Vattenkraftverk

[...]

Försökte hitta en referens själv men jag är inte längre prenumerant på Scientific American och Nature. Det var inte den konventionella tokara-reaktorn det handlade om utan en boll av plasma som man tände och hade goda resultat med. Minns jag rätt var det ett projekt i USA/Canada och inte vid CERN.

[...]
Ichimusai

Den metoden fungerar inte. Det blir aldrig ekonomiskt motiverat med alternativen. Elen kommer att förbli fruktansvärt dyr i så fall. Det är just därför vi sitter där vi sitter och inget händer.

För mig är det ointressant vad det kostar i de flesta andra länder. Vi betalar ändå ockerpriser för vår el. Vi har ju ett helt annat behov än de flesta andra varmare länder. Skall vi jämföra så är det med Finland i första hand och Norge i andra hand (med liknande klimat). Vad kostar elen där?

Problemet finns här :

Dvs förlåg överföringskapacitet till södra Sverige, det var ytterst nära blackout för ett par år sedan.

2 st 400 Kv linjer på västkusten nere för isolatortvätt (Salt) 3 linjen nära tripp....

En blackout är vad vi behöver !!

Reply to
Leif Jenemyr

Men det blir ju inte billigare för det.

Ännu mer: "Nätföretagen vill inte sänka priset"

Inte för mig, elen är ändå en internationell marknad mer eller mindre numera och kommer bli mer så framöver.

Dyrare åtminstone i Norge. De andra länderna har jag ingen koll på.

Ichimusai

Det är det som är så sjukt. Vi har en extremt billigt produktion här, varför skall då priset vara internationellt? Det är rent ocker! Den el vi exporterar kan de däremot ta rejält betalt för.

Skall det vara på det viset du säger så vill jag ha samma låga pris på allt annat såsom mat, bensin, bilar m.m. i Sverige som de andra länderna på jorden. Ser du att resonemanget haltar?

[...]

Varför skall elpriset vara internationellt när inget annat är det?

Priserna är marknadsmässiga varesig det gäller jordgubbar eller elkraft. Kan man betala får man i regel göra det också. Allt för att maximera vinsten för företagen.

That's life.

Ichimusai

Det är det där jag inte gillar. Det är straffet för att vi gick med i EU. Dyrt blev det, hemskt dyrt!

[...]

Det är nog rätt naïvt att tro att det hade varit särskilt annorlunda med en avreglering som startats lång innan medelmsskapet i EU var aktuellt...

Ichimusai

Finns det bevis för att det är så? Allt det här sammanfaller nämligen.

Finns det bevis för att det är så? Allt det här sammanfaller nämligen i tid så perfekt. Våra politiker har alltså förbrett det inför EU-inträdet. Jag är 50 år nu och har sett de här sambandet så tydligt.

tag

Säg inte det, det är "bra" för oppinionen.....

Reply to
Leif Jenemyr

Jo.

Vinstmaximering = ocker

Är det oskäligt att ta betalt så mycket som folk är villiga att betala?
Ichimusai

+Roland Jonsson wrote

Vad jag förstått är det lönsamt, "problemet" är bara att det är ÄNNU MERA lönsamt att köpa uranet från andra länder.

Med andra ord, om världsmarknadspriset på uran skenade på, eller om vi inte kunde köpa av andra länder, så skulle vi kunna bryta malmen själva och fortfarande producera billig energi.

Ja dessvärre.

Ja i allra högsta grad. Det är bara ett fåtal som är "villiga". Vi är tvingade ju i detta fall. Det här är en samhällsstruktur som vi inte har något alternativ till. Det är skillnad ifall det är någon annan vara som vi kan undvara.