Trådlös kraftöverföring

Kommer det någonsin att kunna fungera?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

Induktion, microvågor, laser..

Det har vi redan i form av magnetfält, ljus, vind t.ex.

Jo, det hajjar jag också. Men skillnaden mellan en IR-fjärrkontroll och en maxad högspänningsledning är ganska stor.

Funderade lite kring fiktion... och om man kommer att kunna ha solpaneler på, hmmm, Venus är väl nära solen? ...ja, och skicka energi t.ex. till månen och sedan plocka ned den.

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

problemet är att effekten minskar i kvadrat med avstånde så fort vi inte har guidad strålväg (läs högspäningsledningar ...eller optofiber... då dom gör i princip samma sak med att guida elektromagnetiska vågor i önskad riktning) och energitransport i luften görs ju redan i form av elektromagetiska fält mellan just kraftledningarnas trådar och spegelbilden av trådparen i marken (naturen älskar symetrier...)

sedan har vi en faktor till och det kallas förluster pga. grejor som är mellan sändade del och mottagande del - som tex. mäniskor.

alla vet säkert debatten om mobiltelefonis farlighet eller inte och vissa grupper anser att man får cancer av 0.000000001 Watt per handflatas storlek i yta, bestrålat från basstationer. det är inte ens en myggfjärt i jämförelse med dom fältstyrkor och intensiteter som skulle bli om man distrubierar energi trådlöst.

Har ingen aning om det verkligen funkar, men det kanske är värt $35 att testa ;)

Reply to
Anders

| > Morgan O. | |

| | Har ingen aning om det verkligen funkar, men det kanske är | värt $35 att testa ;) | |

Man kan ju undra om den där verkligen är på riktigt, eller om det inte är en sån där fejkgrej som teknikmagasinet brukar köra. Annars finns det faktiskt fnugerande exempel, fast i lite mindre skala. Min elektriska tandborste (Braun Oral-B) laddas genom att man ställer den i ett ställ där kraften överförs magnetiskt från laddaren till tandborsten. Inte mycket "fjärr-" men dock trådlöst.

/Danne

Reply to
Dan Altemyr

"Dan Altemyr" skrev i meddelandet news:e8vpp4$4th$ snipped-for-privacy@news.al.sw.ericsson.se...

Texten på "availability" antyder att det hela kanske är mer en tekniknörds önskan än verklighet :-) Men visst har man ofta drömt om den här produkten!

/Martin

Reply to
Martin

Stora energimänder kan överföras trådlöst. Tesla visade detta på flera sätt för 100 år sedan. En variant var att ha höga fyrtorn i långa led ungefär som dagen högspänings-stolpar men med enorma tesla-kulor på toppen som distrubuerade el-energi från torn till torn medelst överslag. Gratis fyrverkeri och ozon. En atombombs-EMP kan från relativt stort avstånd tillföra energi i minsta trådstump. Trådlös energi från Solen absorberas i massor här på jorden. Laser finns som kommersiell produkt för att överföra elkraft några meter och ett par hundra Watt.

/Alf

Reply to
Alf Friman

: | > Kommer det någonsin att kunna fungera? : | >

: | >

: | > Morgan O. : | : |

: | : | Har ingen aning om det verkligen funkar, men det kanske är : | värt $35 att testa ;) : | : | : : Man kan ju undra om den där verkligen är på riktigt, eller om det inte är en : sån där fejkgrej som teknikmagasinet brukar köra. Annars finns det faktiskt : fnugerande exempel, fast i lite mindre skala. Min elektriska tandborste : (Braun Oral-B) laddas genom att man ställer den i ett ställ där kraften : överförs magnetiskt från laddaren till tandborsten. Inte mycket "fjärr-" men : dock trådlöst. : : /Danne : :

Testa att beställa den så ser ni. Notera oxå foldernamnet /41/ i urlen

/johan

Reply to
Johan Olofsson

Gäller inte det bara när man sänder helt rundstrålande.

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

prova ficklampa med reflektor - samma regel gäller där, dvs strålkäglans yta ökar i kvadrat med avståndet

iomed att man med väldigt stora svårighet lyckas få strålarna perfekt parallella så har man alltid att effekten minskar i kvadrat per fördubblad avstånd när det gäller strålning från punktstrålare - vilket vid tillräckligt långt avstånd alla strålare är - även solen.

tja det räker med att ena halvan av trafons järn(ferrit)kärna finns i botten och den andra finns i själva borsten botten - när man ställer ned den i hållare så blir den sluten magnetisk slinga (med minimal luftspalt) och lindning i reps halva kan sända och ta emot energi.

det är smula värre om luftspalten mellan magnethalvorna skulle vara någon halvmeter...

allt bygger dock på att man accepterar väldigt stora förluster på vägen, och därmed påverkan på alla objekt i närheten. Överföring av informationsenergi gör man med sedvanliga antenner och kallas radio, där accepterar man upp till 1/0.00000000000001 av utsänd energei når abbonenten - undras om fortum skulle gilla sådan transportförluster om el-mätaren sitter hos mottagaren

Tesla hade lösningen på det också. Han menade att genom att använda väldigt lågfrekventa elkraftsändare, så kan kraft sändas jorden runt med mycket små förluster.

Jordens atmosfär skulle förhindra att enegin gick förlorad ut i rymeden. Det är f.ö känt att ELF-vågor kan sändas jorden runt med relativt små förluster.

Alternativet är annars att Fortum gör som Tesla och laddar upp stora torn med 50 miljoner Volt. Det räcker med att hålla upp stickkontakten i luften så kommer energin på beställning. När väl plasmatillståndet etablerats så är överföringsförlusterna små. Han brukade demonstrera principen genom att själv hålla i ena änden av det egenkonstruerade lysröret och visa att det lyste mycket bättre än den enligt honom ineffektiva och omoderna glödlampan.

En annan som hade lösningen på trådlös kraftöverföring var Moray

Han behövde inte ens en kraftsändare eftersom den redan fanns. Det var bara stoppa stickkontakten i backen i stället. Många fristående forskare fick granska hans arbete men ingen hittade något fusk.

/Alf

Reply to
Alf Friman

Det blir alltså så både i teori och praktik?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson