TV kort USB fråga

Tänkte köpa mig ett TV kort med USB anslutning som även har inspelningsmöjligheter via Komposit/S-vido så jag kan digitalisera mina gamla VHS band.

Jag lånade ett Pinnacle nyligen som var ett år gammalt, tyvärr så har jag glömt modellbeteckning. Det gick bra att spela in mycket korta filmer men längre filmer på någon timma var katastrof då ljud och bild tappade sync totalt. Jag hittade en hel del info om just Pinnacles dåliga chip med detta felet.

Till min fråga, vad skall jag välja för kort om mina önskemål är

- Ganska billigt ( ca:1000 Kr)

- Skall gå att använda som TV mottagare så inget Videoredigeringskort

- Skall helst klara Komposit och S-Video

- Bra bild och ljudkvalitet

- USB anslutning för att vara lätt flyttbart mellan olika datorer

--
Analyzer
Reply to

Analyzer rapade ljudligt 2005-12-13 18:31:

Glömde - MPEG-2 är OK men helst MPEG-4 - Kodning i HW

--
Analyzer
Reply to

minimum Mpeg2 och HW-kodad är ett måste om man kör på USB2.0 - fins inte bandbredd för ca 34 Mbyte/sek timme efter timme utan minsta glitch till avbrott om man skulle ta det i råformat.

se upp bara, det fins fortfarande produkter för USB1.1 och dessa klarar _inte_ Mpeg2 utan bara mpeg1. se till att ev mpeg2-läge klarar minst 8 Mbit/s (dvd klass) och många stöder ända upp till 12 Mbit/s - sådan behövs när man tar in skräpig VHS-video med mycket brus innan 'tvätt' i olika videoredigeringsprogram.

kom ihåg, TV och VHS-filmer går inte att komprimera ned alls så mycket som DVD-källa utan märkbar kvalitetsförlust.

DVD-inspelning med mpeg4 kan gå ned så lågt som ca 1000 kbit och det är fortfarande svårt att se skillnad på orginal och kopia, medans en TV-inspelning från antenn/kabel är svår att gå ned under 2100 kbit utan märkbara artefakter - samma sak gäller för Mpeg2, fast i större skala - du behöver ha 12 Mbit Mpeg2 för TV-inspelning för samma lilla kvalitetsförsämring som vid 6-8 Mbit för DVD-input

kolla Hauppages olika produkter medan pinnacles billigare USB-produkter så måste man köpa extra mpeg2-licens via internet och upplåsning av produkten för att kunna använda mpeg2 (annars bara mpeg1 dvs 340x288 i upplösning - vilket inte ens är halv videokvalitet)

annars återigen

(tror jag), även om man får leta lite så finns många fabrikat där med användaråsikter.

Glöm kort för analog tv iaf....

Reply to
r_o_n

r_o snipped-for-privacy@spray.se svarade inte på frågan 2005-12-14 07:06:

Baserar du det på att analog TV är på väg ut och jag borde välja ett kort efter det?

--
Analyzer
Reply to

+Analyzer wrote

[ Klipp ]

Antagligen efterssom ron är hårt övertygad om att digitaltv löser precis alla problem i hela världen, trots att det är sämre på nästan allt för konsumenten.

Nåväl, om man nu vill föra över just VHS-band som du ville så behöver man ju inget TV-kort alls, SPECIELLT inte ett dititaltv-kort, man har ju redan en videosignal som man vill digitalisera så själva TV-mottagaren är ointressant.

Exakt vilket kort du ska ha törs jag inte svara på dock, när jag digitaliserat video har jag använt en SGI Indy, men nu när jag ska göra om samma manöver igen ska jag försöka använda en DV-kamera.

Just det. Analog TV-överföring är snart ett minne blott.

Sämre? Nej det är bättre, vet jag som kört det i över 5 år. Jag kan inte komma på något som skulle vara sämre med digital TV-överföring.

Du vet inte ett dugg om min inst=E4llning g=E4llande tv och tvkort (mer =E4n vad jag skrev i tr=E5den). Spelar v=E4l ingen roll om det =E4r s=E4mre f=F6r konsumenten n=E4r man som konsument inte har s=E5 m=E5nga alternativ, iaf n=E4r det g=E4ller tv och fortsatta analoga uts=E4ndningar. S=E5 sitt du med din analoga tv n=E4r det inte finns n=E5gra analoga signaler att ta emot.

Men om man bara ska ha det tillvideoredigering =E4r det skit samma. Hauppage har n=E5got kort, 2-delat, som kan ta boxerkort. =C4ven "Welltonway" har en variant f=F6r ca. 1500 kronor

Enkla tvkort med video in/out kostar ca 500kr-700 kr eller s=E5 finns det beg. p=E5 blocket.se eller tradera.

