Tvättmaskin Cylinda

Inser att detta är off-topic, men är desperat nog att överträda den gränsen.

Vi har en tvättmaskin fabrikat Cylinda ("Sverigetvätten") inköpt någon gång
1997-1998.

Den går bra, men uppvisar ett mysko problem. Den stinker mögel. Problemet
märks enbart om luckan lämnas öppen. Med stängd lucka, stängs mögellukten
inne.

Har provat att köra hett tvättprogram med citronsyrarengöring, men det
hjälper inte.

Misstänker nu att tygrester eller kanske ett helt plagg (barnstrumpa?) tagit
sig ut ur trumman vid tvätt och fastnat någonstans.

Tips från tvättmaskinsreparatör emottages med stor tacksamhet!

Anders

Re: Tvättmaskin Cylinda
regör tvättmedelslådan

Re: Tvättmaskin Cylinda
gränsen.
gång 1997-1998.
stängs mögellukten inne.
hjälper inte.
någonstans.

Klorin brukar döda mögel.
Ättika kan ibland "ta bort" dålig lukt.
/peterj amatör

Re: Tvättmaskin Cylinda
Jag är ingen expert på tvättmaskiner men det kan vara så att nåt tyg
hamnat under trumman. Du får plocka isär maskinen och titta i detta
utrymme. Glöm inte plugga ur nätsladden !!viktigt!!
/Janne

Re: Tvättmaskin Cylinda
Har ni stängt luckan direkt efter att ni har
tvättat och har ni låtit tvättmedelsfacket
varit stängt hela tiden?
Det låter som om ni har haft det.
Ett sätt att skapa dålig lukt i en tvättmaskin
är att låta luckan och tvättmedelsfacket vara
stängda direkt efter tvätt så att maskinen inte
kan torka fort.

Plocka ner 'hela' maskinen, koppla bort vattnet
*glöm inte att koppla bort strömen innan*
rengör tvättmedelsfacket, gummibälgen runt
luckan/trumman, rengör alla gummislangar m.m.
som du kommer åt. Glöm inte avloppspumpen och
slangen.

Jag har en tvättmaskin i min lägenhet som jag
bara har använt några ggr sedan jag flyttade in,
jag plockade ner den och rengörde mer eller mindre
allt där tvättmedel och vatten finns under tvätt.
Gummibälgen runt luckan/trumman var ganska rejält
möggelangripen där vatten kan stå efter en tvätt.

Re: Tvättmaskin Cylinda
Tack till alla som svarat om luktproblem i tvättmaskin!

Anders

Re: Tvättmaskin Cylinda
Hur har det gått?
Hittat källan till lukten?

Re: Tvättmaskin Cylinda

Körde en 95-graderstvätt med Klorin. Tillfällig hjälp. Sedan kommer lukten
sakta tillbaka.

Så fruktansvärt som det luktar om den får stå, tror jag att den har en
strumpa eller liknande någonstans inuti. Har inte börjat demontera maskinen.

Anders

Re: Tvättmaskin Cylinda

Hur har du kopplat in avloppet? Före eller efter vattenlåset?

/A

gränsen.
gång
tagit

Re: Tvättmaskin Cylinda

Avloppsslangen från tvättmaskinen går till golvbrunnen i badrummet. Antar
att svaret är att det är inkopplat före vattenlåset.

Anders

Site Timeline