trafo kompletna inducirana energija uzima se sa sekundarne strane step down - trafo kompletna inducirana energija uzima se sa sekundarne strane Isto to sa negativnim naponom.

Zanima me utjecaj trafiæa na swicher,odnosno dobitak u snazi (ili gubitak u snazi) kad inducrianu energiju uzima¹ direktno sa zavojnice i kad ju uzima¹ sa sekundarnog namota, a poglavito me intesresira izlazna snaga swichera kod spoja za negativni napona uz uporabu zavojnice. Za zavojnicu i trafiæ predpostavimo da su nekakav prosjeèna kvaliteta. Imam svoje predpostavke o tome svemu, ali htio bih èuti od iskusnijih.

Reply to
miha

"megamusic"

Ok ali za¹to samo 24, ako je limit u namotima trafoa, koji je to to limit, zasiæenje zavojnice?

Nadalje veli¹ po ovoj shemina binsima primar 24V sekundar 300V. To je ako sekundar ostaje u zraku ili ¹to? Malo sam gadno zahrðao sa trafiæima no ako je isti dizajniran na naèina: primar koji se pobuðuje protutaktno u visokonaponskom dijelu, dake DC implusi visokog napona, da bi dobio na drugoj strani napon za 12V, 5V. 3,3V i sl. ne bi li trebao odnos napona primar-sekundar biti takav da je napon na primaru veæi od napona na sekundaru? Ne¹to sam gadno falija..¹to?

Pitao sam tamo na drugom postu o ovome, pa molim te pogledaj.

Reply to
miha

"Pero"

Zasto drugacije i koje? Zar ne bi trebale biti samo brze sa dovoljnim zapornim naponom i strujom?

Moze malo vise o ovome. Kao prepoznati svaki od simptoma, dakle koje su tipicne anomalije po kojima razlikujes zasicenje od slabe pobude?

Reply to
miha

"Pero"

ok

Reply to
miha

"Fire"

Eh koji sam ja glupan...sorry na ovak glupom pitanju... cak mi je i Tihi odgovorio a ja i dalje tup... malo sam, mijesao ovu shemu o kojoj se prica i ono sto sam htio postici pa sam zabrijao sa debilanom od pitanja.

Reply to
miha

"Pero"

Ali kako je inace kada koristis uobcajene elemente koji leze na dohvat ruke? gdje su by default gubitci manji, trafic ili zavojnica?

Istina. to samo ja mogu napisati, a nije ni cudo kad sam od induktiviteta svake vrste bjezao ko vrag od tamjana.

Reply to
miha

Nije samo do 24, meni je trebalo samo do 24, a cilj je bio sklepati ne¹to bez premotavanja trafoa.

Nikakav problem 6A, samo mosfeti moraju biti sa malim Rds kako bi se grijanje svelo na minimum

nema na cemu

toni

Reply to
toni_mostar

Sve je istina, ja sam sklepao tu shemicu i napravio nekoliko primjeraka, tada sam i rekao da shema nije originalna nego reducirana varijanta sheme sa navedenog linka.

Tada sam i naveo da je najveci dobitak sheme sto se koriste lako nabavljivi dijelovi iz atx napajanja, a trafo se ne mora motati nego se koristi onakav kakav je u atx-u. Bilo je iznimno korisno za napajanje notebooka koji trazi nekih 19V.

I nije istina da se ne javljam, javim se kad imam vremena i kad imam nesto pametno za napisati :)

Naisao sam i na projekt gdje se vise jezgri trafoa od atx integriraju u jednu duguljastu formu, ali tijelo za namotaje se dosta komplicirano izradjuje, u igri su epoxy smola, peænica, karton, ¹kare, bakarna folija umjesto ¾ice, puno rada... istina, na kraju se dobije lijepi plitki trafo velike snage. Zagubio sam negdje taj link

toni

Reply to
toni_mostar

U poruci: dt6nqj$50u$ snipped-for-privacy@ss405.t-com.hr, miha je napisao/la:

: Fala na ovoj uputi, toga sam nekako bio i sam odmah svjestan, no zna¹ : kak je kad se nema iskustva sa motanjem trafiæa onda to èovjek : nastoji izbjeæi pod svaku cijenu.