Reply to
ron

+Ken wrote

SJälv kan jag inte komma på något som är bättre.

Däremot en massa saker som är sämre..

- Jag måste uppgradera min hårdvara utan att få högre kvalitet.

- Jag måste köpa en mottagare per TV och video.

- Det tar längre tid att byta kanal (zappa)

- Det blir sämre kvalitet

- ..Särskilt när det är dåligt väder..

+ron wrote

Öm tå ?

Nu råkar ju jag personligen ha kabelTV från UPC chello och dom har lovat att sända analogt över kabeln i överskådlig framtid, så jag drabbas inte av digitalidiotin själv.

Och som jag klargjort förut, jag har inget emot digitala utsändningar som princip, jag tror snarare att det är framtiden, det jag har något är emot är lösningen som valts och sättet det drivs igenom på.

Det är en lösning där konsumenten är den stora förloraren, som vanligt, och det beror väl egentligen på att det var väldigt länge sedan våra politiker brydde sej om vad som egentligen är bäst för folket.

(Och tjafs om att jag har röstat fram våra sittande politiker skickas med fördel till /dev/null, jag har inte röstat på en enda av dom i något av dom valen jag röstat i.)

Glenn skrev:

Har du 3 hål i väggen? Jag kan installera hos dig i annat fall :)

--

Mysko
Reply to

Jo du blir av med allt brus, störningar och skuggbilder. Bild och ljud blir perfekt i alla väder, alltid.

Du kör med för gamla grejor. Givetvis måste man köpa nya mottagare när man efter drygt 50 år byter sändningsteknik.

Marginellt. Ingen nackdel för min del.

Du har dålig antennanläggning helt enkelt.

Finns det något annat sätt att gå över till digital TV-överföring än så som gjorts?

Visst ja, folk bor juh i lägenhet, glömde det....

Reply to
r_o_n

r_o snipped-for-privacy@spray.se skrev:

Hur vet du att han bor i lägenhet? UPC Har massor av villor anslutna. :)

--

Mysko
Reply to

+Mysko wrote

Det kanske var du som gjorde det ? :) fick det i somras nån gång av en väldigt stressad montör :)

+Ken wrote

Det man borde gjort är ju att man borde uppgraderat kvaliteten, framför allt upplösningen, när man ändå tvingar på ny teknik på konsumenten.

DigitalTV'n idag har ju SÄMRE upplösning än vad både den svartvita TV'n och den ursprungliga färgtv'n hade.. (just det beror väl iofs på något annat, nämligen widescreenfjanterierna.. även det en ide som det egentligen inte var nåt fel på, men utförandet var sunk.)

+Ken wrote

Hemma hos dej ja, dom jag känner som skaffat det har inte samma erfarenheter, den enda jag vet som är nöjd bor i lägenhet och har därför mkt bra signalkvalitet in, bor man en bit bort så får man VÄLDIGT ofta mpeg-effekter och frysningar, speciellt när det är regn och snö.

Jag gillar inte att betala för att få något sämre.

Jag är mer motiverad att betala 10000 för en TV där jag kan titta i 1280x768 än 1000:- på en låda där jag kan se sunkig PAL. (1280x768 var ett exempel, det lär ju bli en helt annan upplösning.)

Marginellt ? det kan ju ta många sekunder om man har en sunkig box, och åtminstonde en sekund på dom snabba, på min gamla kassa analoga TV så går det lika fort som jag hinner trycka på knappen på fjärren.

Jag har ingen antenn alls, men om vi tar mina (missnöjda) vänner som upp(ned)graderat till digitaltv så hade dom precis samma antenn innan, och det fungerade allderles utmärkt, därför är det sämre för konsumenten.

håller med - till och börja med är hos vissa kanaler studioarbetet oproffesionellt med dåliga övergångar och osnygga klipp, och ibland problem med synkning av ljud och bild..., sedan märks datareduktionen (kompressionen) allt för mycket - särskilt ser man det i eftehand när man redigerar bort reklam etc. i inspelningarna - först kör man med linjehalvering när det börja bli många bildväxlingar på kort tid (kopierar A-delbildens linjer till B-delbildens, och när det inte räcker så börjar den förhatliga mosaiktedenserna komma - sådan ser man _aldrig_ på analoga utsändningar ens om man byter bild helt och hållet 25 ggr i sekunden.

sådant _är_ kvalitetsförsämring eftersom prestandan det fakto inte är lika bra som de gamla analogutsändningarna.