SVT och markbunden digital-TV

Det som kanske inte framgick av mitt inlägg var att jag har digitalt via parabol.

Jag hoppas på att få kunna avnjuta det också.

Här är dom inte så bra. Om det är min anläggning som är kass eller inte får väl framtiden utvisa.

Plats? Nä, det är inte nödvändigt. Jag tror på dig.

--

/Anders
Reply to

Precis! Jag är helt övertygad om att vissa mottagare inte hinner med ordentligt i svängarna. Dåliga mottagare (billiga) och dåliga signaler till mottagaren är troligen det som strular till det för de som har sådana där "fenomen". I annat fall hade alla haft exakt samma problem, men det har vi inte.

Bor i Surte norr Göteborg.

Jag önskar dig lycka till med att förbättra din anläggning.

Jag är övertygad om att satellitmottagning är klart sämre än markbunden men inte 100 procent säker. Vi har en satellitanläggning också och där kan jag minsann se fyrkanter både här och där....

Ralph

Reply to
Ralph Höglund

"Ken" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

-------------------------------------------------------------------- Har kollat lite på dom via länken till triax, förstärkaren verkar bra, skulle nog vilja ha lite mer än 25db. hur är det med nätdelen, ska man ha 12v el 24v & enkel el dubbel utgång. ???

Reply to
ClueLess

"Ralph Höglund" skrev i meddelandet news:0C7Ie.143202$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

man ju

-------------------------------------------------------------------- hur många mil har du till sändaren, fågelvägen ???

jag har 7 mot norr & 5 mot söder & ligger lågt enligt boxers testsida.

Reply to
ClueLess

"Ralph Höglund" skrev i meddelandet news:8xaIe.30740$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

-------------------------------------------------------------------- kom till mig & se mitt skrot istället, jag vet att det inte är nått fel på boxen, enär en vän till mig i "fjollträsk = sthlm" fick låna motagaren under förra vintern, men han bor ju bara 1.5 mil från sändaren, inte 7mil från sthlm som jag....!!!

Reply to
ClueLess

"Ken" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

--------------------------------------------------------------------- Fins det nån oberoende som har testat mottagarna, på ett avstånd av minst 5.mil från sändaren.

att läsa ett test med kaknästornet i bakgrunden verkar rena lurendrejeriet....

Reply to
ClueLess

"ClueLess" kvad:

Det torde framgått att det snarare vore din signalmottagningsanläggning än din decoder det skulle vara något som fattas med.

--
Vidi Vici Veni
Reply to

ClueLess skrev:

Jag tror det ligger på ca 2 mil fågelvägen. Jag riktar mot Mölndal/Västerberget, en svagare slavsändare.

Men jag har mycket bra signalstyrka ca 9 av 10.

Ralph

Reply to
Ralph Höglund

ClueLess skrev:

Vad heter orten du bor på då?

Reply to
Ralph Höglund

Ralph Höglund skrev:

Nu spelar det väl ingen roll om du har projektor eller en svartvit 12" batteri TV. Fyrkaterna kommer ju i vilket fall som helst om det är taskigavkodning eller dålig mottagning.

--

Mysko
Reply to

tja - på avståndet räknat så har/hade han minst 12 dB bättre signalstyrka än du har under samma antennförhållande.

ligger man 18-20 dB S/N förhållande så har man problem redan från början, har man 30-34 dB S/N förhållande så tål man tom. en finlandsfärja mellan kaknästornet och TV-antenn utan problem...

problemet med digitalteknik är att man inte ser 'otillräklighet' på samma sätt som i analog mottagare (i form av brus i bild) - ju mera optimerat och mindre marginaler, ju sämre fungerar det när man är är i precis i kanterna av tänkt arbetsområde.

vilken sida av stockolm - norr/söder/öst/väst ???

"Ralph Höglund" skrev i meddelandet news:gIuIe.143269$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

-------------------------------------------------------------------- TROSA.

Reply to
ClueLess

--------------------------------------------------------------------- TROSA.

Reply to
ClueLess

Mysko skrev:

Nä, men dom upplevs fasen så mycket mer vid större bild! Hade jag de problemen skulle jag märka det direkt.

Det jag har märkt om man skall vara petig är ett problem med de kanaler som antagligen ligger på samma satellit, TV3, TV5, MTV m.fl. Där händer det ibland att bilden "fryser" nån sekund då och då.

Annars är det perfekt.

Reply to
Ralph Höglund

Där ser man. Då är det nog "snål" sändning via satellit.

--

/Anders
Reply to

Ett tips är att köpa en riktigt bra koaxialkabel med låg förlust. Med bästa antennen placerad på ett bra sätlle, bra förstärkare och riktigt bra kabel så borde det fungera bra. Förstärkaren fungerar på 12-24V men jag misstänker att den ger lite mer förstärkning vid 24V. Den där nätdelen ger 24V till förstärkaren och nätdelen har ett delningsfilter som ger två utgångar. Använder man bara en utgång så får den starkare signal än om båda används. Jag har modifierat min nätdel så att jag har en egen DC-ingång så att jag kan köra förstärkaren på batteri när jag har strömavbrott. (Jag förbereder mig på att samhällsstrukturen säckar ihop ofta)

Satellitmottagningen påverkas mycket av vattenhalten i moln som är ivägen för signalen. Man skall ha extra stor parapol om man vill ha bra mottagning i de flesta väder. Detta är en av fördelarna med marksänd digital-TV att vädret inte påverkar signalen så mycket att det blir problem för den som har god signalstyrka.

Jag känner inte till någon sådan test, men jag är övertygad om att mottaagarna skiljer sig en hel del på olika sätt. mycket tyder på det. Troligen har somliga tillverkare snålat in på vissa funktioner för att få mottagaren billig och snabb med egentligen lågpresterande utrustning. Då skulle det t.ex. kunna orsaka att man får blockbildning vid snabba rörelser eller andra fenomen såsom oskärpa. Någon borde börja testa sådana här saker tycker jag. Testet Teracom gör är bara att kolla så att mottagarna klarar de sändningsstandarder vi kör med i Sverige. Det skiljer sig lite mellan olika länder.