Svetsomformare

Kan någon förklara vad det är för skillnad på strömkvaliteten mellan en gammal generator svets (mycket lätt att svetsa med) och en inverter svets. Tack på förhand Lasse

Reply to
les

Inverter svets är svårare att svetsa med ..?

(generator = mekanisk omformare?)

Reply to
pbFJKD

les:

Ta mitt svar för vad det är, för jag kan ingenting om svetsning. Men jag har för mig att svetsgeneratorn ger likström, medan en transformator (inverter?) ger växelström.

--
Hasse E.
Reply to

Svetsinvertern ger också likström som regel. Generatorsvetsen, (svetsomformaren), står och drar ganska mycket ström hela tiden, sämre verkningsgrad helt enkelt, samt är ganska osmidig då man ska svetsa t e x på en ställning och dra upp hela svetsen. En inverter kan väga 3-15 kg och är bra mycket smidigare att dra med sig upp efter en vägg. Jag har själv en gammal omformare och den väger typ 250 kg. Men visst svetsar den fint. Kempi har idag ganska fina inverters och inte lika dyra/dåliga/högljudda som den första generationens invertrar var. mvh micke.

----- Original Message ----- From: "Hans Ericson" Newsgroups: swnet.teknik.elektronik Sent: Thursday, February 08, 2007 5:42 PM Subject: Re: Svetsomformare

"les" skrev i meddelandet news:45cad90f$0$22525$ snipped-for-privacy@news.fv.fi...

Reply to
Mikael Ahlstrand

"les" skrev i meddelandet news:45cad90f$0$22525$ snipped-for-privacy@news.fv.fi...

Jag har haft min 32" Sony ett bra tag nu. Inga problem än så länge.

Reply to
Andreas

snipped-for-privacy@news.fv.fi...

en mellan en

vets.

Goddag yxskaft!

//A

Reply to
Anders Liljeberg

Om jag inte har helt fel för mig så ger invertern ifrån sig likström. Jag tror att den till och med är baserad på en switchad konstruktion då en del är ganska lätta. Dessutom finns det TIG tillsatser till en del invertrar (mystiskt ord). Varför en inverter ska vara mer svårsvetsad än en generator kan jag inte komma på. Spekulationsvarning: Kan det vara så att generatorn ger en högre tändspänning eftersom den före tändning är obelastad och att samma sak händer när svetsströmen minskar?

mvh /Björn Lindgren

Björn Lindgren

Jag har för mig att invertern ger ngn slags pulserande likström medan omformaren ger stabil likström. Kan vara alldeles fel...

TIG står för Tungsten Inert Gas. Påminner lite om gassvetsning, men instället för gaslåga har man en ljusbåge mellan en wolframelektrod som inte förbränns och använder löst tillsatsmaterial.

/e

Reply to
erik jalking

Kan mycket väl tänka mig skillnaden är enligt ovan - inverten ger mer eller mindre ripplig likström om den inte har enorma kondingresovoarer i sig. svetsgenerator har ändock kanske >50 kilo roterande massa i 3000 rpm som inte stannar i första taget och ger ren likström med ytterst minimal 50/100Hz övertoner i sig - misstänker också att den är nällare mot ansluten elnät under svetsningen, när den väl är startad, iom. att den roterande massan fungerar som ett lågpassfilter och energireserv som kan kicka i istället för att belastningsvariationerna sprids ut över hela elnätet.

jag gissar att det är just svetsdynamiken och dess jämnhet i ström och 'pondus' från roterande massan som gör att generatorsvets anses lättsvetsat.