Tv-kort

Beror på om man tittar i 'koddomänen' eller RF-domänen, i RF-domänen är det bara en 8 MHz kanal och i koddomänen så är det en massa paralella modemkanaler i själva modulationen - en viktig distinktion och måste klarläggas innan vidare diskussion - då det annars lätt blir väldigt fel...

Modulationstekniken kalla OFDM och är i princip i det här fallet

8000 st 600 - 1200 (gissar) bauds modemkanaler brevid varandra av inte allt för komplicerad typ - 64 QAM tyder på att det är 6 bitar per symbol i rimligen 600 baud (6 bitar per 'baud') då varje kanal bara har 1 KHz bandbredd tillgänglig . (Obs jag bara gissar nu...)

Trixet här är att fördela och scrambla datat så att man aldrig får en situation så att alla '1' eller '0' får samma fas vid samma tidpunkt och därmed hög summaamplitud - för då distar/klipper det och ger så mycket fasvinkeländringar att informationen är värdelös på samtliga kanaler. Iom att man kör ut data parallellt uppblandat med felrättningskoder så tål man databortfall av en eller flera hela block av modemkanaler (antal kanalerbrevid varandra) pga. störningar eller dålig signal (frekvensberoende fading), samt den relativ låga symbolhastigheten per kanal gör att man är robust mot flevägsutbredning och kan tom. dra fördel av det med equlizer.

Förr i tiden var det här en våt dröm för kommunikationsfolk, men att synka massor av modem perfektt med hänsyn till klockgitter mellan modemen mm. var nästan bara militären som hade råd med tekniken.

Nu är det stora DSP:e som simulerar 8000 modem i mjukvara, skicka ut detta på DA-omvandlare som IF och sedan blandar upp detta och sänder ut.

--
ADSL-modem använder liknande teknik och dom 'modem'-kanaler
som inte fungerar pga. dålig kabelkvalitet, struntar man i

=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst

Åh, nu begriper jag, jag trodde Ken fortfarande snackade analog tevesignal. Därav förvirringen.

Jo, den tekniken används ju i många sammanhang nu för tiden när man klämmer över data på kopparledningar som eg. inte alls är gjorda för det.

På ledningen föresten... signalen går väl mest utanför den :(

Jopp, och det är rätt billigt dessutom... :)

--
Ichimusai - Tolerated by two cats.      ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet          URI: http://www.ichimusai.org/

Ojdå, då förstår jag dina frågetecken :-) Analog överföring är dött och begravet hos mig sedan 3 år tillbaka.

--

 + Ken +

Varför det - digital är ju bara tråkigt och man måste ändå engagera sig i analoga världen så fort man skall ha lite sprutt i prylarna

- för hur eller hur så skall det igenom en analog kanal förr eller senare. ;-)

=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst

Digital TV är inte tråkig, tvärt om. Jo jag kan faktiskt använda min "analogbox" från 1984 om det digitala skulle lägga av (TV:n har ingen fungerande mottagare). Min gamla Video 2000 fungerar som analog tuner också, men under de 3 år jag kört digitalt har den inte behövt ersätta.

--

 + Ken +