varningssummer glömt halvljus

Hej!

För länge sedan var det vanligt att man kopplade in en varnings-summer (i bilen)som indikerade om halvljuset var på och tändningen av.

Brodern har skaffat en 60-tals VW-cab (6 V), och skulle behöva en sådan. Jag har lovat att försöka löda ihop något.

Hur var dessa egentligen byggda? (Och hur kopplades dom in?) Jag får för mig att det var en diod och en summer, men jag är inte säker...

/JS

Reply to
Johan Stäck

En likriktarbrygga och en summer. Summern kopplas in på bryggans + och - Bryggans ac-ingångar kopplas till en punkt som har spänning när tändningen är på. Och den andra till en punkt som har spänning när ljuset är på. Summern låter när man glömmer att tända resp släcka ljuset. Om man inte önskar en av funktionerna så jordar man det ac-benet direkt. /peterj

Reply to
Peter Justesen

Peter Justesen wrote: Tack för svaret!!

Ok, men denna punkt måste väl dessutom vara jordad (och inte "svävande") när tändningen är av??

/Johan

Reply to
Johan Stäck

nde")

ing n=E4r ljuset =E4r p=E5.

rekt.

Kolla dessa l=E4nkar:

Bo

Den sida som blir "nolla" jordas genom lasten. Om du glömmer att tända ljuset så får du plus från tändningen och minus genom dina lampor och till jord. Om du glömmer att släcka dina lampor så får du plus från lamporna och minus genom ditt tändsystem (eller annan last) och till jord. Det går väldigt lite ström genom summern så några ohm till jord märks inte alls. /peterj

Reply to
Peter Justesen

Den sida som blir "nolla" jordas genom lasten. Om du glömmer att tända ljuset så får du plus från tändningen och minus genom dina lampor och till jord. Om du glömmer att släcka dina lampor så får du plus från lamporna och minus genom ditt tändsystem (eller annan last) och till jord. Det går väldigt lite ström genom summern så några ohm till jord märks inte alls. Bara två komponenter behövs, och bara två trådar behöver kopplas in /peterj

Reply to
Peter Justesen

Just det, men spänningen går för det mesta till någon last. Den sida som blir "nolla" jordas genom lasten. Om du glömmer att tända ljuset så får du plus från tändningen och minus genom dina lampor och till jord. Om du glömmer att släcka dina lampor så får du plus från lamporna och minus genom ditt tändsystem (eller annan last) och till jord. Det går väldigt lite ström genom summern så några ohm till jord märks inte alls. Bara två komponenter behövs, och bara två trådar behöver kopplas in /peterj

Reply to
Peter Justesen

Ok, jag förstår nu! En brygga har jag säkert liggande, men jag måste nog skaffa en liten summer!

Tack!

/JS

Reply to
Johan Stäck

On Sun, 20 Jul 2008 22:10:38 +0200, Johan St=E4ck wrote:

varnings-summer=20

s=E5dan.

s=E4ker...

