Styra 4st 7seg med så få pinnar som möjligt.

Jag skulle behöver kontrollera 4st individuella 7-segments led displayer med så få pinnar som möjligt på en mikrokontroller, kostnad är också en faktor som bör räknas in.

Några tips och eller idéer?

Antar att det är någon slags serie->parallell register samt några bcd-7seg eller liknande jag bör använda mig av men det kan ju finnas smartare alternativ.

/Erik

Reply to
Erik Lindstein

Du är på rätt spår Erik. Det finns skiftregister som kan driva den ström som behövs för att tända segmenten, UCN5810 är en med 10 utgångar som kan kaskadkopplas med så många du behöver. Du klarar dig med 3 st. och då kan du styra ett par decimaltecken också. Den behöver tre pinnar för att fungera och en fjärde om du vill kunna tända och släcka displayen. Den förutsätter displayer med gemensam katod. En annan variant är skiftregister med serie in och parallell ut som styr ULN2803 som sänker ström från diplayerna som är va typ gemensam anod i detta fallet. Sista fallet blir ungefär samma antal styrpinnar men fler kretsar. A 6275/6276 är en trevlig krets där man styr segmentströmmen med ett gemensamt motstånd för varje krets, de ovanstående kräver ett motstånd per segment. Ska du styra stora siffror (fysiskt stora) så är de ofta uppbyggda av flera LED per segment och då kanske A 6275/6276 kan bli i klenaste laget. Tittar man närmare i Elfa så ska man kunna finna fler kretsar med serieingång som klarar att styra led-segment men detta är vad jag kommer på nu. Berättar du mer om projektet så kan jag nog precisera mer. Steve

Reply to
Steve Dahlqvist

"Steve Dahlqvist" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

med

faktor

bcd-7seg

Hejsan. Jag tänkte ta fram en liten poängtavla till ett bräd spel. Det skall finnas 4st tryckknappar á Jeopardy. Den som trycker först skall få svara, svarar han rätt skall domaren öka hans poäng på poängtavlan via en tryckknapp.

Det skall även vara en summer som spelar en melodi när någon tryckt. Därför tänkte jag använda en mikrokontroller så jag kan ändra melodin och diverse andra saker utan större ingrepp..

Men för att styra 4st 7segmentare går det åt rätt många i/o och jag vill göra denna lösning så bilig som möjligt.

/Erik

Reply to
Erik Lindstein

OK -jag hade tagit en A6276 per 2 siffror. Tre trådar behövs för funktion. Displayen kan släckas med en fjärde tråd. Tror inte prisskillnaden blir så stor om man jämför med skiftregister 74hc164 och ULN2003 om man ska beställa i Elfa. Första alternativet blir snyggast och det går att kasadkoppla ett stort antal om jag förstått rätt, kretsen klarar 10 MHz och det är mer än de vanliga 8-bits microcontrollerna orkar spotta ur sig. Blir det problem får man väl sakta ner. Ska varje spelare ha 4 siffror blir det 8 kretsar och det ska inte ställa till några problem och allt på samma tretrådsbuss, eller fyrtråd om du enkelt vill kunna släcka displayerna och siffrirna kvar. Programmeringen ska inte vara något problem heller, varje möjlig siffra eller tecken motsvaras av ett bitmönster som ska klockas ut till drivkretsarna. Steve

Reply to
Steve Dahlqvist

"Steve Dahlqvist" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

displayer

hans

Detta låter mycket bra. Jag får tacka och buga för hjälpen Steve.

Mvh Erik Lindstein

Reply to
Erik Lindstein