Väderstation

Hejsan,

Jag skulle vilja ha en v=E4derstation som jag kan koppla till en PC (Linux/Win) och med vilken jag kan logga =E5tminstone temperatur, men g=E4rna =E4ven vind och presentera det via webben. Som t ex sker p=E5

Jag har Googlat runt lite men tycker inte att jag hittar n=E5gon riktigt bra info.

Har n=E5gon av Er k=F6pt/byggt n=E5got s=E5dant? Eller har Ni n=E5gra tips?

Tack p=E5 f=F6rhand,

Anders

Reply to
Anders

=20

temperatur=20

=20

=20

=20

kanske=20

L=E5ter som ett pic-projekt. Med eprom s=E5 klarar den evt avbott och batterbackup =E4r simpel i f=F6rh=E5llande till ha batteribackup till en PC-dator. TV-kort g=E5r ju k=F6pa f=F6r 20 :-, l=E4tt att programmera osv= :) Komplettera med en tempsensor typ Dallas 1-tr=E5d.

Vill man ha budget varianten s=E5 fungerar 1N4148 utm=E4rkt som = tempsensor och en stump ulltr=E5d =E4r fortfarande kvalitetsindikator f=F6r fukt men kr=E4ver att man sj=E4lv kan bygga n=E5got finmekaniskt f=F6r = =F6verg=E5ng till el-interface.

Sj=E4lv hade jag turen f=F6r n=E5gra =E5r sedan att komma =F6ver en = skrotad v=E4derstation med mekaniskt bra vind och regnm=E4tare. Elektroniken ersattes med Dallas/Maixim 1-tr=E5dsinterface och USB till dator. S=E5 pass enkel koppling att man knappt beh=F6ver g=F6ra ett PCB. Byggkostnad n=E5gra hundralappar, men det gick =E5t en hel del timmar innan jag fick h=E5rd och mjukvara att komma =F6verens med DS2423P = r=E4knare som anv=E4ndes som minnesbuffert/backup f=F6r antal vindkilometer.

Har =E4ven erfarenhet fr=E5n en Oregon v=E4derstation ink=F6pt p=E5 = Mediamarkt i Tyskland f=F6r ca 150=A4. Stationen =E4r enkel men ok. Medf=F6ljande programvaran =E4r buggig och Oregon l=E4mnar inte n=E5gon information om gr=E4nssnitt om man vill g=F6ra egen programvara.

Det finns n=E5gonstans p=E5 n=E4tet ett diskussionsforum specifikt f=F6r = de som vill bygga v=E4derstation med 1-tr=E5d. Kommer tyv=E4rr inte ih=E5g adressen men borde g=E5 s=F6ka.

N=E4r jag beh=F6vt n=E5got 1-tr=E5d att labba med har det h=E4nt att jag = k=F6pt sm=E5prylar fr=E5n

Maxim tror jag inte l=E4ngre skickar gratis 1-tr=E5ds chip annars =E4r = det ju billigaste alternativet.

Tidningen Elektor borde haft n=E5got liknande projekt om man vill f=E5 lite uppslag.

Medelv=E4rdesbilda temperatur kan g=F6ras genom gjuta in tempsensorn i = ett bowlingklot s=E5 r=E4cker det med totalt en avl=E4sning per timme :).

/Alf

Reply to
Alf.F

"Anders" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@v13g2000yqm.googlegroups.com... Hejsan,

Jag skulle vilja ha en väderstation som jag kan koppla till en PC (Linux/Win) och med vilken jag kan logga åtminstone temperatur, men gärna även vind och presentera det via webben. Som t ex sker på

Jag har Googlat runt lite men tycker inte att jag hittar någon riktigt bra info.

Har någon av Er köpt/byggt något sådant? Eller har Ni några tips?

Tack på förhand,

Anders

tpo

snipped-for-privacy@v13g2000yqm.googlegroups.com...

://

s?

Ett litet tips. Vissa moderkort har kontakt f=F6r extern givare. Inte s=E5 avancerat kanske, med en kickstart f=F6r nyb=F6rjaren.

Reply to
buss100

tpo skrev:

Det var ju lite spännande att klicka på "produkter", då man väntade sig att kunna köpa en rad intressanta saker. Tyvärr funkar just produktsidan bara på finska, vilket är ett betydande hinder för en vanlig svensk.

GLUDEN

Reply to
GLUDEN

"GLUDEN" kirjoitti viestissä news: snipped-for-privacy@mid.individual.net...

news: snipped-for-privacy@v13g2000yqm.googlegroups.com...

Ja nu säljer han nog inte utanför Finland i alla fall. Davis väderstationer verkar finnas här:

och här:

hälsningar Esko

Reply to
Esko Haukkanen

snipped-for-privacy@mid.individual.net...> tpo skrev:

igt

tips?

tade sig

sidan

sk.

tationer

sCsid=3Dc25595d48192...

P=E5

forumet finns en del kul. Det skal finnas ett solf=E5ngar forum med automatik info med.

V=E4rst?

Reply to
buss100