trasig Videobandspelare

Suck, konstaterat att ens videofilmsamling numera är stort sett värdelös pga. trasig videospelare. Verkar vara kort bäst föredatum på dagens videobandspelare, och det här är dessutom en SVHS som har gett upp inom

3 år...

symtom mest snö med stråk av s/v bild från bandet i 'snön' och har allvarliga synkningsbekymmer mot bandet då 'framebytet' syns som ett band - ganska stabilt i position - i den undre tredjedelen av bilden.

Det blir inte bättre med tiden utan snarar värre när man låter bandet gå, typ att huvudet är nedskitat för att bandspelaren inte har använts på lång tid (typ mer än ett halvår). Bandet verkar inte skadas av körningen - syns ingeting typ skrynkling av band eller annat dumt.

Var börja - om det ens är lönt att lyfta huven - det är en panasonic NV-HS820

maskinen har stått påslaget i lång tid som konverter mellan CVBS till S-video då den gör uppdelningen mellan luma och färg mycket bättre än någon av mina inspelningsalternativ idag (dvs.till TV-kort) - är det standardsvaret "torkade kondingar" tro.... - att sticka ut på stan för en ny videospelare är knappast akuellt då urvalet numera är skralt samt definitivt inte hanterar S-VHS...

Finns det någon bra videospelarreparatör inom stockhomstrakten kvar fortfarande, så kan det vara värt ett försök - någon rekomendation här.???

Känner inte till någon i Stockholm men jag kan förmedla kontakt till någon i mina hembygder (Borås) som kan tänkas kunna fixa detta om det är okej och du inte hittar någon på närmare håll. Maila mig i så fall, adress finns på hemsidan (länken i signaturen).

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

"torbjorn.ekstrom" skrev i meddelandet news:HqEGh.35714$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Hej. Är det bilden från bandet som är dålig , eller är det även från dess tuner? Om det bara är bandet så tror jag på smutsiga videohuvud.

Nu är det Z-mekaniken i din maskin , och den har ett stående problem. Se:

, sök på " Foto VXL2670 koppling till resten av mekaniken ".

När den kuggen brister så går inte bandguiden fram till sin position , utan stannar innan , med följd att bandet inte ligger

rätt mot trumman.Men, då brukar banden skadas rent fysiskt.

Är det däremot dålig bild även via tunern (E-E) , så tror även jag på dåliga kondingar.

/Morgan

Reply to
/Morgan

tack för länken, intressant - det ser klart ut som att bandföringen inte fungerar riktigt - dvs att bandet inte är lagom sträck runt trumma utan är något för löst. - videon har fungerat flera år som CVBS - S-video konverterare till mitt TV-kort i datorn - så den har alltid varit påslagen. Det som förvånade mig var att symtomen kom som blixt från klar himmel då den har fungerat felfritt tidigare... dvs. ingen gradvis försämring.

Extern Elektronik Service AB Instrumentvägen 19

126 53 Hägersten Telefon 08-57866600 Har bra erfarenhet av VCR service gjort av dom. Men billigt är det inte. Ulf

"torbjorn.ekstrom" skrev i meddelandet news:HqEGh.35714$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Reply to
Ulf Jagfors