TV4 bild/ljud ej synkat

Har lagt märke till att ljudet kommer något efter bilden, man ser det tydligast på t. ex. nyhetssändningar då man har ansiktet (munnen) i bild. Allra första gången jag upptäckte det var på Bingolotto. Är det ett nytt fenomen, eller det har bara gått mej förbi tidigare? Bor i Lund och det är kabeltv som gäller, men vet ej vilken TV-sändare som används (Hörby el. Malmö). Inga andra program har denna fördröjning på ljudet. Någon mer som har uppmärksammat detta? ((IP))

Reply to
Ingvar Persson

"Ingvar Persson" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@elmat.lth.se...

Lustigt att du nämner det; upptäckte samma fenomen igår. Minns ej vad det var för kanal el. program men tror det var nyheterna. Bor i Uppsala och det är kabeltv.../ Kjelle

Bräll

Det där är inte ovanligt på TV4 nyheterna.

Mycket vanligt med digitala sändnignar (TV4 sänds digitalt fram till sändaren där det blir analogt. (hm... det lät krångligt..)

TV4 och i princip alla andra kanaler spelas in digitalt och det är först vid själva sändningen som det blir analogt i marknätet.

Comhem har mer än lovligt av detta. Har man sedan en TV med "digitala bildförbättrare (läs försämrare) så blir det ännu värre.

Reply to
Daniel Jönsson

Japp, har varit ovanligt dålig synk på vissa program på TV4 de senaste dagarna.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779
Reply to
Marcus AAkesson

Jag får samma fenomen på mina boxer kanaler ibland, skulle tro det beror på när signalen är dålig och boxen får räkna fram många bildrutor att ljudet då blir ur synk. Löser sig genom att byta kanal och tillbaka eller bara trycka samma kanalnummer igen så är allt i synk. Detta går ju förståss inte på kabeltv men jag antar att de lider av samma problem.

Reply to
kes

Fördröjningen gäller ENDAST TV-4!!!! gäller även direktsända program! ((IP))

Reply to
Ingvar Persson

Precis så hade jag på min gamla dåliga Nokiabox. Ofrivilliga kanalbyten blev jag tvungen att göra ibland. Numera kör jag Sagem och slipper det bekymret, men på TV4 nyheterna kan det ibland vara dåligt med läppsynkroniteten, men bara där. Jag tror också att sådant här kan bero på dålig signal i vissa fall. Boxens konstruktion har förstås också betydelse. Kanske TV4 har dålig signal i kabelanläggningen? Det kan även vara fel i utrustningen som sänder ut kanalen i kabelnätet.

Kna tänkas att det fungerar så numera. Tidigare vet jag att teracom plockade ner signalen analogt via satellit vid varje sändarstation utom vid vissa som matades via någon form av länk.

Mvh Fredrik Östman

Reply to
Fredrik Östman

Det stämmer att det bara är TV4 (denna gång)

På den analoga tiden talade man om löptidsfel när signalen för ljud och bild gick olika vägar genom förstärkare, mixrar o.dyl. Detta kompeserade man genom att fördröja den snabbaste signalen så det blev synkront innan det gick vidare ut i transmissionskedjan. Även en digital signal kan drabbas av detta fel om man någonstans processar ljud och bild var för sig. Det verkar som teknikerna inte har riktigt koll på detta nuförtiden.

Samma fel förekom för något år sedan vid upprepade tillfällen på TV3. Och det tog ett bra tag innan de lyckades fixa det.

Kan någon förklara varför TV4+ har så överstyrda och hemska s-ljud i analoga Comhem-nätet?

Reply to
Hugo

Dåliga tekniker numera. Kvantitet istället för kvalitet.

Dåliga tekniker numera. Kvantitet istället för kvalitet.

