SUB bas stänger av sig.

Har precis uppgraderat mitt hemmabiosystem men nya högtalare och en sub. Har ej haft sub tidigare. Har dock stött på ett problem som kanske någon i den här gruppen kan hjälpa mig att lösa.

När jag drar ur kontakten ur väggen och sätter i den igen startar suben, efter en tid (spelar musik och kollar på film med mycket bas) stänger den av sig och slutar således spela. Enda sättet att få igång den på verkar vara att dra ur sladden, vänta i ett par sekunder och sedan sätta i den igen. På förstärkaren har jag kopplat den på "Output subwoofer" och på suben har jag kopplat in den på "LFE/Mono in". Ska förstärkaren skicka någon signal till basen att den ska starta eller ligger basen och väntar på att starta beroende på insignal? Signalen på LFE utgången på förstärkaren ska enligt instuktionsboken ligga på 4,0 volt och 40 kohm. Är ganska ny på det här...

Förstärkare: Yamaha RXV595 Sub: Jamo A 3SUB.5

Varför stänger den ner sig fast att den har signal?

/Daniel O

Reply to
Daniel O

Har

av

jag

förmodligen är den trasig... Reklamera...

Reply to
Daniel Jönsson

Den är troligen inte trasig utan den triggar inte på låg signal på LFE som kan ha många orsaker men sök på forum för hemmabio istället du kommer få många fler svar där:

Junkan

"Junkan" skrev i meddelandet news:tXqXb.49022$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Efter att jag kollade glassäkringarna så var den heldöd, vaknade inte ens när jag drog ur 230 kabeln och satte in den igen. Så nu är den inlämnad för utbyte/repeartion. När den fungerade lät den riktigt bra. Så ska ni ha ett smidigt och väljudande system så kan jag varm rekomendera Jamo A355PDD

/Daniel O

Reply to
Daniel O

Dvs trasig... fungerar den inte som den ska så bör den ju anses vara trasig...

Reply to
Daniel Jönsson

"Daniel Jönsson" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@bevelo.landemoo.com...

LFE

Jovisst, den är säkert trasig nu när det kom information om att den har fungerat från början men plötsligt slutat...

Annars finns det flera orsaker till att en SUB stänger av sig...

Reply to
Junkan

Ja, men om den inte håller sig igång när man matar den med en vanlig LFE signal så är den trasig alternativt inte avsedd för att användas som subbas kopplad till en LFE utgång...

Jag vill påstå att den då är trasig.

Reply to
Daniel Jönsson

Riktigt bra SUBar ligger i prisklassen 10000kr och uppåt, men de är för audio-filer då ;) jag skulle nöja mig med en som låg i registret

2000-5000kr. Räcker för min del så man har lite basljud.
Reply to
Dennis

har

LFE

subbas

Jag säger ju inte emot dig vad är problemet?

Reply to
Junkan

+Dennis wrote

..Om nu en Audiofil skulle drista sej att använd aen subbas, vilket jag tvivlar på..

Nedanstående påstående kanske... En subbas som inte triggar på en normal signal går itne att använda tilld et den är tänkt till och räknas därför som felaktig (trasig) enligt KKL. Då reklamerar man...

[...]

den

vanlig

som

tilld et

LFE

Ge dig nu, om man tex lyssnar på ganska låg ljudnivå stänger de flesta subbar av sig, min KEF har tom en justeringspotentiometer för att justera in triggnivån. Min tidigare subb däremot saknade denna och ganska kort tid (5min) innan standbyläge varför den stängdes av vid mycket tysta partier i en film för att sedan slås på vid biljakter etc. Då är det inget fel på funktionen för det är så det fungerar. Däremot har de flesta subbar en knapp så man kan välja att de alltid skall vara påslagna, den kan ju vara lämpligt att använda om man ofta lyssnar på låg volym etc.

Hoppas du är nöjd på förklaringen nu om en bagatell...

Reply to
Junkan

ens

för

ett

Visst använder audiofiler subbasar...

Dom går dock inte att köpa på SIBA och dom kostar från 20 000kr och uppåt (ofta det dubbla).

Dom runt 10 00kr typ Infinity Kappa sub får nog benämnas som mellanklass subbor.

Reply to
Daniel Jönsson

"Junkan" skrev i meddelandet news:JOaYb.49266$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

En ny sub är påväg från Jamo. Får hoppas att den funkar bättre. Lite tråkigt att kolla film utan suben :))

/Daniel

Reply to
Daniel O