Timer?

Har precis fått golvvärme och handdukstork installerat men man glömde en sak: båda dessa tar runt 45 minuter för att bli varma vilket gör dem antingen värdelösa eller slösaktiga: på morgonen hinner de inte bli varma innan jag går om jag inte låter dem stå på dygnet runt och då eldar jag för kråkorna 23 av dygnets 24 timmar.

Jag tycker det borde vara vettigt att ställa in respektive pryls termostat på en lagom temperatur och sedan ha en timer som bryter strömmen före båda armaturerna men enligt den elektriker som gjort installationen 'gör man inte på det sättet' - något han inte lyckats motivera närmare.

Någon som kan förklara varför 'man inte gör på det sättet'? Eller vet var man kan hitta en vettig timer? Kraven på timern är att man ska kunna justera av/på för varje enskild veckodag (behoven är lite annorlunda på helgen än på vardagar). Vidare verkar det finnas något slags standardform på strömbrytare, eluttag etc och det vore bra om den hade ungefär samma formfaktor (dvs vit plast ca 10x10 cm) och monterades 'likadant' (dvs halvt infällt i väggen). Jag tror elektrikern kan montera den bara jag plockar fram den själv.

Förslag?

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Kanske är det en sån här du ska ha:

Funkar nog bara till Tycos T2-golvvärme, men om du tar reda på vad det är för tillverkare av dina värmare går det nog att söka upp något som passar.

Att golvet tar tid att värma upp kan man förstå, det är mycket massa som ska värmas, men 45 min för handdukstork verkar orimligt! Jag har en elektrisk dito utan termostat, bara på/av, den är ljummen efter 2 min varm efter 7-8 min.

/Niclas

--

The brain is a wonderful organ; it starts working the moment you get up
in the morning and does not stop until you get to the office.

Ordinarie och ordinarie. Jag bor i lägenhet med vattenburen värme och jag ser ingen anledning till att betala för att min granne ovanför också ska få ett varmt golv.

För övrigt är det en myt att det inte spelar någon roll om man värmer upp mha av lampor, vitvaror, datorer eller med för uppvärmning avsedda element. Det finns en anledning till att element sitter _under_ fönster

- det är nämligen där varke kW ger mest utväxling i upplevt behagligt inomhusklimat. Jag är väl fullkomligt ointresserad av om det är 28°C vid taket (om man använder lampor för uppvärmning) om golvet är 16°C.

Precis vad jag är ute efter.

Säkert men det är irrelevant eftersom jag bor i lägenhet.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fast när är handduken varm? Min är för övrigt också elektrisk och som du säger känner man att den blir varm på några minuter men att värma upp en handduk är en betydligt långsammare process.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Ja dåså, men du skrev faktiskt uttryckligen i ditt första meddelande att det tog 45 min innan _handdukstorken_ var varm. Det var alltså inte det du menade?

När min handduk är varm? För mig är det en helt ointressant fråga, hannduken ska bli torr, inte varm. Men om inte handduken är väldigt blöt värms den upp i stort sett i samma takt som torken. Jag brukar låta torken vara på medans jag käkar frukost typ 30 min. Då då är både tork och handduk helt uppvärmda och jag slår av strömmen så får handduken torka klart på eftervärmen.

Jag hävdar fortfarande att torken värms upp på 7-8 min. Jag har aldrig känt något behov av vare sig termostat eller timer på handdukstorken. Golvvärmen däremot, som bara har termostat, skulle jag gärna ha timer på, har aldrig mätt hur lång tid uppvärmningen tar men det är nog ca 2 timmar (det är en väldigt ineffektiv variant).

/Niclas

--

[...]

Niclas Persson skrev:

=20

t massa=20

har en

min

isk och som du

rma upp en

nde att=20

et=20

ga,=20

bl=F6t=20

=20

b=E5de tork=20

ndduken=20

ldrig=20

ken.=20

imer=20

nog ca 2=20

Jag k=E4nner igen Davids s=E4tt att uttrycka sig r=F6rigt och otydligt samt svara ovidkommande ibland. H=E4ng inte upp dig f=F6r mycket p=E5 hon= om.

Ralph f.d. fritid/segling

Reply to
Ralph Höglund