Vad får man när man köper en tv 28" 4:3 för 2500-3000:- testar igen :)

Provar en gång till , den förra tråden handlade ju bara om skor :)

Hej ....

> Undrar bara , det finns ju en massa kunniga proffs här som repar tv > hela dagarna ... > > Vad får man när man köper en tv 28" 4:3 för 2500-3000:- , är det rent > skräp ??? > > Det pratas om att philips har dålig kvalitet och någon sa till mig att > alla tv idag är "turk tv" , vestel eller beko tillverkade i turkiet > ,och att sony ska vara jobbiga att laga .. > > Va är det på innsidan (bildrör , chassi )av en lågpris tv , och va ska > man välja ??? > > Är det vissa märke man ska undvika (som tex har massa ytmonterat i > nätdelen mm), tänker på att om man själv vill laga när det går sönder > efter ett par år > > Ska bli jättekul och se om ja får några kloka svar :)

Anders

Reply to
swealt

"swealt" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

En fungerande tv med liten bild :)

Reply to
Pelle

"swealt" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Verkar svårt det här... Jag vet inte heller men är också nyfiken. Jag har under en kort period jobbat som tv-reparatör, och en hel del lågprisapparater kunde ha samma chassie. 11AK19 tror jag det hette. Har dock alldeles för liten erfarenher för att uttala mig mer generellt.

Mvh Fredrik Östman

Reply to
Fredrik Östman

Min erfarenhet är att dessa går sönder efter ca 2,5 år. De använder billigare komponenter. Janne

Reply to
Janne

En TV skall hålla minst 20 år! Sådetså!

Kloka svar vet jag inte om jag kan ge, bara mina synpunkter.

-En 4:3 Tv i den prisklassen du anger är en kompromiss på alla punkter, här använder man billiga lättåtkomliga komponenter tillverkade i långa serier insatta i relativt enkla kopplingar.

-En fördel med detta är att det är beprövade komponenter man använder och därför är haveri i IC-kretsar inte vanligt i dessa Tv, däremot förekommer andra designmissar som kan ge diverse fel, men designmissar kan också välrenommerade tillverkare åstadkomma.

-De vanligaste felen är att lödningar släpper på transformatorer och kontakter till avlänkningen blir glappiga (just för att man använder billigare komponenter) och börjar alstra värme som leder till lödfel eller avbrott i själva kontaktytan.

-Om dessa billighetsapparater går sönder oftare vågar jag inte uttala mig om eftersom jag inte har siffror på hur många apparater som sålts av varje märke men de är defenitivt mycket bättre nu än för 10 år sedan.

-Har du tänkt att laga själv så är det nog en sådan här Tv du skall köpa, om du kan acceptera bilden för den är oftast inte i nivå med en bild du kan få om du lägger upp dubbla beloppet.

-De flesta Tv i denna prisklassen emanerar oftast från: Vestel

Beko
Tauras
och i viss mån från Seleco

-Som ett litet exempel kan nämnas att det t.ex sitter Beko i de nyare Grundig Tv som säljs och i JVC:s och LG:s lågprissortiment sitter Vestel bara för att nämna några, men om detta gäller om ett år vet inte jag, här blandar och ger man friskt. Till och med B&O hade chassi från Thomson och Philips under en period så allt kan tydligen hända. "Vad sägs om en Sony 99" Plasmaskärm designad av Beko i Turkiet och tillverkad i Brahmaputra Indien", vem vet......

Här är också ett sammarbete för att sänka kostnaderna och få längre serier:

-Ett annat argument jag ofta hör är att en "billig Tv duger till mig några år framåt" i väntan på att Plasmaskärmarna skall sjunka i pris.

/ leifline

Reply to
leifline