Tv byte huvudströmbr...

kollat på en kompis tv en phillips 28" från mitten av 90 talet.....huvudbrytaren är sönderbränd lönar det sej att köpa en ny...(om den nu finns som separat reservdel) eller är det bättre att sätta dit en sladdströmbrytare eller en annan brytare på tv:n på undanskymd plats?

Pelle

Reply to
Pelle

Vad är det för modell? Typbetäckning? Skulle kanske underlätta för t.ex Leif.

Reply to
DataSpider

"DataSpider" skrev i meddelandet news:XI%Kb.6762$7U1.84049@amstwist00...

ny...(om

en

Modellbeteckningen är

28PT542B/13

Pelle

Reply to
Pelle

"Pelle" skrev i meddelandet news:tp0Lb.41806$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Hej Pelle !

28PT542B/13 ger vid koll i Philips "Model number survey" GR2.4 tillverkad 1994. Om du går in på:
och rullar dig ned till GR2.4 så finns där två foto på trasig strömbrytare, om det är denna typen på brytare så har den P/N 4822.276.13603 och priset är lösbart. Akta dig för att göra modifieringar i dessa delarna.

/leifline

Reply to
leifline

"leifline" skrev i meddelandet news:mnaLb.45445$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

dit

plats?

t.ex

strömbrytare,

är

Tack för tipset leif , tyvärr så är det inte samma kretskort på bilden som i tv:n. Dessutom har jag mätt upp strömbrytaren och denna verkar ej vara problemet. Efter att ha kollat lite nogrannare på den så har jag kommit fram till följande felsymtom.

1.startar ej, (ganska självklart) *S* 2.den gröna power-on lysdioden blinkar snabbt hela tiden efter påslag, 3 . försöker man slå på tv:n med fjärren så reagerar bara tv:n just vid tillslag på huvudströmbrytaren, sedan återgår powerlampan till att blinka grönt .
  1. så länge den är påslagen i stand by läge så hörs ett svags knäppande tickade ljud verkar komma från högtalarna.

Dessutom kollade jag på plasen i chassit datummärkning där är augusti 1995

Tacksam för all hjälp jag kan få med den

Pelle

Reply to
Pelle

problemet.

Ja det var annat än en bränd strömbrytare, tyvärr blir det lite mer komplicerat nu.

Du kan börja att mäta följande:

C2545 1n5/2KV, denna kan vara ledande ibland och då går Tv:n i "Protect".

T7545 kan vara kortsluten och då skall du leta efter någon dålig lödning eller felaktig flybackkondensator som utlöst det hela, denna trissa går nästan aldrig sönder av sig själv.

C2546 flybacken (olika värden beroende av variant) viktigt att den har rätt värde.

D6546 BY228, mät för läckage.

Säkring 1534 315mA.

Har du inte hittat något efter detta så lutar mycket åt HS-trafon tyvärr. Lycka till.

/leifline

Reply to
leifline

"leifline" skrev i meddelandet news:9VgLb.51844$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

som

blinka

1995

rätt

Tack för tipsen hör av om utgången........

Pelle

Reply to
Pelle

"Pelle" skrev i meddelandet news:7fhLb.41999$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

vid

knäppande

"Protect".

tyvärr.

Förlåt en kanske dum fråga .....lokaliserat alla komponenter här uton säkring 1534 315mA....om den finnes var sitter den?

Pelle

Reply to
Pelle

Den är svart till färgen, ser ut som en liten hockeypuck, om du drar en linje mellan nättrafon och HS-trafon så sitter den nära nättrafon. /leifline

Reply to
leifline

"leifline" skrev i meddelandet news:%TiLb.53619$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

ok hittade nu.....letade efter en sån ju

*S*

Pelle

Reply to
Pelle