usb minne i stället för hårddisk

Hej Kanske inte riktigt r=E4tt forum , men hoppas ni urs=E4ktar , d=E5 jag vet att h=E4r finns stora kunskaper i gruppen . =C4r h=E4r n=E5gon som har experimenterat med att ers=E4tta h=E5rddisk med USB minne ? Vi undrar p=E5 arbetsplatsen om det =E4r m=F6jligt att snabbt ers=E4tta en s=F6ndrig h=E5rddisk p=E5 detta s=E4tt .Har en hel del datorer som =E4r kopplade till en radarsimulator och vi vill gardera oss f=F6r haverier p=E5 n=E5got s=E4tt .Tex radardatorn g=E5r p=E5 WIN 2000 och sj=E4lva programmet =E4r inte stort, men vid problem =E4r det inte ett l=E4tt eller snabbt arbete att byta h=E5rddisk. T=E4nkte k=F6pa en 2 G minnessticka och pr=F6va . vad s=E4ger ni ? D=E5 kunde vi ha f=E4rdigt programmerade stickor som kan s=E4ttas snabbt in i l=E4mplig ledig maskin H=E5ller de ihop , =E4r de snabba i detta sammanhang eller g=E5r det kanske inte alls ? undrar Ralle

Reply to
ralle

ralle skrev:

Jag vet inte till 100% men det behövs drivrutiner för USB för att kunna accessa disken. Dessa finns normalt i operativsystemet på hårddisken.

Om det skulle kunna fungera måste i så fall datorns BIOS (Basic Input Output System) kunna hantera USB, det tror jag inte finns ännu. Skall googla efter det. Tror att vissa BIOS har funktionen med den måste aktiveras.

Hastigheten får anses vara mycket, mycket lägre än t.ex. IDE.

Ralph

Reply to
Ralph Höglund

ralle skrev:

Googlade:

kanske är vad du söker...

Är tveksam att 2 Gb räcker till för att hålla ett OS+pgm men kanske.

Mvh, Ralph

Reply to
Ralph Höglund

Ralph Höglund skrev:

Men tror å andra sidan att ingen har utvecklat ett BIOS ännu där det är möjligt att boota USB från. Men det kommer säkert som artikeln antyder.

Ralph

Reply to
Ralph Höglund

Hastigheten är oftast mycket lägre än för hårddisk. Ett annat problem är att sådana där flashminnen har begränsad livslängd när det gäller antalet skrivningar. Den siffran ligger rätt högt, men kan kanske bli ett problem i ett sådant här fall. Att läsa från minnet lär dock inte ta på livslängden. Många hårddiskar får kort livslängd på grund av för hög värme. Ser man till att ha bra ventilation runt hela hårddisken så att hårddisken inte går över +40°C brukar de kunna hålla över 5 år. I min dator har jag lyckats med att få temperaturen på mina

3 hårddiskar på 29-33°C året runt vid en rumstemp på 22-26°C .

Windows 2000 kan inte boota från USB. Tyvärr. Windows XP & Windows 2003 kan. Jag har experimenterat lite med att boota en BartPE baserad på W2K3SP1

från USB, och det är i bästa fall *mycket* långsamt.

--
John-Henri Eklund
mail@john-henri.nu

En smidig lösning måste väl vara att montera in HD-kasetter i datorerna. och förse dig med ett par extra diskar. bara att vrida om nyckeln o byta...

/Lindström

Reply to
Lindström

Tack f=F6r info, det hj=E4lpte mycket detta .Vi har nog temperaturen ganska h=F6g , isynnerhet p=E5 v=E5rkanten n=E4r solen gassar mot m=F6rka v=E4ggar . ralle

Reply to
ralle

Hej Ralph!

Min nya Dell Dimension 5150 har boot alternativet USB!

/Svempa

Svempa

"ralle" skrev i meddelandet >news: snipped-for-privacy@f14g2000cwb.googlegroups.com...

Varför inte köra "Compact Flash kortläsare till IDE"

Finns även med täckplåt för att sätta på baksidan av datorn: Här ett ex;

Kanske finns hos någon datorfirma oxå...

Kanske finns det även för att passa i ett 3½ hål på framsidan av datorn? Har inte hittat nån, men det finns säkert :-)

// Tony

Reply to
Spamfree

ehh - min nära 5 år gammla laptop kan starta från USB (väljs i bios, precis som om man vill boota från CD etc.)

samt att jag vet att det finns linuxdistrubitioner som ligger i USB och är egentligen den perfekta hackvertyget när man vill in i normalt svårtillgängliga diskar eller cracka NT-adminpassword

( man ser också användningen som sådan på film...)

crackvertyg på linuxplattform i CD, diskett, USB-pinne är många gånger dataadminstratörens räddningsplanka när inget annat fungerar...

--
ofta simulerar man att dom första sektorerna ser ut som en förvuxen
floppydisk och på så sätt får BIOS:t att börja ladda in... precis som

Just denna problem tar man upp i Linux när man använder DVD+RW som disk (vilket går alldeles utmärkt även om söktiden är allt annat än glimrande.) Har för mig att man vid mountning kunde lägga in en växel så att filsystems-relaterande sektorer som uppdateras ofta (1000 överskrivningar på kort tid är ingen konst att uppnå här...) spärras och skrivs bara i flerminutintervall eller först vid unmount.

jag har för mig att USB-minnen och de olika flashminnen har en inbyggd automatisk HW-sektoromadressering så att skrivning till logisk samma sektor så är det fysikt olika adresser som skrivs.

man skulle kunna göra samma sak på DVD etc. med då kommer problemet med de olika filsystemsstandarder och dess kompabilitet då väldigt få av dessa har tänkt på denna problematik.

--
> Många hårddiskar får kort livslängd på grund av för hög värme.
> Ser man till att ha bra ventilation runt hela hårddisken så att

Lägger man sedan till en pcmcia hårddisk istället för flashminne så slipper man problemet med att skriva sektorer för ofta.