Stuva om ekvation

Hjälp! Nu har de sista resterna av skolmatten tydligen försvunnit all världens väg...

Jag håller på att dona med en sorts termometer; en AVR-processor som skall läsa av ett NTC-motstånd på sin A/D-ingång. I kopplingen ges spänningen över NTC av denna formel:

U = 2,56 * (Rntc / (Rntc + Rk))

2,56 är referensspänning och NTC är seriekopplad med ett konstant motstånd.

Vad jag har glömt är hur jag stuvar om formeln så att jag får ut Rntc vid ett givet U. Skulle ju kunna fuska och göra en lookuptabell mha Excel eller så, men jag har 10 bitars upplösning på A/D-omvandlaren så jag tror det tar mindre plats i processorn att faktiskt *räkna* ut det, även om det innefattar flyttal.

Minns mycket väl att vår skinntorra mattelärarinna i bruna jerseybyxor med påsydda pressveck (ja, det var på

70-talet...) gick igenom just detta problem nån gång för hundra år sedan, men inte f-n kommer jag ihåg vad hon sade nu...

För att förenkla problemet ytterligare:

A = X / (X+B)

Hur får jag X ensamt på ena sidan av likamedtecknet?

Evigt tacksam

--
Robert
Reply to

mmm, stuvade ekvationer...

Rntc=U*Rk/(2.56-U)

/Per-Ola

Reply to
Per-Ola Svensson

Per-Ola Svensson wrote / skrev:

Hej Robert!

P-O har rätt jag har kontrollräknat ;-)

Om du skall använda ekvationen som algoritm i ett program tänk på att (2.56-U) 0 'måste vara skilt från 0 och Divisionen måste vara flyttalsdivision inte heltalsdivision som är något helt annat.

--
Med vänliga hälsningar:
Sven-Olov Larsson

wrote: ...

Rntc = U * Rk / (2,56 - U) har du ju redan fått, men jag du ville visst även veta *hur*? Ett förslag på hur man kan göra med för att lösa ut X (finns säkert en mer elegant lösning, men det var *många* år sedan jag pysslade med så'nt här... :-):

A = KX / (X+B)

  • Multiplicera bägge led med (X + B):

A (X + B) = KX, d v s AX + AB = KX

  • Dividera bägge led med K:

AX/K + AB/K = X

  • Samla ihop X-termerna på samma sida genom att subtrahera AX/K från bägge led och bryt ut X:

AB/K = X - AX/K, d v s AB/K = X (1 - A/K)

  • Dividera bägge led med (1 - A/K):

X = AB/K / (1 - A/K)

  • Multiplicera både täljare och nämnare i högra ledet med K (K/K = 1...) och förkorta:

X = KAB/K / (K - KA/K), d v s X = AB / (K - A)

Med A = U, B = Rk, K = 2,56 och X = Rntc insatt får man: Rntc = U*Rk / (2,56 - U)

/ MW

Reply to
Micke W

Helt perfekt, stort tack skall ni ha pojkar! Vad gjorde man utan Internet...

--
Robert
Reply to

Tja, vad gjorde man *före* Internet? Sparade kanske dom gamla matte-böckerna från skolan? :)

--
/Arne

Top posters will be ignored. Quote the part you
Arne

ja, vad gjorde man innan Internet och innan mobiltelefonen...

helt klart så var det väldigt mycket besvärligare i alla fall...

Man kan väl helt enkelt representera t.ex. 1.56 med 156 och slänga resten?

Ja, när man ser tillbaka är det rätt lustigt att man ändå klarade sig ganska bra. Så mycket kunskap som var betydligt svårare att hitta. Och ringa till folk kunde man bara göra om man visste exakt var de befann sig...

Fredrik Östman

Reply to
Fredrik Östman

Jag kommer ihåg när jag skulle bygga analoga allpassfilter för att grupplöptiddistorsionskorrigera FFSK-signaler över långa pulpiniserade analoga telefonlinjer samt över BF, hur jag fick jaga runt under ett halvår på olika bibiotek och leta kunnigt folk etc. för att övh hitta ett spår på vad det var för något ('allpass-vadförnågot - vad skall du ha det till???)

dom flesta filterböcker var värdelösa då man hoppade förbi detta som 'komplicerat och inget studenten behöver förvirra sin skalle med' medan jag letade efter just detta och inget annat - och var omöjligt att hitta.

eller så löstes det med FIR-filter och DSP (som inte alls var så små och strömsnåla som dom är idag)

experter som hade studerat detta (på telia) var sedan länge försvunna och det enda som var kvar av dem och efter tjat, fick schemor på befintliga produkter (som var passiva med stora kondingar och drosslar) men absolut inget om hur fasen man räknade fram detta - och jag ville dessutom lösa det med OP-ampar...

(det var Wanhammars och Sikströms 'elektriska filter' som räddade hela projektet - och än idag har jag inte sett något liknande uppställning i annan 'filterlitteratur', även utlänsk dito som behandlar ämnet utan hoppar över det med kanske kommentar 'komplicerat' trots alla fina titlar hos författarna...)

jag tror dock att detta skulle ta mindre än 1/10 - 1/100 tid att leta fram samma sak med hjälp av Internet idag, även om det kanske var i form av bitar här och där...

tacka vet jag sökmotorer... och även om man blir överöst med tunnor av skit där så dyket det upp en juvel då och då om man tittar noga...

"Per-Ola Svensson" skrev i meddelandet news:VBZCe.14686$ snipped-for-privacy@nntpserver.swip.net...

Vart är vi på väg egentligen? En människa som kan programmera en prosessor men inte lösa en enkel ekvation! Helt plötsligt känner jag mig väldigt gammal. Jag undrar om det finns skomakare som inte klarar av att knyta sina skor?

Själv föredrar jag stuvade makaroner.

GLUDEN

Reply to
GLUDEN

  1. X²-X² = X²-X²
  2. X(X-X) = (X+X)(X-X)
  3. X = 2X

Det är möjligt att jag satt 2.56=0 om jag inte haft tillgång till flyttal. Sparar processortid och ger hög noggranhet. Kan inte stuva makaroner och ärligt talat väljer jag oftast skor utan skosnören.

/Alf

Reply to
Alf Friman

Ja, som sagt, jag rodnar en aning -- jag *borde* ha klarat av den ekvationen. Nåja, bland det som trots allt fastnade i huvudet från skoltiden var:

"Det viktigaste är inte att komma ihåg fakta, utan var och hur du snabbt kan hitta fakta."

Eller nåt ditåt. I det här fallet blev verktyget Internet, och då mera specifikt News eftersom ämnet var typiskt "svårgooglat". Såsom påpekats annorstädes i denna tråd blir det mycket avskräde då man konsulterar nätet, men sållar man snyggt och är skeptisk så blir också resultaten snygga.

Via News fick jag denna gång svar som visade sig vara helt riktiga. Jag är mer än nöjd!

Snabbt gick det också; jag postade min fråga mitt i natten innan jag kröp till kojs. När jag vaknade fanns färdiga, fungerande svar att läsa i News. På den gamla onda tiden hade jag fått tillbringa en stund på biblioteket -- om jag bott i närheten av ett.

Ja, vart är vi på väg egentligen? En människa som kan skriva en spetsig kommentar men inte stava till processor! Självmål ;-)

Peace

--
Robert (som föredrar, och kan laga, stuvad potatis)
Reply to