Zenerdiod

Jag har en gammal TV som lagt av. Den är som sagt väldigt gammal men har fungerat bra tills nyligen. Det är inte lönt att lägga ner mycket tid och pengar på denna. Men den kan väl få en sista chans i alla fall. Det är en MARK modell DW-412VR och det är kortslutning i en zenerdiod i nätdelen. Denna zenerdiod (jag kan se detta på symbolen på kortet) har bara märkningen 6DA. Är det någon som vet vad detta är för en diod?

Tack på förhand Stefan

Reply to
Stefan Svensson

/Danne

Reply to
Dan Altemyr

"Dan Altemyr" skrev i meddelandet news:dtc05j$v23$ snipped-for-privacy@news.al.sw.ericsson.se...

Eftersom jag har 0 ohm i båda riktningarna måste det vara kortis i denna.

Stefan

Reply to
Stefan Svensson

| Eftersom jag har 0 ohm i båda riktningarna måste det vara kortis i denna. | Det var ju just det jag försökte antyda; Om du använder fel mätmetod så kan det bli ca 0 Ohm åt båda hållen. Man kan egentligen inte tala om resistans när det gäller en diod, det är inte det som är den primära egenskapen hos en diod. Ett universalinstrummets mätsensor mäter inte resistans utan ström. För att mäta resistans lägger mätinstrumentet en spänning över mätobjektet och mäter strömmen som går igenom, och resistansen räknas ut med Ohms lag (R = U/I), (det är därför som resistansskalan är olinjär på ett analogt mätinstrument). Problemet är bara, att om spänningen som läggs på är högre än zenerspänningen, så leder zenerdioden även i backriktningen, och resistansen närmar sig nollan. I stället ska man koppla zenerdioden i serie med ett lagom stort motstånd till ett batteri och mäta spänningen över zenerdioden. Baklänges ska man få zenerspänningen över dioden, framlänges ska det vara

0.5-0.7 V.
--
/Danne
Dan Altemyr

Helt taget ur mitt suddiga minne :') Ligger z-dioden med "rumpan" mot jord å näsan i 145 volten till hs? I så fall har du ett fel i nätdelsregulatorn den pruttar ut för hög spänning och dioden skall öppna och kortsluta för att inte hs-avdelningen skall paja den också.

--
Hälsningar från Hönö
Tv-Jensen