Tak je i meni bilo na pocetku, al, dok jednom probas, vidis da nije to tak strasno. Relativno ga je lako namotati jer imas svega par zavoja (recimo primrar 6+6 zavoja, a sekundar onda 12+12 zavoja za 24V (bolje staviti 13+13 zbog maih gubitaka u trafoju, diodama itd, a lako malo spustis napon preko povartne veze).

: Anyway ako ima¹ kakav dobar how to : oko modifikacije ovog tipa trafiæa iz ATXa, bio bi zahvalan, iako æe : mi to biti zadnja opcija kad sam siguran da drugaèije ne ide.

Vjeruj mi, to je najlaksi, najjeftinij i najbolji nacin. Nije uopce jako tesko. Trafo iz ATX relativno lako rastavis (pecenjem ili kuhanjem), odmotas ga cijeloga, nabavis bakrenu izoliranu zicu od koji 0.5-0.75mm, i krenes u namtanje. :)

: Nadalje me zanima ako ima¹ podatak, kakav je odnos iskorsitvosti : swicher napajanja i maksimalne snage u odnosu na dizajn.

Preporucio bih ti push-pull - to je ono kaj sam ti gore stavio negdje link. Tako rade skoro sva auto-pojacala.

-- Tihomir Krizan

Reply to
..:: Tihi ::..

U poruci: dt6tmc$gu0$ snipped-for-privacy@ss405.t-com.hr, miha je napisao/la:

: Ali kako je inace kada koristis uobcajene elemente koji leze na : dohvat ruke? gdje su by default gubitci manji, trafic ili zavojnica?

SMPS u push-pull-u ima korisnost oko 70% - sasvim OK.

-- Tihomir Krizan

Reply to
..:: Tihi ::..

U poruci: dt5t0h$q81$ snipped-for-privacy@bagan.srce.hr, Pero je napisao/la:

: Dakle , mislio sam da je nesto drugo. Vjerojatno je shema napravljena : da : radi s atx trafom bez premotavanja.

Tocno zato je ta shema tako i napravljena.

: Inace ,oko 2*5 na primaru i oko 2*10 namota na sekundaru. Napon 24 V i : snaga oko 200 W. Kod ovog je najgore pogoditi pogodan broj primarnih : namotaja. Ak ih je previse, ode u zasicenje , ak je premalo onda neces : do kraja pobuditi jezgru.

Zato sam mu i rekao da stavi trimera za mjenjanje frekvencije (od recimo

35kHz do 100kHz). Tako ako malo fula u namtanju, treimerom vrlo lako podesi (ispravi gresku).

: Ovaj omjer koji sam ja bacio bi mogo biti : dobar. I ak ces tako raditi , obavezno RC clan u primaru. mozhe i u : sekundaru.

Da, RC clan (56R+0.1uF) je obavezan - uvijerio sam se na vlastitom primjeru. :)

-- Tihomir Krizan

Reply to
..:: Tihi ::..

U poruci: dt70b8$lsu$ snipped-for-privacy@ss405.t-com.hr, tonid @mobile je napisao/la:

: Nikakav problem 6A, samo mosfeti moraju biti sa malim Rds kako bi se : grijanje svelo na minimum

Ja obicno upotrebljavam IRFZ44 (24mR) ili IRF3205 (8mR).

-- Tihomir Krizan

Reply to

Sve skupa max 200W dakle sve pet. Puno ste mi pomogli svak na svoj naèin, a vidim i ja sam se prosro sa negativnim naponom, pa sam malo ponovio gradivo osnova elektrotehnike. Fakat sam gluposti navaljo, no ko' ga hebe.

Samo jo¹ jedno malo pitanjce. Ako poduplavam tranðe da li ih moram posebno uparivati, ako da onda raðe idem na manju snagu, pa slo¾im vi¹e napajanja. Drugo praktièno pitanje, gdje kupujete navedene tranðe. Da li je chipoteka dobar izbor ili jo¹ uvjek podvaljuju plagijate?

Reply to
miha

Ne trebas ih posebno uparivati, jer mosfetima se s povecanjem temperature smanjuje struja kroz njih, pa ako netki malo bolje vodi uskoro se malo vise ugrije pa jednako pocnu voditi.

Reply to
Fire