Dioden beh=F6vs bara om du vill f=F6rhindra funktionen "t=E4ndningsl=E4ge= men inget ljus". Koppla summern mellan sladden p=E5 dragst=F6mbrytaren som = g=E5r till fotomkopplaren (hel&halv) och till t=E4ndningsl=E5sets kabel f=F6r t=E4ndningsl=E4ge. Enklast lossar du hela str=F6mbrytaren, ratt+ = kragmutter skuvas av med fingrarna, och sl=E4pper ner str=F6mbrytaren under instrumentbr=E4dan s=E5 blir det enkelt att hitta r=E4tt sladd. T=E4ndningsl=E5set =E4r lika enkelt men kan vara ombyggt i efterhand just f=F6r att f=F6rhindra =E5tkomst av t=E4ndningsplus. Vanligen f=F6rs=E5gs kontaktens bakstycker och T+ med armerat h=F6lje. Det var ett tag en popul=E4r extra st=F6ldf=F6rsv=E5rande =E5tg=E4rd. Kabelarmeringen kan = f=F6rsiktigt brytas upp med en Dremmel utan att kabeln inv=E4ndigt skadas. Nu blir det ju inget larm om man t.ex. skulle missa ljusavst=E4ngningen och bara skjuta in str=F6mbrytaren det f=F6rsta hacket,s=E5 att parkeringslyset fortfarande lyser. Ibland kan man ju kanske vilja ha parkeringsljuset t=E4nt p=E5 parkerad bil, men p=E5 en 6-voltare brukar = det ljuset falna r=E4tt kvickt =E4nd=E5. S=E4tt dit en summer till f=F6r denna funktion, men med en stor elyt-konding i serie med summern s=E5 avtar ljudet efterhand om man trots allt n=E5gon g=E5ng vill l=E5ta parkeringsljuset st=E5 p=E5. Ett = motst=E5nd =F6ver elyten p=E5 ca 100k ser till att kondingen laddas ur. Det finns gott om f=E4rdiga summerfunktioner p=E5 skrotbilar men de = flesta =E4r 12-voltare. Alternativ kan vara ett signalrel=E4, 5 Volt som kopplas som en summer, dvs den bryter sej sj=E4lv eller en vibrator fr=E5n en mobiltelefon, den klarar i de flesta fall 6 Volt men m=E5ste skruvas fast i instumentpanelspl=E5ten f=F6r att h=F6ras/k=E4nnas.=20 Elfa och clasolsson mfl har ocks=E5 olika typer av t=E4nkbara oljudgeneratorer.

Ett s=E4tt att f=E5 mer personligt stuk p=E5 funktionen, vilket jag till=E4mpat: S=F6ndag em, lovat hj=E4lpa en kille med en ljussummer till hans bil. Bilen var tidigare p=E5kostad med allt som fanns att k=F6pa i tillbeh=F6rsv=E4g av typ rattmuff, extraljus, vindrutekeps mm och var mer altartavla =E4n bil f=F6r bil=E4garen.

Tyv=E4rr hade jag ingen summer och butikerna var st=E4ngda i stan. P=E5 lite n=E4rmare h=E5ll fanns ett litet samh=E4lle med mack livs och blombutik. Livs-butiken var st=E4ngd men macken kanske hade n=E5got som d=F6g. Tyv=E4rr, n=E4r jag kom till macken s=E5 visade sej den haft = b=E5de l=F6rdag och s=F6ndagsst=E4ngt de senaste 10 =E5ren. Endast blomsterbutiken var =F6ppen,,men de kunde v=E4l inte ha = n=E5got,,fast n=E4r jag =E4nd=E5 var i n=E4rheten s=E5 kunde jag v=E4l kika in.

Jod=E5, det hade dom, De hade s=E5na h=E4r skojiga grattulationskort som spelade n=E4r de =F6ppnades. K=F6pte ett som spelade "O store gud" (psalmen som bl.a Elvis spelat in). Du skulle sett minen p=E5 bil=E4garen n=E4r han testade sitt = ljuslarm f=F6rsta g=E5ngen. Bil=E4garens altartavla, som alltid vaxades en g=E5ng = i veckan men som nu blivit totalf=F6rst=F6rd. Killen s=E5g ut som om hela v=E4rlden g=E5tt i uppl=F6sning och han = f=F6rstod inget alls. Han sj=F6nk i sin olycka ner i bils=E4tet p=E5 sin =F6gonsten= och lyssnade p=E5 el=E4ndet en stund tills han pl=F6tsligt sken upp och = tyckte att det var ju inte s=E5 tokigt, faktiskt riktigt kul, men =F6verraskningen var s=E5 total n=E4r han v=E4ntat sej ett annat ljud.

Bil=E4garen gillade att visa upp bilens alla finesser s=E5 fort han fick m=F6jlighet, han var ju den f=F6rsta i n=E4rheten med komponentstereo i bilen, han var f=F6rst med extra bromsljus och allt annat ot=E4nkbart blingbling, men det f=F6rsta han demonstrerade forts=E4ttningsvis var den v=E4rlsdunika ljussummern, som endast fanns i hans bil :-).=20

/Alf

Reply to
Alf.F

Kul! (och informativt)...

Jag har nu all information för ett lyckat bygge tror jag. Bilen befinner sig dock just nu 800 km från mig, så det praktiska får vänta lite...

/Johan

Reply to
Johan Stäck