tvättmaskinsproblem

Hej! Har en gammal tvättmaskin som börjar gå lite konstigt. Det finns nog inte mycket elektronik i den då den har ca 10-15 år på nacken men jag postar här ändå då här verkar finnas en del kunnigt folk. Efter en stund fick jag för mig att den (motorn) går på fullvarv istället för den mer beskedliga hastigheten som den ska ha när den tvättar. Frågan är som lyder: Hur brukar varvtalet styras på en tvättmaskin? Antar att det är samma motor till centrifugering och tvättning. mvh Steve

Reply to
Steve Dahlqvist

"Steve Dahlqvist" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

jag

Det varierar. På gamla kan det vara olika lindningar i motorn som används för de två/tre hastigheterna som den kan ha. Vissa modeller har även en två stegs mekanisk växel.

Danne

Reply to
Danne S

I min drygt 10 år gamla Siemens/Bosch är det en allströmsmotor vars varvtal styrs med elektronik. I motorn finns inbyggt en magnetisk varvtalsgivare som återmatar till elektroniken. I övrigt finns dock ingen elektronik i tvättmaskinen.

LÖK

Reply to
Lars-Örjan Kling