Dåliga tekniker numera. Kvantitet istället för kvalitet.

mm, du menar dåliga "tekniker" inte _tekniker_ - riktiga _tekniker_ tillåter inte att det låter dåligt och därmed kan lätt bli 'pain in ass' högre upp i företagsledningen då _teknikern_ pratar om så konstiga saker som _kvalitet_, vad det nu är för något, och pengar till utrustning vill han ha också... - och så småningom nöts han ner och byts ut till "tekniker" och det blir som det blir...

Duktiga nätverktekniker brukar också misshandlas på det sättet och när (oftast) han ger upp och drar - så blir det kris på företaget när infrastrukturen börja klappa ihop och så småningom anställs

3 personer med någon MS-certifikat som gör hans jobb och oftast ändå inte uppnår samma kvalitet trots 3-dubbel kostnad.

Lite som MIB - När tystanden från gnället är den högsta av belöningarna för väl gjort arbete - för lönekuvertet syns det i allafall inget...

Har jag helt fel, eller... - Ken?

;-)

=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst

Nej du har inte alls fel. Du vet hur det går till ser jag. Jag är allergisk mot chefer eftersom alltför många chefer är inkompetenta. De ser även till att endast inkompetent personalen blir kvar i företaget och till sist försvinner företaget förstås. Konkurs!

Det är nog slavsändarna som matas på det viset.

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 13:49:00  up 1 day, 21:31,  2 users,  load average: 0.01, 0.03, 0.00

plockade

som

Nej, slavsändare brukar matas från en större (mark-)sändare som i sin tur mats antingen via satellit eller länk. Jag har varit på FM/TV-stationen i Oskarström så jag vet att det är (var) så. I bl.a. Jeopardy och andra program med väldigt mättade, ofta röda, färger i dekoren har man kunnat se det karakteristiska bruset (gnistor) som är vanligt vid analog satellit-tv. Jag har inte sett dessa gnistor i bilden på ett tag nu så det är möjligt att dom har ändrat matningsväg alternativt bytt satellitmottagare.

Fredrik

Reply to
Fredrik Östman

De allra flesta matas både nu och förr via Teracoms radiolänknät. Det finns vissa stationer som kan ta ner sat.länk som backup.

Slavsändarna har ingen länkmatning utan matas via den vanliga sändniingen från en större mast. Står i sändartabellen vilka som matas varifrån.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779
> [...]

Har samma fundering fast med den digitala 5:an i Com Hemsnät.

--

Mysko
Reply to

Feljusterade ljudnivåer i nätets modulator. Klantiga tekniker! Dessväre vanligt med feljusterade nivåer för både bild och ljud i kabelnät och underbetalda amatörtekniker. Jag har sett för mycket av sådant. Man är enbart intresserad av att inkassera pengar. Kvalitet existerar inte. Jag och Kabelvision hade en fajt under drygt första halvan av 90-talet. Det slutade med att de vägrade ha mig som kund eftersom jag krävde en viss mått av kvalitet. Faktiskt en låg nivå, men inte ens det kunde de klara. Jag straffade dem med att göra en faxfil som mitt faxmodem skickade till deras pappersfax som fyllde golvet med tomma faxpapper några gånger när de inte var där på kvällen :-) Sedan skaffade jag Digital-TV (marksänd) istället och struntar i det där löjliga och undermåliga kabelnätet. Grannarna är inte alls glada över den bristfälliga kvaliteten. Kabelnät blir aldrig bra. Det finns för många felkällor och inkompetenta tekniker.

När började comhem sända 5:an digitalt?

det står inget på deras hemsida om att dom sänder den digitalt, jag har inte fått något papper om att dom har börjat att sända den digitalt, deras senaste uppgift om när den planeras att börja sändas digitalt är "lansering ej fastställd" och det är den uppgift dom gick ut med när jag fick det nya kortet i månadsskiftet november/december, i september så gick dom ut med att tv3, tv4, 5:an och ZTV skulle börja sända digitalt "planerad till år 2003".

Du har rätt, men genom digitalboxen då. Kollar man helt analogt så är det inte en massa oliv.

Jo du har rätt.

--

Mysko
Reply to